Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran 7P terhadap Keputusan Pasien dalam Memilih Layanan Kesehatan di Rumah Sakit

Keywords: bauran pemasaran, bauran pemasaran 7P, rumah sakit, keputusan pasien.

Abstract

This study aims to explore the impact of implementing the 7P marketing mix on patient decisions in choosing healthcare services at hospitals. The method used is a literature review, utilizing the PRISMA diagram for article selection from Google Scholar and Scopus databases. The study filtered 1709 articles down to 6 relevant articles based on the topic and specified time period. The results indicate that all elements of the marketing mix—product, price, people, place, process, promotion, and physical evidence—significantly influence patient decisions, although the level of impact varies. The conclusion of this study is that the application of the 7P marketing mix significantly affects patients' choices in selecting healthcare services at hospitals.

Keywords: Marketing Mix, 7P Marketing Mix, Hospital, Patient Decision.

References

Alfani, S., Widjanarko, B., & Sriatmi, A. (2023). Analisis Bauran Pemasaran Jasa dengan Keputusan Pembelian Layanan. Jurnal Keperawatan Silampari, 6(2), 2100–2108. https://doi.org/10.31539/jks.v7i1.6020

Arifin, M. Z., Rosyidah, I. M., & Bisari, N. A. (2022). Analisis Pengaruh Marketing Mix 7P terhadap Keputusam Pembelian (Studi pada CV. Karya Apik MAN 3 Jombang). Jurnal Inovasi Penelitian, 3(2), 4973–4886. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP

Astarika, G. A., Satar, Y. P., & Trigono, A. (2021). Pengaruh Faktor Bauran Pemasaran dan Karakteristik Pasien Antenatal Care (ANC) terhadap Minat Melahirkan di RSAU Dr. Esnawan Antariksa pada Masa Pandemi Covid-19 Tahun 2021. Jurnal Manajemen Dan Administrasi Rumah Sakit Indonesia, 5(2), 156–165. https://doi.org/10.52643/marsi.v5i2.1590

Azizah, N., & Raharjo, B. B. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Proses Keputusan Pasien Memilih Layanan. Higeia Journal of Public Health Research and Development, 4(2), 189–200. https://doi.org/10.15294/higeia.v4i2.33140

Benius, Raysharie, P. I., Irawan, A., Tesalonika, D. C., Berlian, B., Indriasari, F., Datubara, K., Farida, Jaya, M., Sukma, M. N., & Oktavianus. (2024). Strategi Sukses: Memahami Pengaruh Marketing Mix 7P terhadap Perilaku Keputusan Pembelian. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 1610–1619. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i3.1261

Dasa, K. H. K., Suratmi, T., & Himawati, S. (2024). Analisis Penerapan Strategi Bauran Pemasaran 7P Untuk Peningkatan Kunjungan Rawat Jalan di RSIA Karunia Bunda. Jurnal Manajemen Dan Administrasi Rumah Sakit Indonesia (MARSI), 8(1), 11–12. https://doi.org/10.52643/marsi.v8i1.4075

Ekawati, D. (2022). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Pemanfaatan Ulang Ruang Rawat Inap di Rumah Mitra Anugrah Lestari (RS.MAL) Cimahi Ditinjau dari Aspek Bauran Pemasaran 7P. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 5337–5350. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7491

Ekawati, S. S., & Andriani, H. (2022). Strategi Bauran Pemasaran Pelayanan Kesehatan Rumah Sakit Yadika Pondok Bambu pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Medika Hutama, 3(2), 2073–2083. https://jurnalmedikahutama.com/index.php/JMH

Hendyanto, Hafni, L., Rivai, Y., Swanto.T, D. J., & Putri, L. T. (2022). The Effect of Marketing Mix 7P on Purchase Decisions at Hotel Novotel Pekanbaru. LUCRUM: Jurnal Bisnis Terapan, 2(3), 306–317. https://ejournal.pelitaindonesia.ac.id/ojs32/index.php/lucrum

Imanda, E. T., Kodyat, A. G., & Windiyaningsih, C. (2023). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Keputusan Memilih Pelayanan pada Pasien Umum Rawat Jalan RS Sari Asih Karawaci. Jurnal Manajemen Dan Administrasi Rumah Sakit Indonesia (MARSI), 7(4), 398–408. https://doi.org/10.52643/marsi.v7i4.3569

Indraswati, D., Haeruddin, & Asrina, A. (2023). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Kepuasan Pelayanan dan Minat Berkunjung Kembali Pasien Umum di Rawat Jalan RSUD Labuang Baji Makassar Tahun 2022. Journal of Muslim Community Health (JMCH) 2023, 4(3), 211–221. https://doi.org/10.52103/jmch.v4i3.1154

Izzaty, W., & Imsar. (2022). Pengaruh Marketing Mix (7P) terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada PT. Halal Network International (Studi Kasus Masyarakat Desa Harapan Makmur Selatan). Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi (JMBI UNSRAT), 9(3), 1558–1573. https://doi.org/10.35794/jmbi.v9i3.44298

Kasdjono, E. A. (2022). Hubungan Bauran Pemasaran (Marketing Mix) dengan Loyalitas Pelanggan: Systematic Review. Journals of Ners Community, 13(6), 765–772. https://doi.org/10.55129/jnerscommunity.v13i6.2376

Khotimah, K., & Jalari, M. (2021). Menguji Marketing Mix 7P terhadap Keputusan Pembelian Shopee di Sukoharjo. Maker : Jurnal Manajemen, 7(1), 81–94. https://doi.org/10.37403/mjm.v0i0.285

Maranggi, O., Sulistiadi, W., & Bachtiar, A. (2024). Efektivitas Strategi Marketing RS terhadap Minat Kunjungan Pasien. JSIM: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 4(6), 875–892. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v4i6.332

Marpaung, D. N., Ernawaty, Prayoga, D., & Lailiyah, S. (2022). Literatur Review: Implementasi Bauran Pemasaran 7P terhadap Tingkat Kepuasan Pasien di Rumah Sakit. VISIKES: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 21(2), 127–137. https://doi.org/10.33633/visikes.v20i1.4331

Mutia, M., & Pujiyanto. (2022). Literature Review: Application of the 7P Mix Marketing on Patient Satisfaction at Hospitals. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11677–11686. https://doi.org/10.33024/mnj.v4i9.6941

Niswan, E., & Astuti, R. (2022). Pengaruh Marketing Mix (7P) terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda (Studi Kasus pada Dealer Motor Honda PT. Tunas Dwipa Matra Melawi). E-Journal Equilibrium Manajemen, 8(2), 95–103. https://jurnal.upb.ac.id/index.php/equalibrium

Nurhayaty, M. (2022). Strategi Mix Marketing (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Physical Evidence ) 7P di PD Rasa Galendo Kabupaten Ciamis. Jurnal Media Teknologi, 08(02), 119–127. https://doi.org/10.25157/jmt.v8i2.2669

Nurlina, F., & Sas’ari, U. (2022). Marketing Mix, Implementation of Marketing Strategies in Health Services: Literature Review. Healthcare Nursing Journal, 4(1), 260–264. https://doi.org/10.35568/healthcare.v4i1.1871

Paradilla, M., & Janna, N. M. (2023). Pengaruh Marketing Mix dan Patient Experience Melalui Kepuasan terhadap Loyalitas Pasien Umum di Instalasi Rawat Inap Rumah Sakit Stella Maris Makassar Tahun 2022. INSOLOGI: Jurnal Sains Dan Teknologi, 2(4), 811–823. https://doi.org/10.55123/insologi.v2i4.2503

Perdana, M. F. R., Jati, S. P., & Arso, S. P. (2021). Analisis Bauran Pemasaran dalam Pengembangan Layanan Private Wing di Rumah Sakit Nasional Diponegoro. EKOMAKS : Jurnal Ilmu Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 10(2), 51–58. https://doi.org/10.33319/jeko.v10i2.98

Putri, S., Kurniawan, D., & Pawiati, S. (2023). Pengaruh Bauran Pemasaran 7P terhadap Keputusan Pembelian pada Rumah Cantik Fazia Beauty. Journal of Trends Economics and Accounting Research, 4(2), 476–486. https://doi.org/10.47065/jtear.v4i2.1111

Ravangard, R., Khodadad, A., & Bastani, P. (2020). How Marketing Mix ( 7Ps ) Affect The Patients’ Selection of A Hospital: Experience of A Low-Income Country. Journal of the Egyptian Public Health Association, 95(1), 1–8. https://doi.org/10.1186/s42506-020-00052-z

Risanti, A. M., & Sulaeman, E. (2023). Analisa Pengaruh Marketing Mix 7p terhadap Keputusan Pembelian Produk dan Jasa (Studi Kasus pada Bunda Collection Karawang). Innovative: Journal of Social Science Research, 3(3), 6987–7001. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.2941

Ruliyandari, R., & Hazerika, N. (2023). Determinat Factors Influenced Consumer’s Decision : A Study in A Regional Public Hospital. International Journal of Public Heath Science (IJPHS), 12(3), 1048–1055. https://doi.org/10.11591/ijphs.v12i3.22813

Sari, A. F., Zelfino, E., Mustikawati, I. S., & Veronika, E. (2023). Relationship Between the 7P Marketing Mix (Product, Price, Promotion, Place, Process, People, and Physical Evidence) and Patient Loyalty in the Outpatient Unit of St. Carolus Summarecon Serpong Hospital in 2021. Jurnal Kesehatan Masyarakat Mulawarman (JKMM), 5(1), 32–40. https://doi.org/10.30872/jkmm.v5i1.10454

Simbolon, M., Hermes Santosa, Erick Suhendra, & Wahyu Sulistiadi. (2024). Strategi Marketing Rumah Sakit Place: Literature Review. Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia (MPPKI), 7(1), 82–90. https://doi.org/10.56338/mppki.v7i1.4349

Sirait, M. A. D., & Kusumastuti, A. E. (2024). Analisis Keputusan Pembelian Madu Berdasarkan Implikasi 7p Marketing Mix di Era Pandemi Covid-19 (Studi Kasus di Tawon Rimba Raya Lawang Malang). Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis (JEPA), 8(1), 17–30. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2024.008.01.2

T, A., Masriadi, Ahri, R. A., Yusriani, Fachrin, S. A., & Batara, A. S. (2024). Relationship of Marketing Mix to Patient Perception at the Mapilli Community Health Center, Polewali Mandar Regency. Jurnal Proteksi Kesehatan, 13(1), 11–17. https://doi.org/10.36929/jpk.v13i1.843

Widhyastara, A. R. A., & Purbakusuma, A. I. M. (2022). Analisis Bauran Pemasaran (Marketing Mix) pada PT. Jaya Medika Karunia. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 4002–4008. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.8882

Yudho, S. K. S. (2022). Pengaruh Marketing Mix (7p) terhadap Keputusan Pembelian pada Toko Online Dapurdep. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 11(8), 1–16. http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jirm
Published
2024-08-24
Abstract viewed = 13 times
pdf downloaded = 8 times