Strategi Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) dalam Digitalisasi Pemasaran untuk Kesejahteraan Masyarakat
Abstract
This study aims to determine the MSME strategy, determine the factors in marketing digitalization and find out the obstacles faced by MSME actors when carrying out digital marketing systems for the welfare of society. This research is a qualitative descriptive research. The research subjects are MSME actors, the community as users and the general public as consumers. Data collection techniques using interviews, observation and literature study. Data analysis techniques using qualitative descriptive analysis. The results of the study show that the strategy for small and medium enterprises in digitizing marketing really needs the right strategy in order to improve the welfare of the community both as MSME actors and as workers in MSME locations. apart from being the owner of MSME actors, they also play an important role in designing strategies in marketing digitalization so that they continue to survive amid the economic downturn due to the impact of the pandemic that hit.
Keywords: Marketing Digitalization, Community Welfare, MSME Strategy
References
Bustamam, N., Yulyanti, S., & Dewi, K. S. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Indikator Kesejahteraan Masyarakat di Kota Pekanbaru. Jurnal Ekonomi Kiat, 32(1), 85–92. https://doi.org/10.25299/kiat.2021.vol32(1).7677
Elvina, E., & Zebua, M. (2019). Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat Melalui Partisipasi dan Implementasi Kebijakan dengan Efektifitas Pembangunan Program Dana Desa sebagai Variabel Intervening. JSHP : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.32487/jshp.v3i1.509
Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara, 1(2), 61–76. https://doi.org/10.26533/jmd.v1i2.175
Helmita, H. (2021). Peranan Kepala Desa dalam Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-19. JURMEK, 26(3), 42–52. https://jurnal.univbinainsan.ac.id/index.php/jurmek/article/view/1570/952
Hernikawati, D. (2022). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Kota Palembang. Majalah Ilmiah Semi Populer Komunikasi Massa, 3(1), 9–17. https://jurnal.kominfo.go.id/index.php/mkm/article/view/5019/1859
Imron, M. S., Nurdian, Y., & Jember, U. (2021). Digitalisasi Pemasaran Keripik Tempe dalam Menghadapi Persaingan Dagang Selama Pandemi Covid-19 Pendahuluan. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 17(1), 65–76. https://doi.org/10.20414/transformasi.v17i1.3129
Muhamad, A. D. E., & Basar, A. (2015). Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Di Kementrian Agama Republik Indonesia Institut Agama Islam Negeri.
Presiden, RI. (2008). UU No 20 Tahun 2008 Tentang UMKM. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/39653/uu-no-20-tahun-2008
Rahman, A. (2018). Identifikasi Strategi Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat di Kecamatan Sungaiambawang Kabupaten Kuburaya Provinsi Kalimantan Barat. Jurnal Manajemen Pembangunan, 5(1), 17–36. https://ejournal.ipdn.ac.id/JMPB/article/view/485
Rapitasari, D. (2016). Digital Marketing Berbasis Aplikasi Sebagai Strategi Meningkatkan Kepuasan Pelanggan. CAKRAWALA, 10(2), 107–112. https://doi.org/10.32781/cakrawala.v10i2.36
Shidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Ponorogo: Nata Karya
Sudirman, E. (2020). Strategi Usaha Kecil Menengah Menghadapi Digitalisasi Pemasaran. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(2), 142-151. https://doi.org/10.32502/jimn.v9i2.2554
Sugiyanto, & Haryoko, U. B. (2020). Manajemen Pemasaran. Banten: YPSIM
Sularsih, H., & Nasir, A. (2021). Strategi UMKM dalam Meningkatkan Pendapatan Dimasa Pandemi Covid-19 Guna Mempertahankan Kelangsungan Usaha di Era Revolusi Industri 4.0 (Studi Pada UMKM Makanan dan Minuman di Kabupaten Pasuruan). Jurnal Paradigma Ekonomika, 16(4), 763-772. https://doi.org/10.22437/jpe.v16i4.14770