Dampak Teknologi Inovatif, Word of Mouth dan Motivasi Hedonis terhadap Pemakaian Shoppe Paylater
Abstract
This research aims to analyze the influence of innovative technology, word of mouth, and hedonic motivation on people's use of Shopee Paylater in 2023. The research method uses a short study approach with primary data collection. The research results show that innovative technology does not significantly influence users' interest in using the PayLater feature in the Shopee application. However, word of mouth has a significant influence, showing that positive recommendations from other people can influence perceptions of Shopee Paylater. Apart from that, hedonic motivation also has a significant effect, indicating that enjoyment in using Shopee PayLater is an important factor in user interest in the service. In conclusion, this research provides important insights for the future development of digital financial services, by considering the factors that influence user adoption.
Keywords: Hedonic, Word of Mouth, Shoppe Paylater, Innovative Technology
References
Ariffin1, A. N., & Februadi2, A. C. (2022). Pengaruh Electronic Word Of Mouth, Motivasi Belanja Hedonis, dan Fashion Consciousness Pengguna Tiktok terhadap Perilaku Pembelian Impulsif Produk Fashion Lokal. Prosiding The 13th Industrial Research Workshop and National Seminar. https://jurnal.polban.ac.id/ojs-3.1.2/proceeding/article/view/4365
Arij, F. N. (2021). Pengaruh Motivasi Belanja Hedonis Terhadap Pembelian Impulsif Pada Shopee.co.id. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 10(6), 1–16. http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jirm/article/view/4078
Canestren, I. A., & Saputri, M. E. (2019). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, dan Resiko Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Metode Pembayaran Paylater. Public Knowledge Project Telkom University, 2(1), 89–103. https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/14958/14862
Danuri, M. (2019). Development and transformation of digital technology. Infokam, XV(II), 116–123.
Edwin Kiky Aprianto, N. (2021). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Bisnis. International Journal Administration, Business and Organization (IJABO) , 2(1), 1–7. https://ijabo.a3i.or.id
Eviana, V., & Saputra, A. J. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Penggunaan Sistem Pembayaran Pay Later. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1968–1977. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3242
Fathan, M., Mubin, B., & Avini, T. (2023). Menggunakan Metode Servqual ( Studi Kasus Pada Mahasiswa Prodi Sistem Informasi Pengguna Spaylater Di Universitas Indo Global Mandiri ) Aplikasi yang berkembang pesat dalam beberapa tahun terakhir adalah aplikasi pembayaran digital , yang memungkinkan pen. 8(1), 1–7. https://jurnal.univbinainsan.ac.id/index.php/jusim/article/view/1950
Joesyiana, K. (2018). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Media Online Shop Shopee Di Pekabaru (Survey pada Mahasiswa Semester VII Jurusan Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam Riau). Jurnal Valuta, Vol. 4(1), 71–85.
Kartika Chandra Dewi. (2022). Persepsi Kemudahan, Persepsi Manfaat, Keamanan, dan Word of Mouth terhadap Minat untu Menggunakan Shopee Pay. Skripsi. http://repositorybaru.stieykpn.ac.id/308/
Oca Amartya Awdes, Firman Surya, Z. (2022). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Penggunaan Fitur PayLater pada Aplikasi Shopee ( SPaylater ) Dengan Model UTAUT2. Jurnal Accounting Information System, Taxes and Auditing, 1(2), 104–111. https://akuntansi.pnp.ac.id/aista/index.php/aista/article/view/13
Panjalu, D. A., & Mirati, E. (2022). Analisis Pengaruh Minat Pengguna Fitur PayLater pada Aplikasi Shopee. Prosiding SNAM PNJ. http://prosiding-old.pnj.ac.id/index.php/snampnj/article/view/5832
Permana, G. P. L., Astawan, M. A. P. P., & Laksmi P, K. W. (2022). Analisis Penggunaan Paylater dalam Transaksi Digital dengan Konstruk UTAUT 2. Moneter - Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 9(2), 84–91. https://doi.org/10.31294/moneter.v9i2.13195
Permata, S., & Haryanto, H. (2022). Perlindungan Hukum Terhadap Pengguna Aplikasi Shopee Pay Later. Krisna Law : Jurnal Mahasiswa Fakultas Hukum Universitas Krisnadwipayana, 4(1), 33–47. https://doi.org/10.37893/krisnalaw.v4i1.13
Putri, R., & Rismawati. (2022). Pengaruh Harga, Kualitas Produk, Dan E-Wom Terhadap Purchase Decision Shopee Pada Generasi Z. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 11(7), 1–16. http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jirm/article/view/4716
Putri, S. E., Safitri, H., & Hariyanto, D. (2022). Pengaruh literasi keuangan dan technology acceptance model terhadap minat menggunakan paylater pada mahasiswa. JEBM: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Manajemen, 19(1), 64–72. https://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/INOVASI/article/view/12387
Rossa, A., & Ashfath, F. (2022). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan, Risiko dan Keamanan terhadap Impulse Buying Pengguna SPaylater (Shopee Paylater) di Jadetabek. Seminar Nasional Akuntansi Dan Manajemen …, 1–15. http://prosiding-old.pnj.ac.id/index.php/snampnj/article/view/5518
Sari, E. A., Latifah, I., & Ararizki, M. A. (2023). IJM : Indonesian Journal of Multidisciplinary Pengaruh Penggunaan Shopee Paylater Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Muslim. 1(X), 387–400. https://journal.csspublishing.com/index.php/ijm/article/view/144
Sari, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Paylater Terhadap Perilaku Impulse Buying Pengguna E-Commerce di Indonesia. Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 7(1), 44–57. https://doi.org/10.35313/jrbi.v7i1.2058
Siregar, N. M., Nasution, Z., & Hanum, F. (2023). The Influence of Perceived Convenience, Perceived Usefulness, Trust, Word Of Mouth, On Customer Satisfaction Case Studies on Shopee Users. Journal of Humanities and Social Sciences Innovation, 3(3), 2775–6165. https://doi.org/10.35877/454RI.daengku1615
Syaifuddin, A. M., Ruslang, R., Hasriani, H., & Muslimin, S. (2022). Perspektif Ekonomi Islam Terhadap Transaksi Shopee Paylater. Al-Azhar Journal of Islamic Economics, 4(2), 109–120. https://doi.org/10.37146/ajie.v4i2.176
Wulandari, W. E. (2023). Pengaruh Paylater Dan Hedonic Shopping Motivation Terhadap Impulse Buying Dan Minat Beli Ulang. 1(4). https://doi.org/10.61132/manuhara.v1i4.197
Yana Siregar, L., & Irwan Padli Nasution, M. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi Terhadap Peningkatan Bisnis Online. HIRARKI Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 71–75. https://journal.upp.ac.id/index.php/Hirarki/article/view/331
Copyright (c) 2024 Fitria Yoga Hestiningtyas, Linda Ayu Oktoriza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.