Pengaruh Good Corporate Governance (GCG) dan Corporate Social Responsibility (CSR) terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Moderasi
Abstract
This research aims to evaluate the influence of Good Corporate Governance (GCG) and CSR on Company Value, with Profitability as a moderating variable. Quantitative methodology is used with data on shares of state-owned companies on the Indonesian Stock Exchange in the 2017-2021 period. Research participants involved shares of state-owned companies, and data was collected from the Indonesia Stock Exchange website, and analyzed using smart PLS4 software. The research results show that profitability has a moderating effect on managerial ownership, independent board of commissioners, and CSR on company value. The conclusion is that the management of BUMN subsidiary companies can take further steps to maximize the use of managerial ownership, strengthen the role of the independent board of commissioners, and develop corporate social responsibility (CSR). This becomes more important in facing rapid developments in science, information technology and increasingly fierce global business competition. This research is original with a focus on the correlation between GCG, CSR and company value, considering profitability as a moderating variable.
Keywords: CSR, GCG, Company Value, SEM
References
Cahyaningtyas, F. (2018). Pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) pada Lembaga Keuangan yang Terdaftar di BEI (Vol. 1, Issue 1). https://www.semanticscholar.org/404
Christiani, L., Herawaty, V., Magister, ), & Trisakti, A. U. (2019). Perusahaan Dengan Manajemen Laba Sebagai Variabel Moderasi. In Seminar Nasional Cendekiawan ke (Vol. 5). https://journal.stieamkop.ac.id/index.php/seiko/article/view/5916
Firdaus, K., Widiasmara, A., & Novitasari, M. (2022). Pengaruh Penerapan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Sub Sektor Property dan Real Estate yang Terdaftar di BEI 2016-2020). Seminar InovasI Manajemen Bisnis Dan Akuntansi 4 (SIMBA), 4. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SIMBA/article/view/3505
Gusti Ayu Purnamawati, I., Adi Yuniarta, G., & Ria Astria, P. (2017). Good Corporate Governance Dan Pengaruhnya Terhadap Nilai Perusahaan Melalui Corporate Social Responsibility Disclosure. In Jurnal Keuangan dan Perbankan (Vol. 21, Issue 2). https://eprints.unmer.ac.id/id/eprint/1251/
Herni Yanuar Puspitaningrum, & Astiwi Indriani. (2021). Pengaruh Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Dan Good Corporate Governance Terhadap Profitabilitas Perusahaan Dengan Ukuran Perusahaan Dan Leverage Sebagai Variabel Kontrol (Pada Sektor Perusahaan Consumer Goods Industryyang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2016-2019). https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/djom/article/view/32373
inastri, & mimba. (2017). Pengaruh Penerapan Good Corporate Governance Dan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Pada Nilai Perusahaan.
Indriyani, E. (2017). Pengaruh Ukuran Perusahaan dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan. Akuntabilitas, 10(2). https://doi.org/10.15408/akt.v10i2.4649
Kusumastuti, W. F., Setiawati, E., & Bawono, A. D. B. (2018). Pengaruh kepemilikan manajerial terhadap Nilai Perusahaan Dimoderasi dengan Profitabilitas. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/xmlui/handle/11617/11395
Luh Wulan Permatasari, & Gayatri. (2017). profitabilitas sebagai Pemoderasi Pengaruh Good Corporate Governancepada Nilai Perusahaan. https://repositori.unud.ac.id/protected/storage/upload/repositori/808a484c0f98933c3101261a9f096584.pdf
Marini, Y., & Marina, N. (2017). Pengaruh Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia) (Vol. 1, Issue 1). www.jurnal.abulyatama.ac.id/humaniora
Mufidah, N., & Purnamasari, P. E. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Dan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Moderating. 6(1). https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/eldinar/article/view/5454
Nova Adhitya Ananda. (2017). Pengaruh Profitabilitas Dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan. In Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia 25 JEBI (Vol. 02, Issue 01). http://jurnal.uts.ac.id/index.php/jebi/article/view/50
Nur Hakim, L., Lestari, S., Widiastuti, E., Karunia Dewi, M., & Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis, J. (2019). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility dan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi. In Jurnal Pro Bisnis (Vol. 12, Issue 2). Putra, B. A. I., & Sunarto, S. (2021). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, dan Kepemilikan Manajerial Terhadap Nilai Perusahaan dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Moderasi. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 5(1), 149. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v5i1.195
Putri, S. K., & Utomo, St. D. (2021). Peranan Good Corporate Governance Dalam Memoderasi Profitabilitas Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 10(November), 2013–2015.
Rizqia Muharramah, & Mohamad Zulman Hakim. (2021). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Leverage, Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan. https://www.idx.co.id/
Stevi Jimry Poluan, & Arya Aditya Wicaksono. (2019). Pengaruh Pengungkapan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Pada Badan Usaha Milik Negara Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Perioda 2013-2017. JIM UPB, 7(2). https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/jim/index
Wulandari, G. A., & Rahmawati, M. I. (2022). Pengaruh Mekanisme Good Corporate Governance (GCG) terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 11(5), 1–19.
Copyright (c) 2024 Mochamad Sulthan Firdaus, Tantina Haryati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.