Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa Keperawatan Tahun Pertama
DOI:
https://doi.org/10.31539/joting.v7i2.15105Abstract
This study aims to determine the factors that cause academic stress in first-year nursing students. The method used is quantitative descriptive. The results showed that most students experienced high levels of academic stress, with an average score of 101.85 which is included in the category of severe stress. As many as 60% of respondents were in the category of severe or very severe stress. The most dominant questionnaire items showed that physiological symptoms such as fatigue and excessive sweating were common indications of stress experienced. In conclusion, the most dominant factors causing academic stress in first-year nursing students were physiological symptoms such as fatigue and excessive sweating.
Keywords: Nursing Students, Academic Stress Level.
References
Alharbi, K. (2023). Stress and Coping Strategies Among Nursing Students. Global Journal of Health Science, 15(12), 46. https://doi.org/10.5539/gjhs.v15n12p46
Astari, A. Z., & Nastiti, D. (2024). Hubungan Antara Stres Akademik Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. ResearchJet Journal of Analysis and Inventions, 1(1). https://researchjet.pubmedia.id/index.php/ResearchJet/article/view/1
Azizah, A. H., Warsini, S., & Yuliandari, K. P. (2023). Hubungan Stres Akademik dengan Kecenderungan Depresi Mahasiswa Ilmu Keperawatan Universitas Gadjah Mada pada Masa Transisi Pandemi COVID-19. Jurnal Keperawatan Klinis dan Komunitas (Clinical and Community Nursing Journal), 7(2), 114. https://doi.org/10.22146/jkkk.84827
Bachtiar, N., Hasan, M. I., & Andodo, C. (2023). Stres Akademik Mahasiswa Kesehatan terhadap Perubahan Psikologis, Fisiologis, Perubahan Motivasi dan Kualitas Belajar Mahasiswa. Bhamada: Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan (E-Journal), 14(2), 11–20. https://doi.org/10.36308/jik.v14i2.539
Bela, A., Thohiroh, S., Efendi, Y. R., & Rahman, S. (2023). Prokrastinasi Akademik dan Manajemen Waktu terhadap Stres Akademik pada Mahasiswa di Masa Pandemi: Review Literatur. Jurnal Psikologi Wijaya Putra (Psikowipa), 4(1), 37–48. https://doi.org/10.38156/psikowipa.v4i1.59
Deborah, E., & Immanuel, A. S. (2024). Faktor Risiko dan Perbandingan Stres Akademik Mahasiswa Baru Sebelum dan Sesudah COVID-19. Jurnal Ilmu Psikologi dan Kesehatan, 1(2), 37-50. https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jipk/article/view/288
Djoar, R. K., Putu, A., Anggarani, M., Airlangga, U., & Fisioterapi, P. S. (2024). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Stress Akademik. Jambura Health and Support Journal, 6(1), 52–59. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/jhsj/article/view/24064
Faisal, M. F., Syuhada, I., Handayani, W., & Ronanarasafa. (2024). Hubungan Tingkat Stres, Tipe Kepribadian, dan Dukungan Sosial dengan Mekanisme Koping pada Mahasiswa Tingkat Satu Boarding School Fakultas Kedokteran Universitas Islam Al-Azhar 2024. Nusantara Hasana Journal, 4(3), 149–166. https://doi.org/10.59003/nhj.v4i3.1202
Fernandes, F., Ananda, Y., & Rahmili, F. T. (2023). Efikasi Diri dan Stres Akademik pada Mahasiswa Tahun Awal di Fakultas Keperawatan Universitas Andalas. Jik Jurnal Ilmu Kesehatan, 7(2), 226. https://doi.org/10.33757/jik.v7i2.603
Gisela, E. S., Kinkie, E. A., & Sabbilla, A. (2025). Pengaruh Stres Akademik terhadap Kesejahteraan Psikologis Mahasiswa Semester Akhir yang Terlambat Lulus. 5(1), 331–341. https://doi.org/10.37481/jmh.v5i1.1179
Hakim, A. H., Pratiwi, C., Ramulan, F., Mutia, I., & Amna, Z. (2024). Hubungan antara Stres Akademik dengan Kualitas Tidur pada Mahasiswa. Syiah Kuala Psychology Journal, 2(1), 58–67. https://www.academia.edu/download/117871600/28833-72273-1-PB.pdf
Imana, A., Dzaki, H., Putri, L. M., Terra, R., & Oletha, S. (2025). Hubungan Social Anxiety terhadap Tingkat Kepercayaan Diri pada Mahasiswa Baru Perantau di Universitas Negeri Padang. Jurnal Publikasi Ilmu Psikologi, 3(1), 248-256. https://doi.org/10.61132/observasi.v3i1.952
Juniasi, A. F., & Huwae, A. (2023). Problematika Stres Akademik Mahasiswa Tahun Pertama : Bagaimana Keterhubungannya dengan Konsep Diri ?. JIVA : Journa of Behavior and Mental Health, 4(1), 49-65. http://dx.doi.org/10.30984/jiva.v4i1.2530
Manery, D. E., Zuneldi, T., Embisa, Y. A., Ukratalo, A. M., & Pattimura, N. (2024). Gambaran Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa Keperawatan STIKES Pasapua Ambon Tahun 2024. Jurnal Anestesi, 2(3), 193–206. https://doi.org/10.59680/anestesi.v2i3.1228
Oktaviona, T. N., Herlina, H., & Sari, T. H. (2023). Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Stres pada Mahasiswa Akhir. Jurnal Keperawatan Tropis Papua, 6(1), 26–32. https://doi.org/10.47539/jktp.v6i1.344
Peranginangin, M. C. L., & Rantung, J. (2024). Hubungan Kualitas Tidur dengan Tingkat Stres Mahasiswa Keperawatan yang Menjalani PKL di Rumah Sakit Advent Bandung. Journal of Social Science Research, 4(4), 9808–9818. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i4.14295
Permana, A. A., Huang, C., Augustino, J. C., Kurniawan, K., Kurniadi, N., & Novanto, Y. (2024). Analisis Perbedaan Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Baru Universitas X di Tangerang. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 11(2), 357–373. https://www.academia.edu/download/118534134/document.pdf
Rohmah, N. R., & Mahrus, M. (2024). Mengidentifikasi Faktor-Faktor Penyebab Stres Akademik pada Mahasiswa dan Strategi Pengelolaannya. JIEM: Journal Of Islamic Education and Management, 5(1), 36–43. https://ejournal.staidapondokkrempyang.ac.id/index.php/jiem/article/view/638
Saifudin, M., Adawiyah, S. R., & Mukhaira, I. (2023). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa Program Studi S1 Keperawatan Non Reguler. Jurnal Kesehatan, 12(2), 199–204. https://doi.org/10.37048/kesehatan.v12i2.267
Vian, A. R. S., & Matulessy, A. (2024). Stres Akademik pada Mahasiswa Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM): Bagaimana Peran Dukungan Sosial? INNER: Journal of Psychological Research, 3(4), 564–570. https://aksiologi.org/index.php/inner/article/view/1265
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Billy Christopel Nappoe, Palupi Triwahyuni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.