Penggunaan Aplikasi Mobile Eating Learning “M-EL” bagi Ibu sebagai Pola Asuh Autoritatif Upaya Kemandirian saat Anak Makan
Abstract
This study aims to determine the use of M-El Mobile Eating Learning applications for mothers as parenting authorities of independence when children eat. This research method uses a combination of methods, namely the System Development Life Cycle (SLDC) Waterfall to design software in M-El mobile applications. The results showed that the use of M-El applications was effective in parenting (p-value 0.001) independence (p-value 0.031) and the BMW method (p-value 0.001), where the value of p-value <0.05. Before the mother is given the mobile eating learning application, the mother does not know the importance of applying authoritative parenting, the mother does not apply authoritative parenting, the child is not independent when eating because of bad habits when eating children are always fed and the mother never uses the BLW method when the child eats so Children are not independent eating. In conclusion, the use of M-El applications is effective in improving parenting, independence, and BLW method for independence efforts when children eat, so this application can be applied more broadly for children's independence efforts when eating.
Keywords: Mobile Applications, Eating Learning, Children's Independence, Parenting
References
Elminah., & Patilima, H. (2023). Peran Orang Tua dalam Pembentukan Kemandirian pada Anak Usia 5 -6 Tahun. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 1116–1125. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5140
Harahap, R. F., Br Ginting, A. M. U., & Amelia, P. (2023). Pengaruh Metode Baby Led Weaning (BLW) terhadap Status Gizi Balita Barusia 12-24 Bulan di Wilayah Kerja Puskesmas Selesai Kabupaten Langkat. Malahayati Health Student Journal, 3(4), 973–980. https://doi.org/10.33024/mahesa.v3i4.10107
Harlistyarintica, Y., & Fauziah, P. (2024). Pola Asuh Autoritatif dan Kebiasaan Makan Anak Prasekolah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 869–878. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.617
Hasrul, H., Sirajuddin, W., Melinda, P., Wulansari. W., Mulhaeri. M., Rahmayanti, D., Asniar. A., & Hafid, A. (2022). Implementasi Pola Asuh Autoritatif dalam Menurunkan Kejadian Stunting. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 7(1), 2022. https://doi.org/https://doi.org/10.30651/jkm.v7i1.12408
Husein, R. (2023). Pembelajaran Pola Makan Sehat untuk Tumbuh Kembang Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5630–5642. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5212
Jevison, A., Vidyarini, T. N., & Yogatama, A. (2022). Tingkat Pengetahuan Masyarakat Surabaya Mengenai Pesan Kampanye Grab pada Fitur Grab Protect. Jurnal E-Komunikasi, 10(1), 1–12. https://publication.petra.ac.id/index.php/ilmu-komunikasi/article/view/12199%0Ahttps://publication.petra.ac.id/index.php/ilmu-komunikasi/article/viewFile/12199/10698
Kadi, R. S., & Hariyanti, D. P. D. (2023). Penerapan Kemandirian melalui Pembiasaan dalam Membangun Rasa Tanggung Jawab Anak di PAUD. Prosiding Seminar Nasional Pg-Paud. 1-14. https://conference2.upgris.ac.id/index.php/snpaud/article/download/14/8/18
Mahmudatunnisa, O., Tariza, N. M. T., Hanifah, R. D., & Fidrayani, F. (2024). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 108-116. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.1078
Nahira, N., & Sumarni, S. (2024). Edukasi Baby Led Weaning Sebagai Upaya Perbaikan Status Gizi Bayi dan Balita di Puskesmas Pattingalloang. Transformasi Masyarakat : Jurnal Inovasi Sosial Dan Pengabdian, 1(1), 79–85. https://doi.org/10.62383/transformasi.v1i1.89
Noviri, L. E., Maulidya, R., Fitria., & Abrar. (2023). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Perilaku Sulit Makan pada Anak Usia Pra Sekolah. Journal of Healthcare Technology and Medicine, 9(1), 758. https://doi.org/10.33143/jhtm.v9i1.2990
Rohmah, S. S. P., & Aprianti, E. (2021). Meningkatkan Kemandirian Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran Montessori. Jurnal CERIA: Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif, 4(4), 2714–4107. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/ceria.v4i4.p%25p
Salsabila, S., E. (2022). Analisis Kasus Anak yang Mengalami Kesulitan Makan di Usia 3-4 Tahun. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud, 2(2), 65–70. https://doi.org/10.29313/jrpgp.v2i2.1155
Salsabila, S., & Erhamwilda. (2022). Analisis Kasus Anak yang Mengalami Kesulitan Makan di Usia 3-4 Tahun. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud, 65–70. https://doi.org/10.29313/jrpgp.v2i2.1155
Saputra, A. D., & Kriswandani, K. (2024). Analisis Kesalahan dan Pemberian Scaffolding pada Anak Mandiri Ringan dalam Memahami Konsep Ikhtisar Nilai Uang Rupiah. Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 08, 1120–1134. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i2.3151
Suci, R. A., & Fathiyah, K. N. (2023). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 3917–3924. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.3723
Suhardja, M., & Watini, S. (2022). Implementasi Pembelajaran Model Asyik terhadap Perkembangan Kemandirian Anak Kelompok B di RA Miftahul Jannah. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1915. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1915-1926.2022
Suryani, L.S., Marlina, L., H. R. . (2022). Efektivitas Baby Led Weaning terhadap Kejadian Picky Eater pada Bayi Usia 7-12 Bulan. MAHESA : Malhayati Health Student Journal, 16(1), 1–23. https://doi.org/https://doi.org/10.33024/mahesa.v3i12.12649
Wahyuni, R. . (2022a). Gambaran Pengetahuan Ibu tentang Stunting pada Ibu Memiliki Balita di Wilayah UPT Puskesmas Sitinjak Tahun 2021. Universitas Aufa Royhan. https://repository.unar.ac.id/jspui/handle/123456789/3161
Copyright (c) 2024 Desi Nindya Kirana, Yunni Safitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.