Analisis Penerapan Biaya Volume Laba terhadap Perencanaan Laba Perusahaan (Studi Kasus pada Franchise C’bezt Fried Chicken Gedangan, Sidoarjo)
Abstract
This research aims to analyze and calculate profit planning for the Cbezt Fried Chicken business in Gedangan, Sidoarjo. The research method used is descriptive qualitative. Primary data and secondary data were used in this research. Primary data was obtained through interviews and direct observation at Cbezt Fried Chicken. The research results show that to achieve the expected profit, the business unit needs to sell 14,557 pcs of fried chicken in 3 months or achieve revenue of Rp. 87,341,090. This means that daily sales must reach a minimum of 202 chickens or a daily sales target of Rp. 1,213,083 assuming selling days are 24 days a month. In conclusion, this research provides a clear view for business owners in planning sales strategies to achieve the expected profit targets.
Keywords: CVP, Operating Leverage, Contribution Margin, Safety Margin
References
Aznedra, A., & Primadewi, D. (2019). Analisis Biaya Dan Volume Laba Sebagai Alat Bantu Perencanaan Laba Pada Pt. Panca Rasa Pratama Group. Measurement : Jurnal Akuntansi, 13(2). https://doi.org/10.33373/mja.v13i2.2080
Belmo, K., & Neno, M. S. (2020). Analisis Biaya-Volume-Laba Sebagai Alat Perencanaan Laba Pada Pabrik Tahu Pink Jaya – Oebufu, KupanG. Journal of Management : Small and Medium Enterprises (SMEs), 13(3). https://doi.org/10.35508/jom.v13i3.3308
Cahyadi, N. Y., & Sulistiyo, S. (2018). Analisis Biaya Volume Laba Sebagai Alat Perencanaan Laba Pada Cv Waringin Putih Semarang. Jurnal Aktual Akuntansi Keuangan Bisnis Terapan (akunbisnis), 1(1). https://doi.org/10.32497/akunbisnis.v1i1.1225
Hassanah, A., & Daud, R. M. (2019). Analisis Cost Volume Profit Sebagai Alat Perencanaan Laba (Studi Kasus Pada Umkm Dendeng Sapi Di Banda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi, 4(2), 190–214. https://doi.org/10.24815/jimeka.v4i2.12232
Mokoginta, M. I., Sondakh, J. J., & Budiarso, N. S. (2018). Analisis Biaya Volume Laba Multi-Produk Untuk Perencanaan Laba Jangka Pendek Bijimerah Coffee And Roastery. Going Concern : Jurnal Riset Akuntansi, 13(02). https://doi.org/10.32400/gc.13.02.19108.2018
Palupi, Y., & Wulan, E. R. (2021). Analisis CVP (Cost Volume Profit) Sebagai Dasar Perencanaan Penjualan dan Laba yang Diharapkan Pada PT. Mayora Indah Tbk. Jurnal Riset Akuntansi Dan Perbankan, 15(2), 552–568.
Putri, D., & Septyawati, D. (2018). Analisis Biaya-Volume-Laba (Cost-Volume-Profit) Multiproduk Sebagai Alat Perencanaan Laba Pada Pt Marinal Indoprima Di Sumenep. Aktiva: Jurnal Akuntansi Dan Investasi, 3(2), 101–115. https://doi.org/10.35835/aktiva.v3n2.01
Rahmayani, A. N., & Mardiyantika, V. (2020). Penerapan Metode CVP Sebagai Alat Bantu Analisis Perencanaan Laba Dalam Mencapai Target Perusahaan ( Studi Kasus Mebel Bocah Angon Di Dusun Kalianyar Deket , Lamongan ). Jurnal Penelitian Teori & Terapan Akuntansi (PETA), 5(1). https://doi.org/10.51289/peta.v5i1.422
Rahmayuni, S., & Masmuddin, R. (2019). Analisis Cost Volume Profit Dalam Meningkatkan Pendapatan Pada Ukm Balikpapan. Sebatik, 23(1). https://doi.org/10.46984/sebatik.v23i1.438
Suhara, A., & . A. (2018). Analisis Biaya-Volume-Laba Sebagai Alat Perencanaan Laba Jangka Pendek Pada Perusahaan Daerah Air Minum Tirta Tarum Kab. Karawang. Industry Xplore, 3(1). https://doi.org/10.36805/teknikindustri.v3i1.361
Copyright (c) 2024 Dyah Oktaviani Sulistyaningrum Agustono, Muhamad Rizqi, Maria Y ovita R. Pandi, Slamet Riyadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.