Pemberian Terapi Brain Gym terhadap Tingkat Kecemasan dan Stres dalam Pembelajaran Daring pada Siswa
Abstract
This study aims to analyze the effect of brain gym on anxiety and stress levels in the experimental and control groups. The design of this study is Quasi-Experimental Design using simple random sampling techniques. Based on the results, there was a significant difference in the provision of Brain Gym on anxiety and stress levels in grade X students in the experimental group. From the Wilcoxon Signed Rank Test analysis, the p-value is 0.000. The Mann Whitney Test statistical test obtained the result p-value of 0.000. The results of the study concluded that there was an effect of Brain Gym on anxiety and stress levels in online learning in grade X students.
Keywords: Anxiety, Brain Gym, Online Learning, Stress
References
Artati, K. B., & Herdi. (2023). Psychological Well-Being Peserta Didik Sekolah Dasar dan Implikasinya terhadap Program Bimbingan dan Konseling. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 9(2), 261. http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v9i2.11412
Aviani, Y. I., & Widiana. (2021). Kendala - kendala yang dihadapi Siswa Menengah Atas (SMA) Selama Melakukan Proses Pembelajaran Berbasis Online (Daring) saat Pandemi Covid-19 di Kabupaten Tanah Datar. Psyche: Jurnal Psikologi, 3(2), 145-152. . https://doi.org/10.36269/psyche.v3i2.316
Barseli, M., Ifdil, I., & Fitria, L. (2020). Stress Akademik akibat Covid-19. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 5(2), 95–99. https://doi.org/10.29210/02733jpgi0005
Farell, G. et al. (2021). Analisis Efektivitas Pembelajaran Daring pada SMK dengan Metode Asynchronous dan Synchronous’, Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), pp. 1185–1190. : https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.521
Furqoni, P. D., & Yuliani, Y. (2021). Pengaruh Senam Otak terhadap Tingkat Stres Belajar pada Anak Usia Sekolah. MAHESA: Malahayati Health Student Journal, 1(1), 13-24. https://doi.org/10.33024/mahesa.v1i1.3930
Ivanka, S.A. et al. (2023). Pengaruh Senam Otak terhadap Kemampuan Kognitif Siswa di MTS Al-Hikmah Proto, Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 6(2), pp. 222–228. https://doi.org/10.31764/justek.vXiY.ZZZ
Khaerunnisa, M., Sumarni, N., & Mulya, A. P. (2024). Asuhan Keperawatan Keluarga dengan Pasien Pascastoke Menggunakan Pendekatan Model Adaptasi Roy: Studi Kasus. Nursing News: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 8(2), 92-102. https://doi.org/10.33366/nn.v8i2.2920
Khairiyah, U., Mariati, P., Nursalim, M., & Rahmasari, D. (2023). Perlunya Brain Gym untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 119–126. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i1.1262
Khasanah, A. N., & Syahruramdhani. (2023). Pemberian Terapi Guided Imagery terhadap Pasien dengan Nyeri dan Ansietas Post Operasi Fraktur Collum Humerus. Jurnal Medika Nusantara, 1(2), 123–137. https://doi.org/10.59680/medika.v1i2.289
Lestari, B. M., Nur’Azizah, L. Y., & Magdalena, I. (2021). Dampak Mental Bagi Siswa SDN Buaran Mangga II Akibat Pembelajaran Jarak Jauh. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 140. https://www.academia.edu/download/82281627/35.pdf
Lindasari, S. W., Nuryani, R., & Sukaesih, N. S. (2021). Dampak Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Psikologis Siswa pada Masa Pandemik Covid 19. Jnc, 4(2). https://jurnal.unpad.ac.id/jnc/article/viewFile/30815/15517
Monica, D.E.C. et al. (2023). Pengaruh Pemberian Aromaterapi Lavender terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Menjelang Ujian Blok pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Al-Azhar’, Nusantara Hasana Journal, 2(11), Pp. 37–49. https://doi.org/10.59003/nhj.v2i11.822
Rohmatillah, W., & Kholifah, N. (2021). Stress Akademik antara Laki-laki dan Perempuan Siswa School from Home. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 8, 38–52. https://doi.org/10.35891/jip.v8i1.2648
Ruskandi, H. J. (2021). Kecemasan Remaja pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 1(November), 89–94. https://doi.org/10.29210/120202592
Septiana, N. Z. (2021). Hubungan antara Stres Akademik aan Resiliensi Akademik Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19. SITTAH: Journal of Primary Education, 2(1), 49–64. https://doi.org/10.30762/sittah.v2i1.2915
Copyright (c) 2025 Afifudin Ibrahim, Andri Setiya Wahyudi, Rr Dian Tristiana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.