Kajian Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Berpikir Kritis Perawat Klinis di Instalasi Rawat Inap

  • Tiarmaida Sitio Universitas Jenderal Ahmad Yani
  • Asep Setiawan Universitas Jenderal Ahmad Yani
  • Fauziah Rusdhiati Universitas Jenderal Ahmad Yani

Abstract

This study aims to analyze the factors that influence the critical thinking skills of clinical nurses in performing nursing care at the inpatient installation of Immanuel Hospital, Bandung. The method used was an analytic survey with a cross-sectional design on 161 clinical nurses at the inpatient installation of Immanuel Hospital, Bandung. Data collection was carried out using a questionnaire which was then analyzed using the chi-square test and multiple logistic regression tests. The results showed that there was no significant relationship between nurse characteristics, motivation, anxiety, organization, health condition of nurses and critical thinking skills (p > 0.05), but there was a significant relationship between education (p = 0.009) and knowledge (p = 0.001 ) with critical thinking skills. In conclusion, two variables influence nurses' critical thinking skills, namely education and knowledge factors. 

Keywords: Nursing Care, Critical Thinking, Clinical Nurse

References

Deniati, K., Anugrahwati, R., & Suminarti, T. (2018). Pengaruh Berpikir Kritis terhadap Kemampuan Perawat Pelaksana dalam Melaksanakan Asuhan Keperawatan di RS Hermina Bekasi. HJK: Holistik Jurnal Kesehatan, 12(1), 21–25. http://ejurnalmalahayati.ac.id/index.php/holistik/article/download/123/68

Ginting, R. M. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis. https://www.researchgate.net/publication/333338381

Jannah, M. (2021). Proses Berpikir Kritis: Model Berpikir Kritis dalam Proses Keperawatan. https://doi.org/10.31219/osf.io/y3fxc

Kamil, H., Putri, R., Putra, A., Mayasari, P., & Yuswardi, Y. (2021). Berpikir Kritis Perawat dalam Pelaksanaan Dokumentasi Keperawatan di Rumah Sakit Umum Daerah Pemerintah Aceh. Jurnal Kedokteran Syiah Kuala, 21(3), 204–211. https://jurnal.unsyiah.ac.id/JKS/article/viewFile/20578/15055

Kamil, H., Rachmah, R., & Wardani, E. (2018). What is the Problem with Nursing Documentation? Perspective of Indonesian Nurses. International Journal of Africa Nursing Sciences, 9, 111–114. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijans.2018.09.002

Marina, M. N. (2019). Dampak Berpikir Kritis dalam Asuhan Keperawatan. https://doi.org/10.31219/osf.io/bhys7

Menteri Kesehatan RI. (2019). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 26 Tahun 2019 tentang Peraturan pelaksanaan Undang Undang Nomor 38 Tahun 2014 tentang Keperawatan. http://hukor.kemkes.go.id/uploads/produk_hukum/PMK_No__26_Th_219_ttg_Peraturan_Pelaksanaan_UU_Nomor_38_Tahun_2014_tentang_Keperawatan.pdf

Pandia, W., & Sitepu, I. (2022). Modul Pembelajaran Berbasis Masalah Kontekstual untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Matematika. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1942–1944. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.655

Putri, A. F. (2018). Pentingnya Orang Dewasa Awal Menyelesaikan Tugas Perkembangannya. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 3(2), 35-40. http://dx.doi.org/10.23916/08430011

Ramadhiani, O. R., & Siregar, T. (2019). Hubungan Berpikir Kritis dengan Kepedulian (Caring) Perawat dalam Melaksanakan Asuhan Keperawatan di RSUD Kota Depok. Jurnal Kedokteran dan Kesehatan, 15(2), 148-160. https://doi.org/10.24853/jkk.15.2.148-160

Sharfina, S. (2019). Hubungan Berpikir Kritis Perawat dalam Proses Pengambilan Keputusan. https://doi.org/10.31219/osf.io/zjh82

Siokal, B., & Wahyuningsih, W. (2019). Potensi Professional Kesehatan dalam Menjalankan Potensi Professional Collaboration Practice di RS Universitas Hasanuddin. Bina Generasi: Jurnal Kesehatan, 11(1), 13–20. https://doi.org/10.35907/bgjk.v11i1.128

Sudono, B., Arumawati, D. S., & Haris, R. A. (2017). Gambaran Kemampuan Berpikir Kritis Perawat Primer dalam Pelaksanaan Asuhan Keperawatan di Rumah Sakit Islam Surakarta. Jurnal Ilmu Keperawatan, 10(1), 79–106. https://jurnal.usahidsolo.ac.id/index.php/JIKI/article/view/188

Susita, F., Erwin, E., & Rahmalia, S. (2017). Faktor Faktor yang Brhubungan dengan Motivasi Perawat dalam Melanjutkan Pendidikan Sarjana Keperawatan di Eka Hospital Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa, 5, 11-20. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMPSIK/article/download/18701/18075

Sutoto, D. R. D. (2018). Buku Standar Akreditasi Nasional Rumah Sakit Edisi 1. Jakarta: Komisi Akreditasi Rumah Sakit. https://persi.or.id/wp-content/uploads/2018/08/p9-snars-edisi1.pdf

Sutriyanti, Y., & Mulyadi, M. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerapan Berpikir Kritis Perawat dalam Melaksanakan Asuhan Keperawatan di Rumah Sakit. Jurnal Keperawatan Raflesia, 1(1), 21–32. https://doi.org/10.33088/jkr.v1i1.394

Widyawati, E. (2020). Pentingnya Proses Pengambilan Keputusan dengan Berpikir Kritis dalam Keperawatan. https://doi.org/10.31219/osf.io/mpvk9

Yunus, R. (2019). Pengambilan Keputusan Etis dengan Cara Berpikir Kritis dalam Tindakan Keperawatan. https://doi.org/10.31219/osf.io/jhwqm
Published
2022-12-29
Abstract viewed = 317 times
pdf downloaded = 421 times