Analisa Desain dan Kalkulasi Biaya Pembangunan Kapal Perikanan 5 GT Berbahan Fiberglass untuk Perairan Riau

  • Romadhoni Romadhoni Politeknik Negeri Bengkalis
  • Budhi Santoso Politeknik Negeri Bengkalis
  • Sidik Purwoko Politeknik Negeri Bengkalis
  • Polaris Nasution Universitas Riau

Abstract

This study aims to design a fiberglass vessel with a capacity of 5 GT, the standard for the Indonesian BKI classification bureau, which is a reference in the capture fisheries development program in Riau province. This research method uses field survey methods and interviews with ship owners in determining the main size, software simulation in determining resistance and power values, and economic calculations and material requirements are carried out when building ships in the shipyard. The results of this study resulted in a 5 GT fishing boat design according to the Indonesian Classification Agency (BKI) FRP Fishing Boat Less than 12 M. The main dimensions of a 5 GT fishing boat are 12.5 m long, 2.6 m wide, 1.2 m high, 0 draft. .6 m, then the results of the simulation on the maxsuft resistance software obtained the results of a resistance of 4.3 kN at a speed of 12 knots so that an engine power of 48 HP was obtained. Furthermore, the estimated cost of making and fabricating fiberglass vessels in the field is IDR 445,864,800 including VAT. In conclusion, the results of the calculation of the cost component and the fabrication of a fishing vessel with a capacity of 5 GT is Rp. 445,864,800 (Four hundred Forty Five Million Eight Hundred Sixty Four Thousand Eight Hundred Rupiah) including 11% value added tax.

 Keywords: Fiberglass Cost, Design, Fabrication, Fishing Ship

References

Ahmad M, Nofrizal. (2009). Tentang Pelapukan Kapal Kayu. Jurnal Perikanan dan Kelautan XIV(2): 135-146

Ariesta, R.C., Arif, M.S., dan Puspitasari, H.P. 2018. Comparison of Economical Analysis of Wood and Fiberglass Vessels in Randuboto Village, Gresik Regency, East Java. Journal of Economic and Social of Fisheries and Marine, 01: 73–82

B. Santoso, (2017) Optimasi Panjang Cadik Kapal Nelayan 3 GT, J. IPTEK, vol. 21, no. 1, p. 11, May,2017,doi:10.31284/j.iptek.2017.v21i1.45

Biro Klasifikasi Indonesia (1989), Peraturan Konstruksi Kapal Kayu, Jakarta.

Hardjono, S. 2012. Kajian Komparasi Ukuran Utama Kapal Penumpang Catamaran Antara Bahan FRP dan Aluminium. Warta Penelitian Perhubungan, 24 (1): 17–31.

H. C. Ririmasse, (2014)‘Analisa Perubahan Bentuk Kapal Terhadap Kecepatan Transportasi Kapal Laut Akibat Perubahan Ukuran Pokok'’Jurnal Teknologi vol.11 no.2, 2014, p. 7.

Hatuwe, R., Marasabessy, A. dan Sudjasta, B. (2017). Perencanaan Biaya Produksi KapalIkan 30 Gt Fiberglass dengan Sistem Pendingin Fish Hold. Bina Teknika, 13 (1): 73-80.

Kiryanto dan Untung Budi, (2012). Perencanaan Kapal Ikan Untuk Nelayan Daerah Tegal KAPAL- Vol. 9, No.3 Oktober 2012 Universias, Dipenogoro Semarang.

Muharam, S.A (2011), Desain dan Konstruksi Kapal Fibreglass di PT.Carita Boat Indonesia Kecamatan Setu, Kota Tangerang Selatan, Banten, Skripsi Program Studi Manajemen Perikanan Tangkap, IPB, Bogor.

Mubarak, Azhar Aras. (2021). Desain Awal Dan Biaya Pembuatan Kapal Operasional Kampus Usn Kolaka Berbahan Fiberglass. Jurnal Transportasi Vol. 21 No. 2 Agustus 2021: 133–142

Nurhasanah, 2014. Evaluasi Karakteristik Hidrodinamika Kapal Ikan Untuk Wilayah Perairan Pulau Bengkalis – Riau, Thesis, Institut Teknolgi Sepeuluh Nopember. Surabaya.

N. H. Syahwati, B. Santoso, And M. Helmi, (2019) ‘Perhitungan Teknis Dan Ekonomi Pembangunan Kapal Ikan 3 GT Konstruksi Frp Metode Hand Lay Up"’in Seminar Nasional Industri dan Teknologi (SNIT) Politeknik Negeri Bengkalis,hlm. 652-74.

Pardi, P. dan Afriantoni, A. (2017). Fabrikasi Kapal Fiberglass Sebagai Bahan Alternatif Pengganti Kapal Kayu untuk Meningkatkan Produktifitas Nelayan di Perairan Bengkalis. KAPAL: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Kelautan, 14 (2): 53–57.

Romadhoni, dkk. (2021). Perencanaan dan Produksi Kapal Penangkap Ikan Fiberglass Reinforced Plastic, Pena Persada Jawa Tengah.

Romadhoni, R., Santoso, B., Satria, B., Aprizawati, A., & Supriyadi, S. (2022). Analisa Kelayakan Investasi Kapal Katamaran Tipe Axe Bow Untuk Wisata Pulau Beting Aceh (Rupat). COSTING: Journal of Economic, Business and Accounting, 6(1), 772-781.

Sulasminingsih, S., Setyawan, B.A., dan Marasabessy, A. (2017). Studi Ekonomi Teknik Pembuatan Perahu Cadik Jenis Bottom Glass dari Bahan Fiber Glass untuk Wisata

Sari, Ratih Purnama dkk. (2020). Identifikasi peralatan keselamatan kapal pada kapal latih km. Jala jana 05 di Pariaman, Sumatera Barat. COJ (Coastal and Ocean Journal) Vol. 4, No. 2, Desember 2020 : 77 – 83.

Tuloli, J.Y. (2019). Analisa Perbandingan Biaya pada Pembangunan Lambung Kapal Ambulance Berdasarkan Perencanaan dan Realita. Skripsi tidak diterbitkan. Program Sarjana. Surabaya: Politeknik Perkapalan Negeri Surabaya

R. D. Atmajayani, (2018) ‘Implementasi Penggunaan Aplikasi AutoCAD dalam Meningkatkan Kompetensi Dasar Menggambar teknik bagi Masyarakat’, Briliant J. Ris. Dan Konseptual, vol. 3, no. 2, p. 184, May 2018, doi: 10.28926/briliant.v3i2.174

O. Metekohy, (2021) ‘Kajian Desain Kapal Pukat Cincin Yang Berpangkalan Di Pusat Pendaratan Ikan ( PPI ) Desa Eri Kota Madya Ambon’, vol. 15, no. 1, p. 8.Februari. 2021
Published
2023-08-16
Abstract viewed = 134 times
pdf downloaded = 131 times