Kajian Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Berpikir Kritis Perawat Klinis di Instalasi Rawat Inap
Abstract
This study aims to analyze the factors that influence the critical thinking skills of clinical nurses in performing nursing care at the inpatient installation of Immanuel Hospital, Bandung. The method used was an analytic survey with a cross-sectional design on 161 clinical nurses at the inpatient installation of Immanuel Hospital, Bandung. Data collection was carried out using a questionnaire which was then analyzed using the chi-square test and multiple logistic regression tests. The results showed that there was no significant relationship between nurse characteristics, motivation, anxiety, organization, health condition of nurses and critical thinking skills (p > 0.05), but there was a significant relationship between education (p = 0.009) and knowledge (p = 0.001 ) with critical thinking skills. In conclusion, two variables influence nurses' critical thinking skills, namely education and knowledge factors.
Keywords: Nursing Care, Critical Thinking, Clinical Nurse
References
Ginting, R. M. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis. https://www.researchgate.net/publication/333338381
Jannah, M. (2021). Proses Berpikir Kritis: Model Berpikir Kritis dalam Proses Keperawatan. https://doi.org/10.31219/osf.io/y3fxc
Kamil, H., Putri, R., Putra, A., Mayasari, P., & Yuswardi, Y. (2021). Berpikir Kritis Perawat dalam Pelaksanaan Dokumentasi Keperawatan di Rumah Sakit Umum Daerah Pemerintah Aceh. Jurnal Kedokteran Syiah Kuala, 21(3), 204–211. https://jurnal.unsyiah.ac.id/JKS/article/viewFile/20578/15055
Kamil, H., Rachmah, R., & Wardani, E. (2018). What is the Problem with Nursing Documentation? Perspective of Indonesian Nurses. International Journal of Africa Nursing Sciences, 9, 111–114. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijans.2018.09.002
Marina, M. N. (2019). Dampak Berpikir Kritis dalam Asuhan Keperawatan. https://doi.org/10.31219/osf.io/bhys7
Menteri Kesehatan RI. (2019). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 26 Tahun 2019 tentang Peraturan pelaksanaan Undang Undang Nomor 38 Tahun 2014 tentang Keperawatan. http://hukor.kemkes.go.id/uploads/produk_hukum/PMK_No__26_Th_219_ttg_Peraturan_Pelaksanaan_UU_Nomor_38_Tahun_2014_tentang_Keperawatan.pdf
Pandia, W., & Sitepu, I. (2022). Modul Pembelajaran Berbasis Masalah Kontekstual untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Matematika. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1942–1944. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.655
Putri, A. F. (2018). Pentingnya Orang Dewasa Awal Menyelesaikan Tugas Perkembangannya. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 3(2), 35-40. http://dx.doi.org/10.23916/08430011
Ramadhiani, O. R., & Siregar, T. (2019). Hubungan Berpikir Kritis dengan Kepedulian (Caring) Perawat dalam Melaksanakan Asuhan Keperawatan di RSUD Kota Depok. Jurnal Kedokteran dan Kesehatan, 15(2), 148-160. https://doi.org/10.24853/jkk.15.2.148-160
Sharfina, S. (2019). Hubungan Berpikir Kritis Perawat dalam Proses Pengambilan Keputusan. https://doi.org/10.31219/osf.io/zjh82
Siokal, B., & Wahyuningsih, W. (2019). Potensi Professional Kesehatan dalam Menjalankan Potensi Professional Collaboration Practice di RS Universitas Hasanuddin. Bina Generasi: Jurnal Kesehatan, 11(1), 13–20. https://doi.org/10.35907/bgjk.v11i1.128
Sudono, B., Arumawati, D. S., & Haris, R. A. (2017). Gambaran Kemampuan Berpikir Kritis Perawat Primer dalam Pelaksanaan Asuhan Keperawatan di Rumah Sakit Islam Surakarta. Jurnal Ilmu Keperawatan, 10(1), 79–106. https://jurnal.usahidsolo.ac.id/index.php/JIKI/article/view/188
Susita, F., Erwin, E., & Rahmalia, S. (2017). Faktor Faktor yang Brhubungan dengan Motivasi Perawat dalam Melanjutkan Pendidikan Sarjana Keperawatan di Eka Hospital Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa, 5, 11-20. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMPSIK/article/download/18701/18075
Sutoto, D. R. D. (2018). Buku Standar Akreditasi Nasional Rumah Sakit Edisi 1. Jakarta: Komisi Akreditasi Rumah Sakit. https://persi.or.id/wp-content/uploads/2018/08/p9-snars-edisi1.pdf
Sutriyanti, Y., & Mulyadi, M. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerapan Berpikir Kritis Perawat dalam Melaksanakan Asuhan Keperawatan di Rumah Sakit. Jurnal Keperawatan Raflesia, 1(1), 21–32. https://doi.org/10.33088/jkr.v1i1.394
Widyawati, E. (2020). Pentingnya Proses Pengambilan Keputusan dengan Berpikir Kritis dalam Keperawatan. https://doi.org/10.31219/osf.io/mpvk9
Yunus, R. (2019). Pengambilan Keputusan Etis dengan Cara Berpikir Kritis dalam Tindakan Keperawatan. https://doi.org/10.31219/osf.io/jhwqm