Penggunaan Gadget terhadap Kelainan Refraksi pada Siswa-Siswi
Abstract
This study aims to identify the effect of using gadgets on refractive errors. The method used is cross-sectional. The results showed that there was no effect on the duration of using the gadget, the intensity of light, the position of using the gadget on refractive errors, but there was an effect of visibility and genetics on refractive errors. In conclusion, visibility and genetics are factors that affect refraction.
Keywords: Gadgets, Refractive Disorders, Myopia
References
Basri, S., Pamungkas, S. R., & Arifian, F. F. (2020). Prevalensi Kejadian Miopia yang Tidak Dikoreksi pada Siswa MTSS Ulumul Quran Banda Aceh. Jurnal Kedokteran Nanggroe Medika, 3(4), 1–8. https://doi.org/10.35324/jknamed.v3i4.101
Defriva, Y. A., Ibrahim, I., & Rosita, Y. (2020). Characteristics of Students of SMP Muhammadiyah 6 Palembang with Refractive Errors. Medical Scientific Journal, 1, 15–22. https://doi.org/10.32502/msj.v1i0.2616
Dwipayanti, N. M., Wati, N. M. N., & Dewi, N. L. P. T. (2020). Hubungan Penggunaan Gadget dengan Kejadian Miopia pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Medika Karya Ilmiah Kesehatan, 5(2). https://doi.org/10.35728/jmkik.v5i2.128
Fatmayanti, D., Fathimah, A., & Asnifatima, A. (2022). Hubungan Intentitas Pencahayaan terhadap Keluhan Kelelahan Mata pada Pekerja Bagian Menjahit (Sewing) Garmen PT. Sawargi Karya Utamadi Kota Bogor Tahun 2020. Jurnal Mahasiswa Kesehatan Masyarakat, 5(5), 380-384. http://dx.doi.org/10.32832/pro.v5i5.8483.
Lestari, A. D., & Mustikawati, N. (2021). Literature Review : Hubungan Penggunaan Gadget terhadap Miopia pada Anak. Prosiding Seminar Nasional Kesehatan, 1, 1172–1181. https://doi.org/10.48144/prosiding.v1i.809
Mayarani, M., & Aulia, R. N. (2022). Hubungan Penggunaan Komputer dan Gadget terhadap Penurunan Tajam Penglihatan. Jurnal Sehat Masada, 16(1), 85–92. https://doi.org/10.38037/jsm.v16i1.268
Nasyahtadila, V., Djunaedi, E., Suparni, S., & Laras, D. S. (2022). Jarak, Durasi, dan Keluhan Kelelahan Mata dalam Penggunaan Gadget Civitas Akademika Stikes Dharma Husada Bandung Tahun 2020. Jurnal Sehat Masada, 16(1), 58–68. https://doi.org/10.38037/jsm.v16i1.264
Rachman, R. (2020). Sistem Pakar Deteksi Penyakit Refraksi Mata dengan Metode Teorema Bayes Berbasis Web. Jurnal Informatika, 7(1), 68–76. https://doi.org/10.31311/ji.v7i1.7267
Risma, D., Hermawan, H., & Subekti, T. (2022). Tingkat Pengetahuan Siswa tentang Kelainan Refraksi Mata. Jurnal Sehat Masada, 16(1), 233–239. https://doi.org/10.38037/jsm.v16i1.294
Sahara, F., & Atifah, Y. (2021). Analisis Penderita Rabun Jauh ( Miopia ) pada Remaja Usia 10-17 Tahun. Jurnal Prosiding SEMNAS BIO 2021, 2020, 1408–1414. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/prosemnasbio/vol1/257
Setyawati, R. D., Haryanti, S., & Sulistyono, B. (2021). Gambaran Intensitas Penggunaan Gadget dan Kelainan Refraksi pada Remaja di tengah Pandemi Covid-19 di JABODETABEK. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat Universitas Ma Chung, 1, 23–31. https://doi.org/10.33479/senampengmas.2021.1.1.23-31
Sihombing, R. P., Barus, S., & Sitio, S. S. P. (2021). Prevalensi Penurunan Visus Akibat Kelainan Refraksi Selama Perkuliahan Online Masa Pandemi COVID-19. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 4(2), 286–291. https://doi.org/10.30743/best.v4i2.4578
Siswoyo, S., Zulfatul A’la, M., Novema, L., & Kushariyadi, K. (2022). Hubungan Unsafe Action Penggunaan Gadget dengan Nilai Visus pada Remaja Miopia di Rumah Sakit Daerah Balung Kabupaten Jember. Bima Nursing Journal, 3(2), 124-133. https://doi.org/10.32807/bnj.v3i2.874
Sumakul, J. J., Marunduh, S. R., & Doda, D. V. D. (2020). Hubungan Penggunaan Gawai dan Gangguan Visus pada Siswa SMA Negeri 1 Kawangkoan. Jurnal E-Biomedik, 8(1), 28–36. https://doi.org/10.35790/ebm.v8i1.27140
Suryanta, D. I. (2020). Hubungan Kebiasaan Membaca Jarak Dekat dengan Kelainan Reftraksi Miopia pada Siswa SMP Negeri 7 Padang. Lembaga Penelitian dan Penerbitan Hasil Penelitian Ensiklopedia, 2(2), 194–199. https://doi.org/10.33559/esr.v2i2.566
Widia, C., Nursobah, A., & Darmono, D. (2021). Hubungan Durasi Penggunaan Gadget terhadap Prevalensi Astigmatisma. Jurnal Keperawatan Komprehensif (Comprehensive Nursing Journal), 7(1), 24–31. https://doi.org/10.33755/jkk.v7i1.192
Widiati, N., Yulia, L., & Fauzan, M. (2022). Hubungan Antara Intensitas Waktu Bermain Video Game dengan Kejadian Miopia pada Mahasiswa S1 Kedokteran Universitas Batam. Zona Kedokteran: Program Studi Pendidikan Dokter Universitas Batam, 12(3), 163–173. https://doi.org/10.37776/zked.v12i3.1029
Widodo, A., & Sutisna, D. (2021). Fenomena Gadget Addicted pada Anak Usia Sekolah Dasar Selama Studi from Home. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 36–45. https://doi.org/10.29408/didika.v7i1.3090
Yuswantoro, E., Christiani, M., & Mandasari, Y. P. (2021). Kajian Miopia pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Keperawatan Terapan (e-Journal), 7(1), 2442–6873. https://doi.org/10.31290/jkt.v7i1.2131
Zulianti, Z., Nainggolan, R. C., Sari, M., & Afnijar, M. (2021). Hubungan Kelainan Refraksi dengan Riwayat Pemakaian Kacamata dalam Keluarga di Puskesmas Pinggir Jati. Jurnal Darma Agung, 29(3), 485–490. http://dx.doi.org/10.46930/ojsuda.v29i3.2442