Analisis Budaya Keselamatan Pasien terhadap Kepatuhan Penerapan SPO di Ruang Rawat Inap
Abstract
This study analyzes patient safety and compliance with implementing SOPs in inpatient rooms. The research method used in this study is qualitative research with a phenomenological approach. The results of this study are that the manager's expectations and patient safety promotion actions have been implemented, organizational learning and improvements are evaluated in the form of online questionnaires, feedback, and communication about errors, and not all staff understand the procedures for reporting patient safety incidents, the openness of communication with superiors has been carried out well, and superiors provide positive reciprocal responses, there is no blaming response when reporting patient safety incidents from superiors or related parties, and the implementation of SOPs in the ward has not been carried out optimally and not all staff understand and implement them well. In conclusion, the implementation of SOPs on patient safety has been carried out well by all aspects of health workers in the hospital.
Keywords: Patient Safety Culture, SOPs, Hospitals
References
Anggraini, A. N. (2021). Analisis Budaya Keselamatan Pasien Berbasis Hsopsc (Hospital Survey on Patient Safety Culture) sebagai Upaya Peningkatan Mutu dan Keselamatan Pasien Rumah Sakit di Kabupaten Karanganyar. Jurnal Admmirasi, 6(2), 35–49. https://doi.org/10.47638/admmirasi.v6i2.200
Ekaningtyas, A., & Salim, N. A. (2023). Faktor yang Berhubungan dengan Pelaporan Insiden Keselamatan Pasien oleh Perawat di RSUD Panembahan Senopati Bantul Yogyakarta. Jurnal Surya Muda, 5(1), 90–103. https://doi.org/10.38102/jsm.v5i1.187
Halawa, A., Setiawan, S., & Syam, B. (2021). Persepsi Perawat tentang Peran dalam Meningkatkan Keselamatan Pasien. Journal of Telenursing (JOTING), 3(1), 73–84. https://doi.org/10.31539/joting.v3i1.2096
Hursepuny, F. L., & Tarigan, E. (2024). Peran Kepala Ruang dalam Meningkatkan Budaya Keselamatan Pasien di Rumah Sakit: Literature Review. Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia (MPPKI), 7(6), 1367–1374. https://doi.org/10.56338/mppki.v7i6.5100
Indrayadi, I., Oktavia, N. A., & Agustini, M. (2022). Perawat dan Keselamatan Pasien: Studi Tinjauan Literatur. Jurnal Kepemimpinan dan Manajemen Keperawatan, 5(1), 62–75. https://doi.org/10.32584/jkmk.v5i1.1465
Irwanti, F., Guspianto, G., Wardiah, R., & Solida, A. (2022). Hubungan Komunikasi Efektif dengan Pelaksanaan Budaya Keselamatan Pasien di RSUD Raden Mattaher Provinsi Jambi. Jurnal Kesmas Jambi, 6(1), 32–41. https://doi.org/10.22437/jkmj.v6i1.15551
Jacobus, D. W. C., Setyaningsih, Y., & Arso, S. P. (2022). Analisis Pengaruh Budaya Keselamatan Pasien, Budaya Organisasi, dan Lingkungan yang Mendukung terhadap Motivasi Melaporkan Insiden Keselamatan Pasien-Systematic Riview. An-Nadaa Jurnal Kesehatan Masyarakat, 9(2), 157. https://doi.org/10.31602/ann.v9i2.6842
Kementerian Kesehatan Direktorat Jenderal Pelayanan Kesehatan. (2022). Keselamatan Pasien di Rumah Sakit. Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. https://yankes.kemkes.go.id/view_artikel/59/keselamatan-pasien-di-rumah-sakit/1000
Keumalasari, K., Yetti, K., & Hariyati, R. T. S. (2021). Penerapan Model Kolaborasi Interprofesional dalam Upaya Meningkatkan Keselamatan Pasien: A Systematic Review. Real in Nursing Journal, 4(2), 65. https://doi.org/10.32883/rnj.v4i2.1222
Marselina, E. V., Prayitno, H., & Ismara, K. I. (2023). Dimensi Budaya Keselamatan Pasien dan Insiden Keselamatan Pasien di RS X Kota Malang Elystia Vidia Marselina. Jurnal Penelitian Kesehatan Suara Forikes, 14(April), 275–279. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33846/sf14208
Maryati, Y. F., & Hidayah, N. (2021). Kepatuhan Tenaga Kesehatan terhadap SPO Rekam Medis dalam Membangun Budaya Keselamatan Pasien di RSUD Gambiran. Jurnal Manajemen Kesehatan Yayasan RS.Dr. Soetomo, 7(1), 125. https://doi.org/10.29241/jmk.v7i1.610
Putri, M. E., Fithriyani, F., & Sari, M. T. (2022). Faktor yang Berhubungan dengan Penerapan 6 Sasaran Keselamatan Pasien. Jurnal Akademika Baiturrahim Jambi, 11(1), 55. https://doi.org/10.36565/jab.v11i1.444
Saefulmilah, H., & Prasetyo, S. (2024). Pengukuran Implementasi Budaya Keselamatan Pasien di Rumah Sakit Paru Bogor Jawa Barat Tahun 2023. Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia (MPPKI), 7(2), 422–432. https://doi.org/10.56338/mppki.v7i2.4686
Siti, M. D. (2021). Hubungan Komunikasi dengan Keselamatan Pasien pada Perawat di IGD Rumah Sakit : Literature Review. Borneo Student Research, 3(1), 373–379. https://journals.umkt.ac.id/index.php/bsr/article/download/2495/1020
Soleha, A. N., & Hutahaean, S. (2021). Hubungan Iklim Organisasi dan Handover Perawat terhadap Insiden Keselamatan Pasien. Jurnal Kepemimpinan dan Manajemen Keperawatan, 4(2), 135–142. https://doi.org/10.32584/jkmk.v4i2.1243
Toyo, E. M., Leki, K. G. B., Indarsari, F., & Woro, S. (2022). Evaluasi Sistem Pelaporan Insiden Keselamatan Pasien dengan Metode HMN di Rumah Sakit. Majalah Farmasetika, 8(1), 56. https://doi.org/10.24198/mfarmasetika.v8i1.41357
Wianti, A., Setiawan, A., Murtiningsih, M., Budiman, B., & Rohayani, L. (2021). Karakteristik dan Budaya Keselamatan Pasien terhadap Insiden Keselamatan Pasien. Jurnal Keperawatan Silampari, 5(1), 96–102. https://doi.org/10.31539/jks.v5i1.2587
Wiranata, I. N., Swarjana, I. K., Negara, I. G. N. M. K., & Nuartini, N. N. (2023). Persepsi Manajer Perawat tentang Keselamatan Pasien. Journal of Telenursing (JOTING), 5(2), 3077–3085. https://doi.org/10.31539/joting.v5i2.7620
World Health Organization. (2021). Global Patient Safety Action Plan 2021–2030 Towards Eliminating Avoidable Harm in Health Care. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/343477/9789240032705-eng.pdf?sequence=1
Copyright (c) 2024 Candra Rukmana Dalimunthe, Ermi Girsang, Sri Lestari Ramadhani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.