Motivasi Karir, Lama Pendidikan, dan Biaya Pendidikan terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi
Abstract
This study aims to determine the effect of career motivation, length of education and education costs on the interest of accounting students to participate in the Accounting Profession Education (PPAk). This research method is a quantitative method. Data analysis used multiple regression analysis which the calculation process used the SPSS 25 program. The hypothesis test used was the coefficient of determination (R2 test), simultaneously (F test), and partial test (t test). The population in this study were accounting students at the 2018 Veterans National Development University in East Java, with a total of 224 students. The results showed, based on the results of the T test, namely, a) the career motivation variable on student interest had a tcount of 3.248 > from ttable of 1.977 and a significance value of 0.001 <0.05; b) the variable length of education on student interest has a tcount of 4.364> from a t-table of 1.977 and a significance value of 0.000 <0.05; c) the variable cost of education on student interest has a tcount value of 0.576 < from a ttable of 1.977. In conclusion, career motivation and length of education have a significant effect on the interest of accounting students to take PPAk, while the cost of education has no significant effect on student interest in PPAk.
Keywords: Cost of Education, Length of Education, Interest of Accounting Students Following PPAK, Career Motivation
References
Alfitry, S. (2020). Model Discovery Learning dan Pemberian Motivasi dalam Pembelajaran Konsep Motivasi Prestasi Belajar Siswa. Bogor: Guepedia
Ambarwati, Y. T. (2021). Pengaruh Motivasi, Persepsi Biaya Pendidikan dan Lama Pendidikan Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk) (Studi Empiris pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Surakarta). Thesis. Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta
Anwar, A. H. (2021). Perlindungan Konstitusional Bagi Pekerja Indonesia Menurut Hukum Ketenagakerjaan pada Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). Ensiklopedia of Journal, 3(1), 25–31. https://doi.org/10.33559/esr.v3i1.671
Baiturrahman, M., Mahsuni, A.W., & Junaidi, J. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk) (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi FEB Universitas Islam Malang Angkatan 2016-2017). Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 10(4), 101–110. http://riset.unisma.ac.id/index.php/jra/article/view/12682
Berlinasari, M. & Erawati, N.M.A. 2017. Pengaruh Motivasi, Biaya Pendidikan Dan Lama Pendidikan Pada Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti Ppak. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 21(1), 447–476. https://ojs.unud.ac.id/index.php/Akuntansi/article/view/29588
Denziana, A. & Febriani, R.F. 2017. Pengaruh Motivasi, Persepsi Biaya Pendidikan dan Lama Pendidikan Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk) (Studi Kasus Pada Perguruan Tinggi di Bandar Lampung. Jurnal Akuntansi & Keuangan, 8(2), 56–66. http://dx.doi.org/10.36448/jak.v8i2.946
Djaali, D. (2019). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Fitri, F. (2014). Presiden SBY Resmikan 12 Perguruan Tinggi Negeri Baru. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Lembaga Layanan Pendidikan Tinggi Wilayah X11 Maluku & Maluku Utara. https://lldikti12.ristekdikti.go.id/2014/10/07/presiden-sby-resmikan-12-perguruan-tinggi-negeri-baru.html [Accessed 30 Maret 2022].
Hasanah, A.A. & Aji, A.W. 2021. Pengaruh Motivasi, Biaya Pendidikan, dan Pengetahuan Tentang Akuntan Publik (AP) Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti PPAk. Jurnal Ilmiah Akuntansi, 12(1): 21–32.
Menteri Pendidikan Nasional. ( 2001). Keputusan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 179/U/2001 Tentang Penyelenggaraan Pendidikan Profesi Akuntansi. https://luk.staff.ugm.ac.id/atur/Permen179-U-2001ProfesiAkuntan.pdf
Kirowati, D., & Setia, L.D. 2018. Pengembangan Desa Mandiri Melalui Bumdes dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Desa. Jurnal AKSI (Akuntansi dan Sistem Informasi), 1(1), 15–24. http://journal.pnm.ac.id/index.php/aksi/article/view/60
Kurniawan, A., Marlina, L., Firmansyah, H., Ridho, A., Gunawan, E., Yudaningsih, N., Mansur, M., Nurhayati, S., Fariati, W.T., Forsia, L., Musyaffa, A., & Abdurrohim, A. (2021). Bimbingan Karier: Implementasi Pendidikan Karakter. Cirebon: Insania
Kusno, H. S., & Wijayani, D. I. L. (2019. Analisis Survei Minat Studi Siswa SMA/SMK/MA Terhadap Program Studi Akuntansi Manajerial di Kalimantan Timur. Akuntabel, 16(2), 197-205. https://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/AKUNTABEL/article/download/6135/619
Peraturan Menteri Keuangan Republik Indonesia. (2017). Peraturan Menteri Keuangan Republik Indonesia Nomor 216/PMK.01/2017 Tentang Akuntan Beregister. www.jdih.kemenkeu.go.id.
Peraturan Menteri Keuangan Republik Indonesia. (2014). Nomor 25/PMK.01/2014 tentang Akuntan Beregister Negara. http://iaiglobal.or.id/v03/image/ca/PMK Akuntan 2014.pdf.
Rivandi, M., & Kemala, E. R. (2021). Pengaruh Motivasi, Biaya Pendidikan,dan Lama Pendidikan Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti Pendidikan Akuntansi (PPAk) di Universitas Dharma Andalas. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Dharma Andalas, 23(1): 94–108. https://doi.org/10.47233/jebd.v23i1.177
Tarmizi, R. & Restuti, J. 2015. Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk). Jurnal Akuntansi & Keuangan, 6(1): 83–94. http://dx.doi.org/10.36448/jak.v6i1.568