Membangun Corporate Branding yang berkelanjutan di Era Kecerdasan Buatan : Peran Corporate Social Responsibility dan Komunikasi Perusahaan
Abstract
This research aims to explore the relationship between corporate communication, artificial intelligence (AI), corporate social responsibility (CSR), and the formation of sustainable corporate branding. The research method used is case analysis and empirical data to understand how AI can improve a company's communication and CSR strategies. The research results show that the use of AI in communication and CSR can strengthen brand identity and support the building of a lasting corporate brand. The conclusion is that the integration of company values with AI-driven processes and appropriate communications is critical in creating and maintaining a meaningful company brand that can connect with modern consumers and endure over time.
Keywords : Corporate Branding, Artificial Intelligence, Role of CSR
References
Adnan, A., Nasrullah, N., & Sanusi, G. (2022). Tanggung Jawab Sosial Perusahaan di Kota Bima. SANGAJI: Jurnal Pemikiran Syariah Dan Hukum, 6(1), 71-87. iaimbima.ac.id. https://ejournal.iaimbima.ac.id/index.php/sangaji/article/view/870
Ahmad Budi Sulistio. (2017). Branding Sebagai Inti Dari Promosi Bisnis. Jurnal ProFilm 2020-Boim-Membangun Branding, 1–16. https://indonesia.sae.edu/wp-content/uploads/2021/02/Branding-Sebagai-Inti-Dari-Promosi-Bisnis.pdf
Febiansah, D. J., Syueb, S., Sufa, S. A., & Ratnasari, E. (n.d.). Studi Kasus Personal Branding Konten Kreator Pada Akun Twitter @Brojabrooo. http://journal.moestopo.ac.id/index.php/wacana
Faridha, S., Manajemen, J., Ekonomi, F., & Bisnis, D. (2017). Pengaruh Corporate Branding Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Ekuitas Merek Sebagai Variabel Mediasi Pada Rumah Sakit Ibu Dan Anak Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 2(1), 1–16. http://jim.usk.ac.id/EKM/article/view/1791
Hartati, Y., Ratnasari, S. L., & Susanti, E. N. (2020). Pengaruh kompetensi, komunikasi, dan lingkungan kerja terhadap kinerja karyawan Pt. Indotirta Suaka. Jurnal Dimensi. https://www.journal.unrika.ac.id/index.php/jurnaldms/article/view/2542
Hasan, A. & Yusar Sagara, S. E. Pengaruh Pemangku Kebijakan Green Sukuk Dan Islamic Brand Personality (Ibp) Terhadap Keuangan Berkelanjutan di Indonesia. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/75529/1/21210850100023_Arfarizan.pdf
Hartatik, H., Rukmana, A. Y., Efitra, E., Mukhlis, I. R., Aksenta, A., Ratnaningrum, L. P. R. A., & Efdison, Z. (2023). Tren Technopreneurship: Strategi & Inovasi Pengembangan Bisnis Kekinian dengan Teknologi Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Jumiase, J. & Meirinawati, M. (2023). Implementasi Corporate Social Responsibility (Studi Pada Program Bina Lingkungan Perusahaan Daerah Air Minum Delta Tirta Kabupaten Sidoarjo). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/publika/article/view/51079
Manongga, D., Rahardja, U., Sembiring, I., Lutfiani, N., & Yadila, A. B. (2022). Dampak Kecerdasan Buatan Bagi Pendidikan. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 3(2), 41-55. https://adi-journal.org/index.php/abdi/article/view/792
Misnawati, M. (2023, April). ChatGPT: Keuntungan, Risiko, Dan Penggunaan Bijak Dalam Era Kecerdasan Buatan. In prosiding seminar nasional pendidikan, bahasa, sastra, seni, dan budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 54-67). http://badanpenerbit.org/index.php/mateandrau/article/view/221
Nugroho, A., & Fadhilah, M. (2023). Customer-Centric Strategy Dalam Menghadapi Persaingan Perusahaan Jasa Konstruksi. Jurnal Teknologi dan Manajemen Industri Terapan, 2(4), 316-325. https://jurnal-tmit.com/index.php/home/article/view/296
Nur, L., Baga, L. M., & Tinaprilla, N. (2017). Komunikasi Bisnis PT Galih Estetika Indonesia dalam Meningkatkan Kemitraan Ubi Jalar. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 15(2), 24–36. https://doi.org/10.46937/15201722793
Pakpahan, R. (2021). Analisa Pengaruh Implementasi Artificial Intelligence Dalam Kehidupan Manusia. JISICOM (Journal of Information System, Informatics and Computing), 5(2), 506-513. https://journal.stmikjayakarta.ac.id/index.php/jisicom/article/view/616
Prabowo, O. H., Merthayasa, A., & Saebah, N. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Manajemen Perubahan pada Kegiatan Bisnis di Era Globalisasi. Syntax Idea. https://www.jurnal.syntax-idea.co.id/index.php/syntax-idea/article/view/2522
Purwantoro, K., & Kusumaningtyas, D. D. (2023). Kesenjangan Brand Identity Dan Image Terkait Komunikasi Perusahaan Kepada Pengguna. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi dan Bisnis, 2(1), 63-80. https://ejurnal.provisi.ac.id/index.php/JIMEB/article/view/594Rahmadani, R., Raharjo, S. T., & Resnawaty, R. (2019). Fungsi Corporate social responsibility (CSR) Dalam Pengembangan dan Pemberdayaan Masyarakat. Share : Social Work Journal, 8(2), 203. https://doi.org/10.24198/share.v8i2.20081
Raja, A. W. (2022). Pelaksanaan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan PT. Riau Andalan Pulp And Paper (RAPP) Kepada Masyarakat Kelurahan Pangkalan Kerinci. https://repository.uir.ac.id/15301/
Ramadhani, M. R., & Setiawati, S. D. (2022). Analisis Strategi Eco-Branding Brodo Indonesia Melalui Proyek Lestari (Studi Kasus Pada Brodo Indonesia). eProceedings of Management, 9(4). https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/18275
Saleh, A. & Sihite, M. (2020). Strategi komunikasi untuk program corporate social responsibility dalam pemberdayaan masyarakat. Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi. https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/interaksi/article/view/4134
Salwa, R., & Nasution, M. I. P. (2024). Inovasi Bisnis Organisasi Melalui Pemanfaatan Sistem Dan Teknologi Informasi. CEMERLANG: Jurnal Manajemen dan Ekonomi Bisnis, 4(1), 21-31. https://prin.or.id/index.php/cemerlang/article/view/2228
Sepria, R. Z. (2022). Pelaksanaan Tanggung Jawab Sosial Perusahaan (TJSP) PT. Atika Tunggal Mandiri Di Nagari Manggilang Kecamatan Pangkalan Koto Baru Kabupaten Lima puluh. https://repository.uir.ac.id/18272/
Subandi. (2011). Qualitative Description as one Method in Performing Arts Study. Harmonia, 19, 173–179. https://ejournal.lumbungpare.org/index.php/sainmikum/article/view/41
Wibowo, P. S. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Sharp Indonesia di Era Pandemi Covid-19 dan Kenormalan Baru. Jurnal Komunikasi Profesional. https://ejournal.unitomo.ac.id/index.php/jkp/article/view/3003
Zein, A. (2021). Kecerdasan Buatan Dalam Hal Otomatisasi Layanan. Jurnal Ilmu Komputer. https://jurnal.pranataindonesia.ac.id/index.php/jik/article/view/96
Copyright (c) 2024 Denpharanto Agung Krisprimandoyo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.