Mutu Pelayanan Puskesmas dengan Status Akreditasi di Puskesmas
Abstract
This study aimed to see the relationship between service quality and the accreditation status of the Health Center. The research method used a cross-sectional study. Data were collected using a questionnaire sheet. The collected data were analyzed using the Chi-Square test. The study's results showed a significant relationship between the service quality dimensions (responsiveness, assurance, tangible, empathy, and reliability) and the accreditation status of the health center. This study concludes a relationship between responsiveness, assurance, tangible, empathy, and reliability with accreditation status.
Keywords: Accreditation, Service Quality, Health Center
References
Anisah, I., Nasution, Z., & Yuniati, Y. (2022). Quality Factors of Health Services Affecting Outpatient Patient Satisfaction at Binjai Kota Puskesmas. Journal of Healtcare Technology and Medicine, 8(2), 2615–109. https://doi.org/https://doi.org/10.33143/jhtm.v8i2.2393
Anzar, M., Sudirman, S., & Saputra, A. D. (2022). Hububgan Mutu Pelayanan dengan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS Kesehatan di Puskesmas Mabelopura Kota Palu. Jurnal Kolaboratif Sains, 5(6), 297–303. https://doi.org/10.56338/jks.v5i6.2497
Aripa, L., Nandu, F., & Shahnyb, N. (2022). Kualitas Pelayanan Kesehatan Rawat Inap di Puskesmas Mamajang Kota Makassar. Jurnal Promotif Preventif, 5(1), 106–116. https://doi.org/https://doi.org/10.47650/jpp.v5i1.495
Aryanti, N., Firman, A., & Rahim, D. R. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan dan Pengaruhnya terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Puskesmas Tinambung Kabupaten Polewali Mandar. Jurnal Bisnis dan Kewirausahaan, 11(2), 134–143. https://doi.org/10.37476/jbk.v11i2.3095
Bintang, M., Purba, I. E., Purba, A., Ketaren, O., & Sembiring, R. (2022). Faktor−Faktor Yang Berhubungan dengan Kepuasan Pasien dalam Pelayanan Kebidanan di Puskesmas Martubung. PEREPTIF Jurnal Kesehatan Masyarakat, 6(3), 2321-2333. https://doi.org/10.31004/prepotif.v6i3.7099
Budiono, B., & Robbah, A. (2021). Analisis Kualitas Pelayanan Rawat Inap pada Puskesmas Winongan Kabupaten Pasuruan. Sawala : Jurnal Administrasi Negara, 9(2), 201–212. https://doi.org/10.30656/sawala.v9i2.3381
Dewi, S., Nadapdap, T. P., & Januariana, N. E. (2022). Pengaruh Mutu Pelayanan Kesehatan terhadap Kepuasan Pasien Peserta JKN/KIS di Puskesmas Gunung Tua Kecamatan Padang Bolak. Jurnal Kesmas Prima Indonesia, 6(2), 1–9. https://doi.org/10.34012/jkpi.v6i2.2991
Hasan, A. (2021). Pengaruh Tangibles, Empathy, Reliability, Responsiveness dan Assurance Jasa Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Pengguna BPJS pada Puskesmas Sungai Sariak Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 11(1), 85. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v11i1.200
Imran, I., Yulihasri, Y., Almasdi, A., & Syavardie, Y. (2021). Dampak Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Puskesmas. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Sains dan Humaniora, 5(3), 389–396. https://doi.org/10.23887/jppsh.v5i3.40846
Indriyati, L., Wahyudin, A., & Sulistyowati, E. (2023). Evaluasi Program Pilot Project Transformasi Layanan Primer di Puskesmas Telaga Bauntung Kabupaten Banjar Tahun 2022. Jurnal Kebijakan Pembangunan, 18(1), 65–80. https://doi.org/10.47441/jkp.v18i1.311
Kusumawati, D., Maharani, C., & Prasetyawan, R. D. (2023). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Kepuasan Pasien pada Pelayanan Kesehatan di Puskesmas Tahun 2022. Nursing Information Journal, 2(2), 62–72. https://doi.org/10.54832/nij.v2i2.314
Leo, D., Arifin, A., & Aripin, S. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Lansia di Poli Lansia UPTD Puskesmas Emparu Kabupaten Sintang. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(2), 2508–2517. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i2.5345
Mahendro, U. J., Ningsih, D., & Handayani, S. R. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien terhadap Pelayanan Kefarmasian di Instalasi Farmasi Rawat Jalan Puskesmas Pracimantoro I Wonogiri. Journal of Islamic Pharmacy, 7(2), 86–93. https://doi.org/10.18860/jip.v7i2.17455
Meidi, H. O., Redjeki, E. S., Fanani, E., & Kurniawan, A. (2023). Hubungan antara Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Tingkat Kepuasan Pasien Peserta BPJS di Puskesmas Dinoyo Kota Malang. Sport Science and Health, 5(2), 117–132. https://doi.org/10.17977/um062v5i22023p117-132
Nuraini, A., Nurmawati, I., Wijayanti, R. A., & Rachmawati, E. (2021). Analisis Kepuasan Pasien Rawat Jalan Puskesmas Dringu Kabupaten Probolinggo. J-REMI : Jurnal Rekam Medik Dan Informasi Kesehatan, 2(4), 471–480. https://doi.org/10.25047/j-remi.v2i4.2310
Putri, U. M. (2021). Analisis Kepuasan Pelayanan Puskesmas terhadap Pasien BPJS dan non BPJS Menggunakan Metode Servqual. Jurnal Manajemen Informatika dan Sistem Informasi, 4(2), 149–159. https://doi.org/https://doi.org/10.36595/misi.v4i2.355
Ridwan, A. (2022). Analisis Mutu Layanan Kesehatan dalam Perspektif Implementasi JKN di Rumah Sakit Chasan Boesoirie Ternate. SCIENTIA: Journal of Multi Disciplinary Science, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.62394/scientia.v1i1.1
Sari, S., & Suhita, B. M. (2022). Analisis Mutu Pelayanan dengan Kepuasan Pasien di Puskesmas. Jurnal of Health Science Community, 3(2), 85–90. https://doi.org/10.30994/jhsc.v3i2.153
Setiawan, M. D., Fauziah, F., Edriani, M., & Gurning, F. P. (2022). Analisis Mutu Pelayanan Kesehatan Program Jaminan Kesehatan Nasional (A: Systematic Review). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12869–12873. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2842849
Sutanti, D., Suparman, R., Setianingsih, T., & Badriah, D. L. (2022). Studi Analisis Ketercapaian Implementasi Kebijakan Akreditasi Puskesmas dan Kinerja Puskesmas di Kabupaten Kuningan. Journal of Public Health Innovation, 2(02), 189–198. https://doi.org/10.34305/jphi.v2i02.462
Usmiar, U., & Wahyuni, R. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Publik terhadap Kepuasan Masyarakat di Puskesmas Surantih. Jurnal Menara Ekonomi : Penelitian dan Kajian Ilmiah Bidang Ekonomi, 9(1), 62–70. https://doi.org/10.31869/me.v9i1.4264
Utami, S. N., & Lubis, S. (2021). Efektivitas Akreditasi Puskesmas terhadap Kualitas Puskesmas Medan Helvetia. Publik Reform, 8(2), 10–21. https://doi.org/10.46576/jpr.v8i2.1658
Yuliaridha, W. D., Roslan, R., & Darmaja, S. (2023). Analisis Kepuasan Masyarakat terhadap Kualitas Pelayanan Kesehatan Puskesmas Cihara Kabupaten Lebak Tahun 2022. Jurnal Sehat Mandiri, 18(2), 24–34. https://doi.org/10.33761/jsm.v18i2.970
Copyright (c) 2024 Sonya Marsela Pieta Duha, Chrismis Novalinda Ginting, Ali Napiah Nasution
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.