Kualitas Produk, Citra Merek, dan Word Of Mouth terhadap Keputusan Pembelian
Abstract
This study aims to determine the effect of product quality, brand image, and word of mouth on Xiaomi smartphone purchasing decisions. This research method is quantitative. The population in this study is Surabaya residents who use Xiaomi smartphones whose exact population size is not known. The sampling technique uses purposive sampling and uses non-probability sampling methods. Respondents obtained 70 residents. Data collection was carried out through a Google form questionnaire to respondents with an ordinal scale via a Likert scale from a score range of 1 to 5. The data was processed using the Partial Least Square (PLS) data analysis technique. The results showed that product quality, brand image, and word of mouth had a positive and significant effect on Xiaomi smartphone purchasing decisions in Surabaya. In conclusion, product quality, brand image, and word of mouth have a significant influence on purchasing decisions.
Keywords: Brand Image, Purchase Decision, Product Quality, Word of mouth
References
Djaya, T. R. P. R. (2021). Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian Produk Elektronik di Erutha Djaya. Skripsi. Universitas Hasanuddin, Makassar
Hairul, M. (2018). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, dan Citra Merek (Brand Image) terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Smartphone Samsung di Jakarta Barat). Skripsi. Universitas Mercu Buana, Jakarta
Joesyiana, K. (2018). Pengaruh Word of Mouth terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Media Online Shop Shopee di Pekabaru (Survey pada Mahasiswa Semester VII Jurusan Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam Riau). Jurnal Valuta, 4(1), 71–85. https://journal.uir.ac.id/index.php/valuta/article/download/2534/1444
Noor, M. F., & Nurlinda, R. . (2021). Pengaruh Citra Merek, Kualitals Produk, Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Iphone. Forum Ilmialh, 18(2), 150–161. https://ejurnal.esaunggul.ac.id/index.php/Formil/article/view/4298
Oktavenia, K. A. R., & Ardani, I. G. A. K. S. (2018). Pengaruh Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Handphone Nokia dengan Citra Merek sebagai Pemediasi. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 8(3), 1374-1400. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2019.v08.i03.p08
Priansa, D. J. (2017). Komunikasi Pemasaran Terpadu. Bandung: Pustaka Setia
Rosniani, D. (2017). Citra, Kualitas Produk, daln Kepuasan Pelanggan (1st ed.). UK: Global Research And Consulting Institute
Sari, D. P. (2021). Pembelian , Kualitas Produk , Harga Kompetitif , Lokasi ( Literature Review Manajemen Pemasaran ). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(4), 524–533. https://doi.org/https://doi.org/10.31933/jimt.v2i4
Sari, R. M. (2020). Pengaruh Kualitas Produk dan Promosi terhadap Kepuasan Pelanggan dengan Minat Beli Sebagai Intervening (Studi Kasus pada Pelanggan Toko Rabbani). Skripsi. STIE Indonesia Jakarta
Sinaga, O. S., Irianto, H., & Widiyanti, E. (2017). Pengaruh Word of Mouth terhadap Keputusan Pembelian dan Kepuasan Konsumen (Studi pada Konsumen Rumah Teh Ndoro Donker Kemuning). Agista, 5(1), 79–88. https://jurnal.uns.ac.id/agrista/article/view/30958/20642
Tanady, E. S., & Fuad, M. (2020). Analisis Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Layanan terhadap Keputusan Pembelian Tokopedia di Jakarta. Manajemen Pemasaran, 9(021), 113–123. https://doi.org/10.46806/jm.v9i2.663
Yunita, W. (2020). Pengaruh Promosi Sosial Media Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Produk Skincare Aesthetic Bluepin Kota Bandung (Studi Kasus Pada Konsumen Aesthetic Bluepin Yang Memiliki Sosial Media Instagram). Skripsi. Universitas Komputer Indonesia, Bandung