Penerapan Terapi Bermain Puzzle dengan Terapi Getar dalam Meningkatkan Fungsi Motorik Halus Anak dengan Cerebral Palsy Usia Pra Sekolah
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of applying puzzle play therapy and vibration therapy in improving the fine motor function of preschool children with cerebral palsy. The research method used is a quasi-experimental, pre-post-test control group design. The study's results showed that the average fine motor skills of CP children before the intervention was 20.26, and after the intervention, it was 16.16. In the control group, before the intervention, it was 20.26; after the intervention, it was 18.95; the decrease in value indicates motor skills heading towards better. Applying puzzle play therapy and vibration therapy improves the fine motor function of preschool cerebral palsy children (p-value 0.001). In conclusion, puzzle therapy improves the fine motor function of preschool preschool cerebral palsy children more than vibration/vibration therapy.
Keywords: Puzzle Play, Cerebral palsy, Fine Motor, PreschoolPreschool, Vibration Therapy
References
Akbar, G. F., Karta, I. W., & Astawa, I. M. S. (2022). Pengaruh Permainan Puzzle terhadap Perkembangan Kognitif, Motorik Halus dan Sosial Emosional pada Anak Kelompok B di TK Aisyiyah Labuhan Haji. Jurnal Ilmu Profesi Pendidik., 7(4b), 2695–2703. 10.29303/jipp.v7i4b.1042
Ananda, D., Nainggolan, R. D., & Vera, Y. (2022). Pengaruh Sensori Integration dan Isotonic Exercise terhadap Peningkatan Kekuatan Otot pada Anak Down Syndrome. Jurnal Kesehatan dan Fisioterapi, 44-51. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=3529470&val=30879&title=Pengaruh%20Sensori%20Integration%20Dan%20Isotonic%20Exercise%20Terhadap%20Peningkatan%20Kekuatan%20Otot%20Pada%20Anak%20Down%20Syndrome
Anggraini, P. D., & Maya, K. M. P. (2024). Pengaruh Permainan Puzzle terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Prasekolah Usia 4-5 Tahun. Jurnal Ilmu Kebidanan dan Kesehatan (Journal of Midwifery Science and Health), 15(2). https://doi.org/10.52299/jks.v15i2.268
Aranti, W. A., & Pristianto, A. (2023). Pengaruh Pemberian Neurodevelopmental Treatment, Play Therapy, dan Neuro Senso terhadap Peningkatan Motorik Kasar pada Anak Down Syndrome. Physiotherapy Health Science (PhysioHS), 5(1), 18–25. https://doi.org/10.22219/physiohs.v5i1.26018
Delima, I., Ijriati, H., Imelza, F., & Yurnadia, Y. (2024). Layanan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Anak Cerebral palsy di Sekolah Paud Harsya Ceria Banda Aceh. AL IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 025-035, https://doi.org/10.69552/alihsan.v5i1.2461
Hartati, I., & Damayanti, S. D. (2023). Pengaruh Stimulasi Permainan Puzzle terhadap Perkembangan Motorik Halus pada Anak Pra Sekolah di TK Tunas Harapan Kandir Langsa Baro. JKK CND (Jurnal Kebidanan & Keperawatan Cut Nyak Dhien, 1(1), 42-55. journal.uscnd.ac.id/index.php/jkk/article/view/26
Humaira, S. S., Hanifatul, M., Dina, L., Glory, N. S., Rizka, A., & Jernita, B. (2023). Layanan Bimbingan dan Konseling Bagi Anak Berkebutuhan Khusus dengan Hambatan Fisik dan Motorik. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(4), 261–273. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i4.1567 .
Khoerunnisa, S. R., Muqodas, I., & Justicia, R. (2023). Pengaruh Bermain Puzzle terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49-58. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.279
Manjula, S., & Selvam, S. P. (2023). Effect of Neurocognitive Exercises on Attention. World Jurnal of Pharmaceutical Research, 12(13), 1042–1050. https://doi.org/10.20959/wjpr202313-29095
Mulianingrum, L. A., Astuti, R. P., & Hidayani, H. (2024). Pengaruh Terapi Bermain Puzzle terhadap Perkembangan Motorik Halus pada Anak Usia Dini di Sekolah PAUD Taam Al-Wildan Gunung Putri Kabupaten Bogor Tahun 2023. Jurnal Kesehatan Tambusai, 5(1), 2465–2475. https://doi.org/10.31004/jkt.v5i1.26679
Nurwita, S. (2019). Pemanfaatan Media Puzzle dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak di PAUD Aiza Kabupaten Kepahiang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(4), 803-810. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/285
Panzilion, P., Padila, P., Tria, G., Amin, M., & Andri, J. (2020). Perkembangan Motorik Prasekolah antara Intervensi Brain Gym dengan Puzzle. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(2), 510-519. https://doi.org/10.31539/jks.v3i2.1120
Rakasiwi, A. M., & Ahsani, D. S. (2022). Penatalaksanaan Fisioterapi pada Kondisi Delay Development ec Pneumonia dengan Moalitas Neuro Denso (NS), Neuro Development Treatment (NDT) dan Massage pada Otot-Otot Pernafasan di YPAC Prof. Dr. Soeharso Surakarta. Jurnal Keperawatan Mandira Cendikia, 1(1), 35-43. http://journal-mandiracendikia.com/index.php/ojs3/article/view/8
Ramdana, D. I., Pirmansyah, M. T., & Muslimin, K. D. (2023). Pengaruh Terapi Bermain Puzzle terhadap Kemampuan Motorik Halus pada Anak Down Syndrom di SKH Negeri 1 Kabupaten Tangerang Tahun 2023. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(6), 7662–7671. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i6.7139
Runtu, A., Langelo, W., & Lumintang, C. (2024). Pengaruh Terapi Bermain Puzzle terhadap Perkembangan Motorik Halus pada Anak Prasekolah di Kelurahan Woloan III Kota Tomohon. JPII UPRI, 2(1). https://jpii.upri.ac.id/index.php/jdkm/article/view/175
Safira, N. (2023). The Effect of Puzzle Playing Therapy on Fine Motor Development in Preschool Children. Journal of Complementary Nursing, 2(1), 127–132. https://doi.org/10.53801/jcn.v2i1.61
Siahaan, H., & Armanila, V. (2022). Studi Kasus: Penanganan Anak Tunadaksa (Cerebral palsy). Jurnal Pelangi, 4(1), 1-23. https://doi.org/10.52266/pelangi.v4i1.763
Sitanggang, T. W., Anggraini, D., & Puspitasari, I. (2022). Pengaruh Terapi Bermain Puzzle terhadap Perkembangan Motorik Halus pada Anak Prasekolah Usia 3-5 Tahun. Jurnal Medikes (Media Informasi Kesehatan), 9(1), 39–46. https://doi.org/10.36743/medikes.v9i1.326
Wijianto, W., Anam, A. A., Khaerani, D. L., Agustina, P. S., & Rahmawati, Y. (2024). Peran Fisioterapi terhadap Anak dengan Kondisi Cerebral palsy di Inklusi Center Bhakti Negeri di Kecamatan Karanganom Klaten. Prosiding University Research Colloquium, 19. https://repository.urecol.org/index.php/proceeding/article/view/2732
Yuliana, A. R., Cahyati, L., & Fitriana, V. (2023). Playing Therapy Puzzle Inside Improves Preschool Children’S Fine Motor Develompmen. Cendekia International Conference on Health & Technology, 1, 251–257. https://proceedings.centamaku.ac.id/article/view/35
Zumratun, Z. (2023). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus (Tuna Daksa) di Sekolah Luar Biasa (SLB) Desa Tente Kec. Woha. Fashluna, 4(1), 78-86. https://doi.org/10.47625/fashluna.v4i1.478
Copyright (c) 2024 Hartimang Hartimang, Yayat Suryani, Dewi Ummu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.