Pengaruh Pemasaran Konten Instagram Akun @Sodfestival terhadap Minat Membeli Tiket Festival Musik “Sound of Downtown”

  • Ginza Putri Maharani Universitas Ciputra

Abstract

This study aims to analyze the influence of Instagram content marketing on ticket purchase interest at the Sounds of Downtown (SoD) music festival. The method used is a quantitative approach with data collection through questionnaires to 100 respondents, who are followers of the Instagram account @sodfestival aged 15-26 years. The data analysis technique uses the Pearson Product Moment correlation test, T test, and F test. The results of the study indicate that there is a positive and significant relationship between Instagram content marketing and purchase interest (r = 0.918, p <0.05). In addition, Instagram content marketing has a significant effect on purchase interest with a determination coefficient of 84.2%, indicating that this variable is able to explain most of the variation in purchase interest. The results of the T test (t = 22.864, p <0.05) and F test (F = 522.764, p <0.05) support that Instagram content marketing has a significant effect on ticket purchase interest. Thus, content marketing through Instagram has proven to be an effective strategy in increasing consumer purchase interest at the Sounds of Downtown music festival.

 

Keywords: Engagement, Music Festival, Instagram, Online Questionnaire, Purchase Interest, Internet Users, Online Marketing Strategy

References

Adam, A. B. H. (2024). Pengaruh Kredibilitas Kiki Aulia Ucup Sebagai Direktur Promotor Boss Creator Terhadap Keputusan Pembelian Tiket Early Bird Pestapora 2024 (Studi Eksplanatif pada Pengikut Akun Instagram@ pestapora). Universitas Atma Jaya Yogyakarta.

Azizah, D. U., & Rafikasari, E. F. (2022). Pengaruh Content Marketing dan Social Media Marketing Instagram Terhadap Minat Beli Konsumen@ Souvenirmurah_Ta Di Masa Pandemi. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 2(1), 135–146.

Ciptadi, A. N. A. (2022). Pengaruh Strategi Komunikasi Pemasaran Digital Terhadap Keputusan Pembelian Album Musik Korean Pop Melalui Online Shop Instagram. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Evelina, L. W. (2022). Strategi Branding Indonesia Melalui Festival Music We The Fest Untuk Milenial Di Media Sosial. Jurnal Public Relations (J-PR), 3(1), 73–82.

Febrian, M. S. (2023). Rancangan Pengembangan Konten Pemasaran Digital Oleh Boss Creator Promotor Pestapora Untuk Meningkatkan Pengunjung Mancanegara. Musytari: Neraca Manajemen, Akuntansi, Dan Ekonomi, 1(12), 141–151.

Harisnanda, R., Setiawan, W., & Sudarmanti, R. (2023). Fenomenologi Minat Pembelian Tiket Konser Pasca Pandemi: War Ticket Konser Coldplay Jakarta Tahun 2023. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 2(9), 2905–2926.

Idawiyah, A. S. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Emvrio Production Dalam Meningkatkan Penjualan Tiket Pada Event Berdendang Bergoyang Festival 2022. Universitas Nasional.

Pamungkas, A. R. A. (2019). Analisis Pengaruh Social Media Marketing Instagram Terhadap Buying Decision. PPM Manajemen.

Pradana, A. S., Dharta, F. Y., & Kusumaningrum, R. (2023). Pengaruh Sales Promotion Pada Konten Instagram@ Cyexpo Terhadap Keputusan Pembelian Tiket Konser Musik Communication Youth Expo 2022. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 6520–6531.

Prakosa, F. (2024). Pengaruh Kepercayaan Followers Instagram@ Jogjakoplo_Fest Terhadap Minat Beli Tiket Konser Musik Dangdut Di Yogyakarta. Universitas Atma Jaya Yogyakarta.

Putri, V. A. (2021). Pengaruh Social Media Engagement Konten Promosi Techminar Di Instagram Terhadap Minat Beli Tiket Techminar (Studi Eksplanatif Kuantitatif Pada Pengikut Akun Instagram@ kreenindonesia). Universitas Atma Jaya Yogyakarta.

Sinaga, S. Y., & Nindi, I. A. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Membangun Minat Pengunjung Synchronize Fest 2023. Action Research Literate, 7(9), 91–96.

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta. https://digilib.unigres.ac.id/index.php?p=show_detail&id=43
Sukarni, N. F., Kandara, M. M., & Islami, D. I. (2021). Minat Mengunjungi Konser Musik Hammersonic Festival Pada Pengguna Intagram. Jurnal Cyber PR, 1(1), 84–91. https://www.journal.moestopo.ac.id/index.php/cyberpr/article/view/1492

Yasmin, Y. (2020). Pengaruh Promosi Melalui Media Sosial dan Kualitas Layanan Terhadap Minat Berkunjung Pada Event Olahraga Indonesia Sport Expo & Forum 2019. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 19(2), 174–181. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2106765

Zulfadli, Y. D., & Wulandari, H. (2022). Pengaruh Konten Instagram@ bocokopi Terhadap Minat Beli Followers. Komunikasi Digital: Dalam Bingkai Riset, 29.
Published
2024-08-31
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times