Pengetahuan Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini oleh Guru
Abstract
This study aims to describe the knowledge of stimulation of early childhood development by the teacher. The research method used in this research is a quantitative method with a cross-sectional research design using the Chi-Square. The population in this study was 20 teachers in PAUD Aisyiyah X Gading Cempaka. The sampling technique used the total sampling technique. The results showed that the description of PAUD teacher knowledge about early childhood development stimulation in PAUD Aisyiah X Bengkulu City from 20 teachers, the excellent knowledge category was 11 respondents (50%), less than eight respondents (20%) and enough as many as two respondents (10%). In conclusion, the description of PAUD teacher’s knowledge about stimulating early childhood development in PAUD Aisyiah X Bengkulu City is mostly classified as good knowledge.
Keywords: Teacher, Knowledge, Development Stimulation
References
Herlinda, S. (2017). Peran Komite Sekolah terhadap Kinerja Guru di TK Aisyiyah II Kota Pekan Baru. PAUD Lecture : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.31849/paudlectura.v1i1.498
Ilmiah, W. S., Azizah, F. M., & Amelia, N. S. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Anak Pra Sekolah di TK Mentari Desa Samba Rampak Lor Kecamatan Kota Anyar Kabupaten Probolinggo. JI-KES (Jurnal Ilmu Kesehatan), 2(2), 61–67. https://doi.org/10.33006/ji-kes.v2i2.116
Ilvagustina, I. (2016). Peningkatan Guru yang Sudah Tersertifikasi di Kecamatan Lebong Utara. Jurnal Ilmiah Potensia, 1(1), 50–55. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/potensia/article/view/5661
Imelda, I. (2017). Pengetahuan Ibu tentang Pemberian Stimulasi dan Perkembangan Anak Pra Sekolah (3-5 Tahun) di Banda Aceh. Idea Nursing Journal, 8(3), 1–9. http://jurnal.unsyiah.ac.id/INJ/article/view/9487/7946
Intarti, W. D. (2019). Pengaruh KIE terhadap Tingkat Pengetahuan Guru PAUD tentang Stimulasi Kecerdasan Otak Anak Usia Dini. Jurnal Kebidanan Harapan Ibu Pekalongan, 6(2), 202–212. https://doi.org/10.37402/jurbidhip.vol6.iss2.56
Kristiawati, K., & Yunitasari, E. (2018). Pemberdayaan PAUD Sebagai Upaya Peningkatan Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Dini. Buletin Udayana Mengabdi, 17(3), 47–51. https://doi.org/10.24843/bum.2018.v17.i03.p09
Maghfuroh, L., & Chayaning, P. K. (2018). Pengaruh Finger Painting terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah di TK Sartika I Sumeurgenuk Kecamatan Babat Lamongan. Journal of Health Sciences, 10(1), 36–43. https://doi.org/10.33086/jhs.v10i1.144
Novianti, L. E., Noer, A. H., Qodariah, L., Moeliono, M. F., Pebriani, L. V., Joefiani, P., & Ardiwinata, M. (2018). Program Psikoedukasi untuk Meningkatkan Pengetahuan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Kecamatan Jatinagor Kabupaten Sumedang tentang Ciri Perkembangan Anak Usia Prasekolah (2-5 Tahun). Journal of Psychological Science and Profession, 2(1), 51–54. https://doi.org/10.24198/jpsp.v2i1.15286
Nurhidayah, I., Gunani, R. G., Ramdhanie, G. G., & Hidayati, N. (2020). Deteksi dan Stimulasi Perkembangan Sosial pada Anak Prasekolah: Literatur Review. Jurnal Ilmu Keperawatan Anak, 3(2), 42–58. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26594/jika.1.2.2020. 42-58
Padila, P., Andari, F., & Andri, J. (2019). Hasil Skrining Perkembangan Anak Usia Toddler antara DDST dengan SDIDTK. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 244-256. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.809
Panzilion, P., Padila, P., Tria, G., Amin, M., & Andri, J. (2020). Perkembangan Motorik Prasekolah antara Intervensi Brain Gym dengan Puzzle. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(2), 510-519. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v3i2.1120
Panzilion, P., Padila, P., Setyawati, A., J, H., & Sartika, A. (2020). Stimulation of Preschool Motor Development Through Brain Gym and Puzzle. JOSING: Journal of Nursing and Health, 1(1), 10-17. https://doi.org/10.31539/josing.v1i1.1166
Primihastuti, D. (2020). Tingkat Pengetahuan Orang Tua tentang Stimulasi Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 3-5 Tahun. Midwifery Journal of Akbid Griya Husada Surabaya, 7(1), 61–66. http://griyahusada.id/journal/index.php/midwifery/article/view/99
Qomario, Q., Kurniasih, S., & Anggraini, H. (2018). Studi Analisis Latar Belakang Pendidikan, Sertifikasi Guru dan Usia Guru PAUD di Kota Bandar Lampung Berdasarkan Hasil Nilai Uji Kompetensi Guru (Ukg). Jurnal Caksana : Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.31326/jcpaud.v1i02.180
Rahayu, C. D., & Purnamasari, I. (2019). Pelatihan SDIDTK untuk Meningkatkan Pengetahuan Guru PAUD dalam Melakukan SDIDTK di Kabupaten Wonosobo. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 6(1), 31–36. https://doi.org/10.32699/ppkm.v6i1.498
Ramadhani, H. P., Ratnawati, M., & Alie, Y. (2018). Hubungan Status Gizi dengan Perkembangan Anak Usia 3-5 Tahun di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Midanutta’lim Desa Mayangan Kecamatan Jogoroto Kabupaten Jombang. Journal of Health Sciences, 10(1), 53–59. https://doi.org/10.33086/jhs.v10i1.145
Riyadi, E. K. S., & Sundari, S. (2020). Tingkat Pengetahuan Orang Tua tentang Stimulasi Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 60-72 Bulan. Jurnal Ilmu Kebidanan, 6(2), 59–67. http://jurnal.akbiduk.ac.id/assets/doc/210106120403
Saputri, S. N. (2019). Hubungan Frekuensi Stimulasi dengan Perkembangan Anak Usia 60-72 Bulan Di TK Syech Abu Bakar Surabaya [Universitas Airlangga]. http://repository.unair.ac.id/84888/
Setyaningsih, R., & Anggasari, N. (2017). Hubungan Tingkat Pengetahuan Orang Tua tentang Stimulasi Verbal dengan Pekembangan Bahasa pada Anak Usia Dini di TK Yayasan Bhakti Siwi Desa Soran Kabupaten Klaten. KOSALA : Jurnal Ilmu Kesehatan, 5(2), 83–90. https://doi.org/10.37831/jik.v5i2.129
Siswina, T., Shahib, N., & Rasyad, A. S. (2016). Pengaruh Stimulasi Pendidikan terhadap Perkembangan Kecerdasan Anak Usia 3-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Bidan, 1(2), 27–33. https://e-journal.ibi.or.id/index.php/jib/article/view/7/5
Suryandari, A. E., & Purwanti, S. (2018). Analisi Pengetahuan Guru PAUD/TK tentang SDIDTK dengan Pelaksanaan Deketsi Penyimpangan Perkembangan Balita. Jurnal Publikasi Kebidanan, 9(1), 1–10. http://www.akbidylpp.ac.id/ojs/index.php/Praa/article/view/394/48484850
Ulfa, M. (2018). Analisa Deteksi Dini dan Stimulasi Perkembangan Anak Usia Prasekolah. Care: Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan, 6(3), 200–209. https://doi.org/10.33366/cr.v6i3.1002
Winarsih, B. D., & Hartini, S. (2020). Peningkatan Pengetahuan Guru PAUD tentang Deteksi Tumbuh Kembang Anak Menggunakan KPSP. Jurnal Pengabdian Kesehatan, 3(2), 100–108. https://doi.org/10.31596/jpk.v3i2.82
Yuliani, I. (2018). Pelatihan Stimulasi Deteksi Intervensi Dini Tumbuh Kembang (SDIDTK) Bagi Guru dan Wali Murid PAUD pada PAUD Baitunnur Gentan Sinduharjo Ngaglik Sleman. Jurnal Pengabdian Dharma Bakti, 1(1), 30–38. http://dharmabakti.respati.ac.id/index.php/dharmabakti/article/view/14