Pengetahuan Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini oleh Guru

  • Panzilion Panzilion Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Padila Padila Universitas Muhammadiyah Bengkulu
  • Juli Andri Universitas Muhammadiyah Bengkulu

Abstract

This study aims to describe the knowledge of stimulation of early childhood development by the teacher. The research method used in this research is a quantitative method with a cross-sectional research design using the Chi-Square. The population in this study was 20 teachers in PAUD Aisyiyah X Gading Cempaka. The sampling technique used the total sampling technique. The results showed that the description of PAUD teacher knowledge about early childhood development stimulation in PAUD Aisyiah X Bengkulu City from 20 teachers, the excellent knowledge category was 11 respondents (50%), less than eight respondents (20%) and enough as many as two respondents (10%). In conclusion, the description of PAUD teacher’s knowledge about stimulating early childhood development in PAUD Aisyiah X Bengkulu City is mostly classified as good knowledge.

Keywords: Teacher, Knowledge, Development Stimulation

References

Dewi, I., & Suryana, D. (2020). Analisis Evaluasi Kinerja Pendidik Pendidikan Anak Usia Dini di PAUD Al Azhar Bukittinggi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1051. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.465

Herlinda, S. (2017). Peran Komite Sekolah terhadap Kinerja Guru di TK Aisyiyah II Kota Pekan Baru. PAUD Lecture : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.31849/paudlectura.v1i1.498

Ilmiah, W. S., Azizah, F. M., & Amelia, N. S. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Anak Pra Sekolah di TK Mentari Desa Samba Rampak Lor Kecamatan Kota Anyar Kabupaten Probolinggo. JI-KES (Jurnal Ilmu Kesehatan), 2(2), 61–67. https://doi.org/10.33006/ji-kes.v2i2.116

Ilvagustina, I. (2016). Peningkatan Guru yang Sudah Tersertifikasi di Kecamatan Lebong Utara. Jurnal Ilmiah Potensia, 1(1), 50–55. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/potensia/article/view/5661

Imelda, I. (2017). Pengetahuan Ibu tentang Pemberian Stimulasi dan Perkembangan Anak Pra Sekolah (3-5 Tahun) di Banda Aceh. Idea Nursing Journal, 8(3), 1–9. http://jurnal.unsyiah.ac.id/INJ/article/view/9487/7946

Intarti, W. D. (2019). Pengaruh KIE terhadap Tingkat Pengetahuan Guru PAUD tentang Stimulasi Kecerdasan Otak Anak Usia Dini. Jurnal Kebidanan Harapan Ibu Pekalongan, 6(2), 202–212. https://doi.org/10.37402/jurbidhip.vol6.iss2.56

Kristiawati, K., & Yunitasari, E. (2018). Pemberdayaan PAUD Sebagai Upaya Peningkatan Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Dini. Buletin Udayana Mengabdi, 17(3), 47–51. https://doi.org/10.24843/bum.2018.v17.i03.p09

Maghfuroh, L., & Chayaning, P. K. (2018). Pengaruh Finger Painting terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah di TK Sartika I Sumeurgenuk Kecamatan Babat Lamongan. Journal of Health Sciences, 10(1), 36–43. https://doi.org/10.33086/jhs.v10i1.144

Novianti, L. E., Noer, A. H., Qodariah, L., Moeliono, M. F., Pebriani, L. V., Joefiani, P., & Ardiwinata, M. (2018). Program Psikoedukasi untuk Meningkatkan Pengetahuan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Kecamatan Jatinagor Kabupaten Sumedang tentang Ciri Perkembangan Anak Usia Prasekolah (2-5 Tahun). Journal of Psychological Science and Profession, 2(1), 51–54. https://doi.org/10.24198/jpsp.v2i1.15286

Nurhidayah, I., Gunani, R. G., Ramdhanie, G. G., & Hidayati, N. (2020). Deteksi dan Stimulasi Perkembangan Sosial pada Anak Prasekolah: Literatur Review. Jurnal Ilmu Keperawatan Anak, 3(2), 42–58. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26594/jika.1.2.2020. 42-58

Padila, P., Andari, F., & Andri, J. (2019). Hasil Skrining Perkembangan Anak Usia Toddler antara DDST dengan SDIDTK. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(1), 244-256. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v3i1.809


Panzilion, P., Padila, P., Tria, G., Amin, M., & Andri, J. (2020). Perkembangan Motorik Prasekolah antara Intervensi Brain Gym dengan Puzzle. Jurnal Keperawatan Silampari, 3(2), 510-519. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/jks.v3i2.1120

Panzilion, P., Padila, P., Setyawati, A., J, H., & Sartika, A. (2020). Stimulation of Preschool Motor Development Through Brain Gym and Puzzle. JOSING: Journal of Nursing and Health, 1(1), 10-17. https://doi.org/10.31539/josing.v1i1.1166

Primihastuti, D. (2020). Tingkat Pengetahuan Orang Tua tentang Stimulasi Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 3-5 Tahun. Midwifery Journal of Akbid Griya Husada Surabaya, 7(1), 61–66. http://griyahusada.id/journal/index.php/midwifery/article/view/99

Qomario, Q., Kurniasih, S., & Anggraini, H. (2018). Studi Analisis Latar Belakang Pendidikan, Sertifikasi Guru dan Usia Guru PAUD di Kota Bandar Lampung Berdasarkan Hasil Nilai Uji Kompetensi Guru (Ukg). Jurnal Caksana : Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.31326/jcpaud.v1i02.180

Rahayu, C. D., & Purnamasari, I. (2019). Pelatihan SDIDTK untuk Meningkatkan Pengetahuan Guru PAUD dalam Melakukan SDIDTK di Kabupaten Wonosobo. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 6(1), 31–36. https://doi.org/10.32699/ppkm.v6i1.498

Ramadhani, H. P., Ratnawati, M., & Alie, Y. (2018). Hubungan Status Gizi dengan Perkembangan Anak Usia 3-5 Tahun di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Midanutta’lim Desa Mayangan Kecamatan Jogoroto Kabupaten Jombang. Journal of Health Sciences, 10(1), 53–59. https://doi.org/10.33086/jhs.v10i1.145

Riyadi, E. K. S., & Sundari, S. (2020). Tingkat Pengetahuan Orang Tua tentang Stimulasi Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 60-72 Bulan. Jurnal Ilmu Kebidanan, 6(2), 59–67. http://jurnal.akbiduk.ac.id/assets/doc/210106120403

Saputri, S. N. (2019). Hubungan Frekuensi Stimulasi dengan Perkembangan Anak Usia 60-72 Bulan Di TK Syech Abu Bakar Surabaya [Universitas Airlangga]. http://repository.unair.ac.id/84888/

Setyaningsih, R., & Anggasari, N. (2017). Hubungan Tingkat Pengetahuan Orang Tua tentang Stimulasi Verbal dengan Pekembangan Bahasa pada Anak Usia Dini di TK Yayasan Bhakti Siwi Desa Soran Kabupaten Klaten. KOSALA : Jurnal Ilmu Kesehatan, 5(2), 83–90. https://doi.org/10.37831/jik.v5i2.129

Siswina, T., Shahib, N., & Rasyad, A. S. (2016). Pengaruh Stimulasi Pendidikan terhadap Perkembangan Kecerdasan Anak Usia 3-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Bidan, 1(2), 27–33. https://e-journal.ibi.or.id/index.php/jib/article/view/7/5

Suryandari, A. E., & Purwanti, S. (2018). Analisi Pengetahuan Guru PAUD/TK tentang SDIDTK dengan Pelaksanaan Deketsi Penyimpangan Perkembangan Balita. Jurnal Publikasi Kebidanan, 9(1), 1–10. http://www.akbidylpp.ac.id/ojs/index.php/Praa/article/view/394/48484850

Ulfa, M. (2018). Analisa Deteksi Dini dan Stimulasi Perkembangan Anak Usia Prasekolah. Care: Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan, 6(3), 200–209. https://doi.org/10.33366/cr.v6i3.1002

Winarsih, B. D., & Hartini, S. (2020). Peningkatan Pengetahuan Guru PAUD tentang Deteksi Tumbuh Kembang Anak Menggunakan KPSP. Jurnal Pengabdian Kesehatan, 3(2), 100–108. https://doi.org/10.31596/jpk.v3i2.82

Yuliani, I. (2018). Pelatihan Stimulasi Deteksi Intervensi Dini Tumbuh Kembang (SDIDTK) Bagi Guru dan Wali Murid PAUD pada PAUD Baitunnur Gentan Sinduharjo Ngaglik Sleman. Jurnal Pengabdian Dharma Bakti, 1(1), 30–38. http://dharmabakti.respati.ac.id/index.php/dharmabakti/article/view/14
Published
2021-04-06
How to Cite
Panzilion, P., Padila, P., & Andri, J. (2021). Pengetahuan Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini oleh Guru. Journal of Telenursing (JOTING), 3(1), 85-94. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joting.v3i1.2115
Abstract viewed = 13 times
pdf downloaded = 11 times