Rancangan Modul Self Care sebagai Sarana Pendidikan Kesehatan terhadap Penanganan Dysmenorrhea pada Remaja
Abstract
This study aims to design a self-care module for handling dysmenorrhea based on the needs of female adolescents. The method used is a qualitative descriptive exploration with a research & development model. The results of the study indicate that female adolescents' understanding of dysmenorrhea can be seen from four themes, namely perceptions about the meaning of dysmenorrhea, perceptions about the causes of dysmenorrhea, perceptions about the impact of dysmenorrhea, and perceptions about handling dysmenorrhea. In conclusion, female adolescents need educational media to hold the dysmenorrhea they experience, so this study produces a product design in the form of a dysmenorrhea handling module for schools and female adolescents.
Keywords: Dysmenorrhea, Self Care Module, Adolescents
References
Amir, A., Siregar, S. A., & Syukri, M. (2022). Edukasi Kesehatan Reproduksi, Pelatihan Mengurangi Nyeri Haid dengan Metode Stretching, dan Pembentukan Peer Educator. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(1), 3-12. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm/articl e/view/6376.
Aprilia, S. M., Suprapti., & Ari, K. (2023). Pengaruh Penyuluhan KB dengan Media E-Booklet terhadap Pengetahuan dan Sikap Catin tentang KB di Puskesmas Kepanjen, Kabupaten Malang. Jurnal Ilmu Kesehatan dan Gizi, 1(3), 30–41. https://doi.org/10.55606/jikg.v1i3.1280
Astutiningrum, D., Ernawati, E., Riyanti, E. (2022). Pembentukan Kader Kesehatan Remaja dan Peningkatan Pengetahuan tentang Menstrual Hygiene dengan Edukasi pada Santriwati. Jurnal EMPATI : Edukasi Masyarakat, Pengabdian dan Bakti, 3(1). https://doi.org/10.26753/empati.v3i1.746
Dino, O. W. A., Hilianti, Y., & Rossita, T. (2023). The Influence of Peer Education on Attitudes Towards Dismenorerage in Teenage Women at Sman 3 Musi Rawas. Jurnal Penelitian Kebidanan, 4(2). https://doi.org/10.54973/jpk.v4i2.348
Fitri, L. M., Sanjaya, R., Sulistiawati, S., & Samsyuri, E. (2022). Perbedaan Pengetahuan Remaja Putri Sebelum dan Sesudah Diberikan Penyuluhan tentang Dismenore. Majalah Kesehatan Indonesia, 3(1), 35–38. 10.47679/makein.202245
Karmila, M., Hermanto, H., & Rosela, K. (2024). Hubungan Pengetahuan dengan Perilaku Remaja Putri dalam Mengatasi Dismenore di SMPN 2 Mentaya Hilir Selatan. Jurnal Ners, 8(2), 1732–1736. https://doi.org/10.31004/jn.v8i2.26329
Khamidah, K., Afriyani, L. D., Tunisah, H., Fitria, Y., & Wahyu, Y. (2022). Promosi Kesehatan Penanganan Dismenorea dengan Akupresure pada Remaja Putri di Dusun Sedono Desa Genting. Prosiding Seminar Nasional dan CFP Kebidanan Universitas Ngudi Waluyo, 1(1), 155–164. https://callforpaper.unw.ac.id/index.php/semnasdancfpbidanunw/article/view/79
Khoirunnisa, K., Sintia, Y., Nurhafifah, S., Jati, B. I. M., Rahmawati, S., & Kurniawan, K. (2023). Intervensi Non-Farmakologi untuk Mengurangi Nyeri Haid pada Remaja: Narrative Review. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 13(3), 917–926. https://doi.org/10.32583/pskm.v13i3.954 .
Lubis, M. S., Pramana, C., & Kasjono, H. S. (2022). Pengaruh Penyuluhan Menstruasi Menggunakan Media Booklet terhadap Pengetahuan dan Sikap Siswi dalam Menghadapi Menarche. Sebatik, 26(1), 270–276. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i1.1544
Nugroho, W., & Ahmad, S. L. (2023). Pengaruh Pendidikan Kesehatan dengan Media Booklet terhadap Pengetahuan Penanganan Pertolongan Pertama Siswa SMAN 1 Kota Ternate. Jurnal Pendidikan Non Formal, 9(1). http://dx.doi.org/10.37905/aksara.9.1.253-260.2023
Nurmaliza, N., Yusmaharani, Y., & Ratih, R. H. (2022). Hubungan Pengetahuan dengan Perilaku Remaja Putri tentang Mengatasi Dismenorea. JOMIS (Journal of Midwifery Science), 6(2). https://doi.org/10.36341/jomis.v6i2.2531
Oktavianto, E., & Hartiningsih, S. N. (2022). Penanganan Nyeri Dismenorea pada Remaja Putri dengan Mengaplikasikan Inovasi Magic-Cool Aromatherapy Lavender. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat: Kesehatan, 2(3), 39–50. http://jurnal.stikes-notokusumo.ac.id/index.php/JPKMK/article/view/214
Oktavianto, E., Timiyatun, E., & Hartiningsih, S. N. (2023). Memahamkan Remaja Putri tentang Dismenorea serta Penanganannya Secara Nonfarmakologis. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat: Kesehatan, 3(3), 50–60. http://jurnal.stikes-notokusumo.ac.id/index.php/JPKMK/article/view/325
Puspita, D. A., Purwanto, H., & Rofi, A. Y. A. B. (2022). Gambaran Pengetahuan dan Penanganan Dismenorea pada Remaja Putri di Desa Ngrayung Kecamatan Plumpang Kabupaten Tuban. Jurnal Keperawatan Widya Gantari Indonesia, 6(2), 22-32. 10.52020/jkwgi.v6i2.3642
Puspitaningrum, W. W., & Afifah, C. (2024). Peningkatan Pengetahuan dan Sikap Siswi SMA Negeri 14 Surabaya Melalui Edukasi Gizi Secara Online untuk Mengurangi Gangguan Dismenore. Nutrizione: Nutrition Research and Development Journal, 3(3), 76-85. https://doi.org/10.15294/nutrizione.v3i3.71563
Rukmawati, S., & Lestari, I. (2023). Pengaruh Health Education tentang Manajemen Nyeri Dismenore terhadap Tingkat Pengetahuan Manajemen Nyeri Dismenore pada Siswi SMP. Jurnal Kesehatan Tambusai, 4(2), 1942–1948. https://doi.org/10.31004/jkt.v4i2.15356
Sarfika, R., Saifudin, I. M. M. Y., & Oktavianto, E. (2023). Self-Concept Among Indonesian Adolescents in Coastal Areas: A Cross-Sectional study. Belitung Nursing Journal, 9(3), 262–270. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10363969
Sinaga, E. R., & Pranoto, H. H. (2023). Perbedaan Pengetahuan Remaja Putri Sebelum dan Sesudah Diberikan Pendidikan Kesehatan tentang Dismenore pada Siswi SMP Islam Sudirman Banyubiru. Jurnal Ilmu Kebidanan dan Kesehatan, 14(2), 1-7. https://doi.org/10.52299/jks.v14i2.170
Timiyatun, E., Humairah, S. A., & Oktavianto, E. (2022). Pendidikan Kesehatan Seks terhadap Tingkat Pengetahuan Remaja Putri: Sex Health Education on The Level of Knowledge of Adolescent Girls. Jurnal Keperawatan Notokusumo, 10(1), 28–35. https://www.jurnal.stikes-notokusumo.ac.id/index.php/jkn/article/view/202
Umboro, R. O., Apriliany, F., & Yunika, R. P. (2022). Konseling, Informasi, dan Edukasi Penggunaan Obat Antinyeri pada Manajemen Penanganan Nyeri Dismenore Remaja. Jurnal Abdidas, 3(1), 23–33. https://doi.org/10.31004/abdidas.v3i1.525.
Copyright (c) 2024 Yanti Rosmiyanti, Yayat Suryati, , Rika Nurhasanah, Ida Maryati, Desty Lismayanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.