Hubungan Koping Perawat dan Kecerdasan Emosional terhadap Perilaku Caring
DOI:
https://doi.org/10.31539/joting.v6i2.13455Abstract
This study aims to determine the relationship between coping and emotional intelligence of nurses toward caring behavior at Garba Med Hospital Kerobokan. This research method uses a quantitative method with a cross-sectional design. The results of the multivariate test show that each variable has a significance value <0.005. In conclusion, there is a relationship between nurse coping and emotional intelligence towards caring behavior at Garba Med Hospital Kerobokan.
Keywords: Caring, Emotional Intelligence, Nurse Coping
References
Arwien, R. T. (2021). Hubungan antara Kecerdasan Emosional dengan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Kimia Kelas XI IPA SMA Negeri di Kota Makassar. Klasikal: Journal of Education, Language Teaching and Science, 3(3), 1–13. http://dx.doi.org/10.52208/klasikal.v3i3.103
Damayanti, P. S., Putra, A., & Srirahmawati, I. (2021). Pengembangan Kecerdasan Emosional Melalui Pendidikan Karakter pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(3), 348–356. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v9i3.5992
Harahap, R. A. P., Setiawan, S., & Simamora, R. H. (2022). Pengalaman Mekanisme Koping Perawat Pelaksana IGD yang Mengalami Stres Kerja. Jurnal Keperawatan Silampari, 5(2), 1003–1012. https://doi.org/10.31539/jks.v5i2.3550
Ismuhadi, I., & Puteh, M. A. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Spiritual terhadap Kinerja Perawat dengan Komitmen Organisasi sebagai Variabel Intervening. Holistik Jurnal Kesehatan, 15(4), 600–609. https://doi.org/10.33024/hjk.v15i4.5362
Marbun, G., & Wulandari, I. S. M. (2024). Hubungan antara Tingkat Stress Kerja Perawat dengan Perilaku Caring Perawat di Rumah Sakit Advent Bandung. PREPOTIF : Jurnal Kesehatan Masyarakat, 8(3), 5947–5953. https://doi.org/10.31004/prepotif.v8i3.37838
Perang, B. (2022). Kecerdasan Emosional Perawat di Rumah Sakit Swasta Berdasarkan Pengukuran Baron-On. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 5(2), 60–66. https://doi.org/10.52774/jkfn.v5i2.105
Pragholapati, A., & Gusraeni, S. A. D. (2021). Gambaran Perilaku Caring Perawat di Rumah Sakit. Jurnal Keperawatan Sriwijaya, 8(1), 42–55. https://doi.org/10.32539/JKS.V8i1.15740
Prihandana, S., Handayani, T., & Laksananno, G. S. (2024). Hubungan Perilaku Caring Perawat ICU dengan Koping Keluarga Pasien di ICU. BHAMADA, 15(2), 57–61. https://doi.org/10.36308/jik.v15i2.702
Prihandhani, I. S., Trisna, M. O. B., & Getsuyobi, N. K. A. T. S. (2022). Pelatihan Manajemen Emosional terhadap Perilaku Caring Perawat. Jurnal Keperawatan Silampari, 6(1), 356–363. https://doi.org/10.31539/jks.v6i1.4472
Puspita, N., Indrawati, E., & Saroh, S. (2024). Hubungan Kecerdasan Spiritual Dengan Perilaku Caring Perawat Pelaksana. Jurnal Ilmu Kesehatan Bhakti Husada: Health Science Journal, 15(2), 503–510. https://doi.org/10.34305/jikbh.v15i02.1460
Putra, K. B. L., Suhartini, T., & Hartono, D. (2023). Perawat dengan Kelelahan Kerja Perawat di Klinik Al-Aziz Kota Pasuruan. Jurnal Ilmu Kesehatan Mandira Cendikia, 02(11), 53–62. https://journal.mandiracendikia.com/index.php/JIK-MC/article/view/664
Putri, M. A., Eko, A. T., & Priyoto, P. (2022). Persepsi Pasien Mengenai Perilaku Caring Perawat di Instalasi Rawat Inap. Jurnal Keperawatan, 15(2), 20-27. https://e-journal.lppmdianhusada.ac.id/index.php/jk/article/view/212
Rachmawati, W., Sulistyawati, I., & Satianingsih, R. (2023). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Hasil Belajar Materi Keragaman Sosial Budaya Masyarakat Kelas V SDN Kepuh Kiriman 1 Waru Sidoarjo. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 1027–1034. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i4.1736
Rahayu, H. R., & Naryati, N. (2022). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Perilaku Caring pada Perawat Pelaksana Ruang Rawat Inap di Rsud Kota Depok Tahun 2022. 20(3), 1–4. Universitas Muhammadiyah Jakarta. Https://Perpus.Fikumj.Ac.Id/Index.Php?P=Fstream-Pdf&Fid=21886&Bid=5880
Rahman, S. A., Kadrianti, E., & Kadir, A. (2023). Strategi Meningkatkan Perilaku Caring Perawat dalam Mutu Pelayanan Keperawatan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa & Penelitian Keperawatan, 3(5), 24–30. https://doi.org/10.35892/jimpk.v3i5.958
Rani, R. A. F., Yusnilawati, Y., & Mawarti, I. (2023). Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Stres Kerja Perawat Di Ruang Rawat Inap Akasia, Cemara dan Cendana Rumah Sakit Dr. Bratanata Kota Jambi. DIAGNOSA: Jurnal Ilmu Kesehatan dan Keperawatan, 1(3), 163–181. https://doi.org/10.59581/diagnosa-widyakarya.v1i3.898
Susilaningsih, F. S., Lumbantobing, V. B. M., & Sholihah, M. M. (2020). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Sikap Caring Mahasiswa Keperawatan Universitas Padjadjaran. Jurnal Keperawatan Komprehensif (Comprehensive Nursing Journal), 6(1), 1–15. https://doi.org/10.33755/jkk.v6i1.141
Tambunan, H., & Tambunan, E. H. (2022). Tingkat Kecemasan, Depresi, Stress dan Mekanisme Koping Perawat di Ruangan Isolasi COVID-19. Jurnal Perawat Indonesia, 6(3), 1140–1150. https://journal.ppnijateng.org/index.php/jpi/article/view/1790
Wibowo, H., Budianto, A., Septiasari, Y., & Efendi, R. (2024). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Perilaku Caring pada Perawat di Puskesmas Subik. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 13(2), 146–154. https://doi.org/10.52657/jik.v13i2.2415