Pembelajaran Cuci Tangan Tujuh Langkah Melalui Metode Demonstrasi pada Anak Usia Dini
Abstract
This study aims to find a website that strives to wash the hands seven of the early childhood school children in Aisyiyah 1 Kindergarten, Bengkulu City. The research design used a pre-experimental method with one group pretest-posttest. The results showed that before the intervention was given the first-star category, there were 27 people (90%). The children got the second-star sort as many as three people (10%), while the number of respondents after being given the intervention experienced an increase in ability and the third-star category was seven people ( 23.3%) and get IV stars as many as 23 people (76.7%), and the bivariate analysis using the Wilcoxon test obtained p-value = 0.000. In conclusion, there is a significant influence between the method of increasing the handwashing ability of seven early childhood in Aisyiyah 1 Kindergarten, Bengkulu City.
Keywords: Hand washing, Demonstration Method, Early Age
References
Hartutik, S. (2020). Efektifitas Pendidikan Kesehatan Media Audio Visual (Video) dan Demonstrasi terhadap Ketrampilan Praktik Sadari. IJMS-Indonesian Journal on Medical Science, 7(1)
Husni, E., & Ramadany, S. (2019). Praktek Cuci Tangan Pake Sabun pada Siswa Sekolah Dasar 05 Nagari Mungka Kabupaten 50 Kota. Jurnal: Buletin Ilmiah Nagari Membangun. 2(4). http://buletinnagari.lppm. unand.ac.id/ index.php/bln/ article /view/153
Itsna, I. N., Hapsari, W., & Indrastuti, A. (2018). Efektifitas Pendidikan Kesehatan Cuci Tangan Pakai Sabun (Ctps) dengan Metode Demonstrasi dan Booklet pada Siswa Kelas VI SDN Kalisapu 04 Slawi. Bhamada: Jurnal Ilmu dan Teknologi Kesehatan (E-Journal), 9(1), 8-8
Manurung, I. F. E. (2020). Peningkatan Pengetahuan dan Praktek Cuci Tangan Sebagai Upaya Pencegahan Penyakit Diare pada Anak Sekolah Dasar Marsudirini Kefamenanu. Warta Pengabdian, 14(2), 134-140
Nonaita, Y. U. V. E. (2019). Perbedaan Efektifitas Metode Demonstrasi dan Film Animasi terhadap Kemampuan Menggosok Gigi pada Siswa-Siswi di Slb Negeri Ungaran. Universitas Ngudi Waluyo
Panzilion, P., Padila, P., Amin, M., & Andri, J. (2020). Perkembangan Motorik Prasekolah antara Intervensi Brain Gym dengan Puzzle. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(2), 510–519. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v3i2.1120
Panzilion, P., Padila, P., Setyawati, A. D., Harsismanto, J., & Sartika, A. (2020). Stimulation of Preschool Motor Development Through Brain Gym and Puzzle. JOSING: Journal of Nursing and Health, 1(1), 10-17. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/josing.v1i1.1166
Padila, P., Andari, F. N., & Andri, J. (2019). Hasil Skrining Perkembangan Anak Usia Toddler antara DDST dengan SDIDTK. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 244–256. https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.809
Padila, P., Andari, F. N., Harsismanto, J., & Andri, J. (2019). Tumbuh Kembang Anak Usia Toddler Berbasis Research. Lubuklinggau: Asra
Pratiwi, O. F. (2019). Hubungan Perilaku Cuci Tangan dengan Kejadian Diare pada Anak Balita di Tb-Kb-Tkit Salman Alfarisi Kecamatan Umbulharjo Kota Yogyakarta. Universitas' Aisyiyah Yogyakarta
Rahayu, P., & Ummah, U. S. (2018). Metode Demonstrasi Mencuci Tangan Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ortopedagogia, 2(1), 26-29
Rahmadhani, S. (2018). Pengaruh Promosi Kesehatan dengan Metode Story Telling Audio Visual terhadap Kemampuan Cuci Tangan 6 Langkah pada Anak Usia Pra Sekolah di PAUD Khalifah Muara Gondang Tahun. STIKes Perintis Padang
Silalahi, S. S. (2019). Efektivitas Metode Demonstrasi dan Media Video tentang Pemeriksaan Tanda-Tanda Vital terhadap Kemampuan Keterampilan Klinis Mahasiswa Keperawatan Universitas Sumatera Utara. Universitas Sumatera Utara
Suhenda, A., Rohmana, O., & Santoso, A. B. (2018). Efektifitas Pendidikan Kesehatan antara Metode Ceramah dan Demonstrasi terhadap Peningkatan Pengetahuan Cuci Tangan Siswa SDN Sunyaragi Kota Cirebon. Jurnal Persada Husada Indonesia, 5(18), 70-75