Hubungan Koping Perawat dan Kecerdasan Emosional terhadap Perilaku Caring
Abstract
This study aims to determine the relationship between coping and emotional intelligence of nurses toward caring behavior at Garba Med Hospital Kerobokan. This research method uses a quantitative method with a cross-sectional design. The results of the multivariate test show that each variable has a significance value <0.005. In conclusion, there is a relationship between nurse coping and emotional intelligence towards caring behavior at Garba Med Hospital Kerobokan.
Keywords: Caring, Emotional Intelligence, Nurse Coping
References
Arwien, R. T. (2021). Hubungan antara Kecerdasan Emosional dengan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Kimia Kelas XI IPA SMA Negeri di Kota Makassar. Klasikal: Journal of Education, Language Teaching and Science, 3(3), 1–13. http://dx.doi.org/10.52208/klasikal.v3i3.103
Damayanti, P. S., Putra, A., & Srirahmawati, I. (2021). Pengembangan Kecerdasan Emosional Melalui Pendidikan Karakter pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(3), 348–356. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v9i3.5992
Harahap, R. A. P., Setiawan, S., & Simamora, R. H. (2022). Pengalaman Mekanisme Koping Perawat Pelaksana IGD yang Mengalami Stres Kerja. Jurnal Keperawatan Silampari, 5(2), 1003–1012. https://doi.org/10.31539/jks.v5i2.3550
Ismuhadi, I., & Puteh, M. A. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Spiritual terhadap Kinerja Perawat dengan Komitmen Organisasi sebagai Variabel Intervening. Holistik Jurnal Kesehatan, 15(4), 600–609. https://doi.org/10.33024/hjk.v15i4.5362
Marbun, G., & Wulandari, I. S. M. (2024). Hubungan antara Tingkat Stress Kerja Perawat dengan Perilaku Caring Perawat di Rumah Sakit Advent Bandung. PREPOTIF : Jurnal Kesehatan Masyarakat, 8(3), 5947–5953. https://doi.org/10.31004/prepotif.v8i3.37838
Perang, B. (2022). Kecerdasan Emosional Perawat di Rumah Sakit Swasta Berdasarkan Pengukuran Baron-On. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 5(2), 60–66. https://doi.org/10.52774/jkfn.v5i2.105
Pragholapati, A., & Gusraeni, S. A. D. (2021). Gambaran Perilaku Caring Perawat di Rumah Sakit. Jurnal Keperawatan Sriwijaya, 8(1), 42–55. https://doi.org/10.32539/JKS.V8i1.15740
Prihandana, S., Handayani, T., & Laksananno, G. S. (2024). Hubungan Perilaku Caring Perawat ICU dengan Koping Keluarga Pasien di ICU. BHAMADA, 15(2), 57–61. https://doi.org/10.36308/jik.v15i2.702
Prihandhani, I. S., Trisna, M. O. B., & Getsuyobi, N. K. A. T. S. (2022). Pelatihan Manajemen Emosional terhadap Perilaku Caring Perawat. Jurnal Keperawatan Silampari, 6(1), 356–363. https://doi.org/10.31539/jks.v6i1.4472
Puspita, N., Indrawati, E., & Saroh, S. (2024). Hubungan Kecerdasan Spiritual Dengan Perilaku Caring Perawat Pelaksana. Jurnal Ilmu Kesehatan Bhakti Husada: Health Science Journal, 15(2), 503–510. https://doi.org/10.34305/jikbh.v15i02.1460
Putra, K. B. L., Suhartini, T., & Hartono, D. (2023). Perawat dengan Kelelahan Kerja Perawat di Klinik Al-Aziz Kota Pasuruan. Jurnal Ilmu Kesehatan Mandira Cendikia, 02(11), 53–62. https://journal.mandiracendikia.com/index.php/JIK-MC/article/view/664
Putri, M. A., Eko, A. T., & Priyoto, P. (2022). Persepsi Pasien Mengenai Perilaku Caring Perawat di Instalasi Rawat Inap. Jurnal Keperawatan, 15(2), 20-27. https://e-journal.lppmdianhusada.ac.id/index.php/jk/article/view/212
Rachmawati, W., Sulistyawati, I., & Satianingsih, R. (2023). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Hasil Belajar Materi Keragaman Sosial Budaya Masyarakat Kelas V SDN Kepuh Kiriman 1 Waru Sidoarjo. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 1027–1034. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1736
Rahayu, H. R., & Naryati, N. (2022). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Perilaku Caring pada Perawat Pelaksana Ruang Rawat Inap di Rsud Kota Depok Tahun 2022. 20(3), 1–4. Universitas Muhammadiyah Jakarta. Https://Perpus.Fikumj.Ac.Id/Index.Php?P=Fstream-Pdf&Fid=21886&Bid=5880
Rahman, S. A., Kadrianti, E., & Kadir, A. (2023). Strategi Meningkatkan Perilaku Caring Perawat dalam Mutu Pelayanan Keperawatan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa & Penelitian Keperawatan, 3(5), 24–30. https://doi.org/10.35892/jimpk.v3i5.958
Rani, R. A. F., Yusnilawati, Y., & Mawarti, I. (2023). Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Stres Kerja Perawat Di Ruang Rawat Inap Akasia, Cemara dan Cendana Rumah Sakit Dr. Bratanata Kota Jambi. DIAGNOSA: Jurnal Ilmu Kesehatan dan Keperawatan, 1(3), 163–181. https://doi.org/10.59581/diagnosa-widyakarya.v1i3.898
Susilaningsih, F. S., Lumbantobing, V. B. M., & Sholihah, M. M. (2020). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Sikap Caring Mahasiswa Keperawatan Universitas Padjadjaran. Jurnal Keperawatan Komprehensif (Comprehensive Nursing Journal), 6(1), 1–15. https://doi.org/10.33755/jkk.v6i1.141
Tambunan, H., & Tambunan, E. H. (2022). Tingkat Kecemasan, Depresi, Stress dan Mekanisme Koping Perawat di Ruangan Isolasi COVID-19. Jurnal Perawat Indonesia, 6(3), 1140–1150. https://journal.ppnijateng.org/index.php/jpi/article/view/1790
Wibowo, H., Budianto, A., Septiasari, Y., & Efendi, R. (2024). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Perilaku Caring pada Perawat di Puskesmas Subik. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 13(2), 146–154. https://doi.org/10.52657/jik.v13i2.2415
Copyright (c) 2024 IGAA Sherlyna Prihandhani, Made Oktaviani Bulan Trisna, Putu Widistuti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.