Kebijakan Insentif Pajak dan Sosialisasi Pajak terhadap Peningkatan Penerimaan Pajak di Masa Pandemi Covid-19 Tahun 2021
Abstract
This study aims to empirically identify and analyze the effect of tax incentive policies and tax socialization on increasing tax revenue during the Covid-19 pandemic. This research method is descriptive quantitative. The population used in this study is all individual taxpayers registered at KPP Pratama Surabaya Gubeng. Sampling was carried out using a non-probability sampling technique, namely incidental sampling and using Roscoe's theory in sampling. Analysis of the existing data in this study is to use multiple linear regression analysis. The results showed that the F test value (simultaneous) on the tax incentive policy variable (X1) and tax socialization (X2), namely Fcount, was 20,023> Ftable with a sig value of <0.05. Ftable for the probability of 0.05 at the level of 2;78 which is equal to 3.11. In conclusion, tax incentive policies, and tax socialization have a simultaneous effect on tax revenue at KPP Pratama Surabaya Gubeng during the Covid-19 pandemic in 2021.
Keywords: Tax Incentive Policy, Tax Revenue, Tax Socialization
References
Erawati, E. (2021). Peran Pajak Sebagai Stimulus Ekonomi di Masa Pandemi. https://anggaran.kemenkeu.go.id/api/Medias/1693aa3f-38e3-4dff-80d0-247e5e273cd9
Faizin, M. R., Kertahadi, K., & Ruhana, I. (2016). Pengaruh Sosialisasi, Pemahaman, dan Kesadaran Prosedur Perpajakan Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak (Studi pada Wajib Pajak Orang Pribadi Pajak Bumi Bangunan Perdesaan dan Perkotaan di Desa Mojoranu Kabupaten Bojonegoro). Jurnal Perpajakan (JEJAK), 9(1), 1-9. http://perpajakan.studentjournal.ub.ac.id/index.php/perpajakan/article/view/267
Kemenkeu. (2021). Anggaran Pendapatan dan Belanja Negara 2021. Kementerian Keuangan Direktorat Jenderal Anggaran, 1–48. https://www.pajak.go.id/id/artikel/mengenal-insentif-pajak-di-tengah-wabah-covid-19#:~:text=Pemberian fasilitas ini diberikan melalui,22 Impor kepada wajib pajak.&text=Ketiga adalah PPh Pasal 25,selama 6 bulan ke depan.
Khairiyah, Y. R., & Akhmadi, M. H. (2019). Studi Kualitatif : Dampak Kebijakan Insentif Pajak Usaha Kecil Dan Menengah Terhadap Kepatuhan Pajak Dan Penerimaan Negara. Jurnal Manajemen Keuangan Publik, 3(2), 36–45. https://doi.org/10.31092/jmkp.v3i2.620
Kopong, Y., & Widyaningrum, I. (2016). Pengaruh Reformasi Perpajakan dan Sosialisasi Perpajakan terhadap Penerimaan Pajak dengan Kepatuhan Wajib Pajak Sebagai Variabel Moderating pada KPP Pratama Sunter Jakarta Utara. Media Akuntansi Perpajakan, 1(2), 95–106. https://doi.org/10.52447/map.v1i2.766
Lutvitasari, R. R., Mahsuni, W. A., & Maslichah, M. (2021). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Kepatuhan Wajib Pajak, Kebijakan Insentif Pajak dan Pelayanan Fiskus terhadap Penerimaan Pajak di Masa Pandemi Covid-19. E-Jra, 10(2), 12–23. http://riset.unisma.ac.id/index.php/jra/article/view/12476
Maesaroh, S., & Cahyaningrum, I. (2020). Pengaruh Daya Tarik Wisata terhadap Minat Kunjungan Wisatawan di Serulingmas Interactic Zoo pada Saat Dikelola Pihak BUMD. Medikonis, 11(1), 16-28. https://doi.org/10.52659/medikonis.v11i1.24
Mardiasmo, M. (2018). Perpajakan Edisi Revisi Tahun 2018. Yogyakarta: Penerbit Andi
Presiden, RI. (2020). UU No. 9 Tahun 2020 tentang Anggaran Pendapatan dan Belanja Negara Tahun Anggaran 2021. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/149747/uu-no-9-tahun-2020
Resmi, S.(2016). Perpajakan: Teori dan Kasus. Jakarta: Salemba Empat
Resmi, S.(2019). Perpajakan: Teori dan Kasus,(11th ed.). Jakarta: Salemba Empat
Sitohang, A., & Sinabutar, R. (2020). Analisis Kebijakan Insentif Pajak di Tengah Wabah Covid-19 di Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 13(3), 14–25. https://jurnal.unai.edu/index.php/jeko/article/view/2391
Sudrajat, A., & Ompusunggu, P. A. (2015). Pemanfaatan teknologi Informasi, Sosialisasi Pajak, Pengetahuan Perpajakan, dan Kepatuhan Pajak. Jurnal Riset Akuntansi & Perpajakan (JRAP), 2(02), 193–202. https://doi.org/10.35838/jrap.v2i02.110