Pemberian Terapi Brain Gym terhadap Tingkat Kecemasan dan Stres dalam Pembelajaran Daring pada Siswa

Authors

  • Afifudin Ibrahim Universitas Airlangga
  • Andri Setiya Wahyudi Universitas Airlangga
  • Rr Dian Tristiana Universitas Airlangga

DOI:

https://doi.org/10.31539/joting.v7i1.14207

Abstract

This study aims to analyze the effect of brain gym on anxiety and stress levels in the experimental and control groups. The design of this study is Quasi-Experimental Design using simple random sampling techniques. Based on the results, there was a significant difference in the provision of Brain Gym on anxiety and stress levels in grade X students in the experimental group. From the Wilcoxon Signed Rank Test analysis, the p-value is 0.000. The Mann Whitney Test statistical test obtained the result p-value of 0.000. The results of the study concluded that there was an effect of Brain Gym on anxiety and stress levels in online learning in grade X students.

 

Keywords: Anxiety, Brain Gym, Online Learning, Stress

References

Alianatasya, N. et al. (2021) ‘Pengaruh Senam Otak terhadap Tingkat Kecemasan pada Remaja dalam Menghadapi Pembelajaran Online di Masa Pandemik Covid-19’, Jurnal Global Health Science Group, 1(1), pp. 79–84. https://doi.org/10.37287/psnpkm.v1i1

Artati, K. B., & Herdi. (2023). Psychological Well-Being Peserta Didik Sekolah Dasar dan Implikasinya terhadap Program Bimbingan dan Konseling. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 9(2), 261. http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v9i2.11412

Aviani, Y. I., & Widiana. (2021). Kendala - kendala yang dihadapi Siswa Menengah Atas (SMA) Selama Melakukan Proses Pembelajaran Berbasis Online (Daring) saat Pandemi Covid-19 di Kabupaten Tanah Datar. Psyche: Jurnal Psikologi, 3(2), 145-152. . https://doi.org/10.36269/psyche.v3i2.316

Barseli, M., Ifdil, I., & Fitria, L. (2020). Stress Akademik akibat Covid-19. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 5(2), 95–99. https://doi.org/10.29210/02733jpgi0005

Farell, G. et al. (2021). Analisis Efektivitas Pembelajaran Daring pada SMK dengan Metode Asynchronous dan Synchronous’, Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), pp. 1185–1190. : https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.521

Furqoni, P. D., & Yuliani, Y. (2021). Pengaruh Senam Otak terhadap Tingkat Stres Belajar pada Anak Usia Sekolah. MAHESA: Malahayati Health Student Journal, 1(1), 13-24. https://doi.org/10.33024/mahesa.v1i1.3930

Ivanka, S.A. et al. (2023). Pengaruh Senam Otak terhadap Kemampuan Kognitif Siswa di MTS Al-Hikmah Proto, Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 6(2), pp. 222–228. https://doi.org/10.31764/justek.vXiY.ZZZ

Khaerunnisa, M., Sumarni, N., & Mulya, A. P. (2024). Asuhan Keperawatan Keluarga dengan Pasien Pascastoke Menggunakan Pendekatan Model Adaptasi Roy: Studi Kasus. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 8(2), 92-102. https://doi.org/10.33366/nn.v8i2.2920

Khairiyah, U., Mariati, P., Nursalim, M., & Rahmasari, D. (2023). Perlunya Brain Gym untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 119–126. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i1.1262

Khasanah, A. N., & Syahruramdhani. (2023). Pemberian Terapi Guided Imagery terhadap Pasien dengan Nyeri dan Ansietas Post Operasi Fraktur Collum Humerus. Jurnal Medika Nusantara, 1(2), 123–137. https://doi.org/10.59680/medika.v1i2.289

Lestari, B. M., Nur’Azizah, L. Y., & Magdalena, I. (2021). Dampak Mental Bagi Siswa SDN Buaran Mangga II Akibat Pembelajaran Jarak Jauh. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 140. https://www.academia.edu/download/82281627/35.pdf

Lindasari, S. W., Nuryani, R., & Sukaesih, N. S. (2021). Dampak Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Psikologis Siswa pada Masa Pandemik Covid 19. Jnc, 4(2). https://jurnal.unpad.ac.id/jnc/article/viewFile/30815/15517

Monica, D.E.C. et al. (2023). Pengaruh Pemberian Aromaterapi Lavender terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Menjelang Ujian Blok pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Al-Azhar’, Nusantara Hasana Journal, 2(11), Pp. 37–49. https://doi.org/10.59003/nhj.v2i11.822

Rohmatillah, W., & Kholifah, N. (2021). Stress Akademik antara Laki-laki dan Perempuan Siswa School from Home. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 8, 38–52. https://doi.org/10.35891/jip.v8i1.2648

Ruskandi, H. J. (2021). Kecemasan Remaja pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 1(November), 89–94. https://doi.org/10.29210/120202592

Septiana, N. Z. (2021). Hubungan antara Stres Akademik aan Resiliensi Akademik Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19. SITTAH: Journal of Primary Education, 2(1), 49–64. https://doi.org/10.30762/sittah.v2i1.2915

Downloads

Published

2025-02-28

How to Cite

Pemberian Terapi Brain Gym terhadap Tingkat Kecemasan dan Stres dalam Pembelajaran Daring pada Siswa. (2025). Journal of Telenursing (JOTING), 7(1), 58-64. https://doi.org/10.31539/joting.v7i1.14207