Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap saat Post Pandemi COVID-19 di Ruang Arjuna RSU Kerta Usada
Abstract
This study aims to determine the Quality of Service on Inpatient Satisfaction during the Post Pandemic COVID-19 in the Arjuna Room of Kerta Usada Hospital. This research method is an analytical survey with an explanatory approach. The results showed that all independent variables of service quality, which included Reliability (X1=0.283), Responsiveness (X2=0.292), Assurance (X3=0.450), Empathy (X4=0.407), and Tangibles (X5=0.282) were significantly related to satisfaction inpatients. In conclusion, it shows that assurance has the most significant influence on patient satisfaction.
Keywords: Patient Satisfaction, Service Quality, Post Pandemic
References
Antoni, I., Budianto, B., & Ardi, A. (2022). Pengaruh Service Quality Pre-Eksperimental dan Post-Eksperimental terhadap Customer Satisfaction dan Customer Loyalty pada Aic Medical Clinic. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(2), 1–15. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31604/jips.v9i1.2022.1-15
Relly, B., Afiyanti, Y., & Syafwani, M. (2022). Pengalaman Kepala Ruangan dalam Mengelola Ruangan yang Merawat Pasien COVID-19. Syntax Idea, 4(1), 30–49. https://jurnal.syntax-idea.co.id/index.php/syntax-idea/article/view/1717
Ilmianti, I., Irawati, E., Auniah, A., Febriany, M., & Aldilawati, S. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Perawatan Gigi di Masa Pandemi COVID-19 terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Puskesmas Kolakaasi Kabupaten Kolaka (Poli Gigi) Tahun 2021. Sinnun Maxillofacial Journal, 4(01), 1–13. https://doi.org/10.33096/smj.v4i01.67
Kuswibowo, C. (2020). Pengaruh Physical Evidence dan Customer Trust terhadap Patient Satisfaction di RSUD Kota Tangerang. SinaMu, 2, 50–56. http://dx.doi.org/10.31000/sinamu.v2i0.3249
Leba, I. R., Syarifah, N. Y., & Asda, P. (2022). Mutu Pelayanan Keperawatan Berhubungan dengan Kepuasan Pasien pada Masa Pandemi COVID-19 di RSUD Prambanan. Majalah Ilmu Keperawatan dan Kesehatan Indonesia, 11(2), 117–124. https://doi.org/https://doi.org/10.47317/mikki.v11i2.490
Mahfudhoh, M., & Muslimin, I. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien pada Rumah Sakit Umum Daerah Kota Cilegon. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 8(1), 39–46. https://doi.org/10.37641/jimkes.v8i1.310
Masneno, S. H., Muntasir, M., & Regaletha, T. A. L., (2022). Hubungan antara Kepuasan Pasien terhadap Pelayanan Kesehatan di Wilayah Kerja Puskesmas Oekabiti dalam Kondisi Pandemi COVID-19. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat, 1(4), 613–621. https://doi.org/10.55123/sehatmas.v1i4.952
Novira, A., Priatna, R., & Pradesa, H. A. (2020). Peran Kualitas Layanan dalam Mendorong Kepuasan Pengguna Layanan Kesehatan Puskesmas Kabupaten Sumedang. Jemap, 3(2), 288-302. https://doi.org/10.24167/jemap.v3i2.2828
Pasya, M. F. F., Muthiah, N., & Asfirizal, V. (2022). Tingkat Kepuasan Pelayanan di Poliklinik Gigi dan Mulut RSUD Dr. Kanujoso Djatiwibowo Berbasis Model Servqual pada Masa Pandemi COVID-19. Mulawarman Dental Journal, 2(2), 78–85. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30872/mul.%20dent.%20j.v2i2.7032
Pratiwi, R. P., Misnaniarti, M., & Idris, H. (2022). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Gigi dan Mulut terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Peserta Jaminan Kesehatan Nasional. Jurnal Kesehatan, 13(2), 93–103. https://doi.org/https://doi.org/10.35730/jk.v13i0.860
Rahayu, B., Ariyani, N., & Levyda, L. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan: Studi pada Unit Pelayanan Transfusi Darah di RSCM. Jurnal Syntax Admiration, 3(12), 1522–1534. https://doi.org/https://doi.org/10.46799/jsa.v3i12.502
Sadaningsih, D. P., Listiyawati, L., & Irsal, I. (2022). Gambaran Tingkat Kepuasan Mutu Pelayanan Poliklinik Gigi Rumah Sakit TK. IV Samarinda Selama Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Sains dan Kesehatan, 4(1), 71–78. https://doi.org/10.25026/jsk.v4i1.1097
Sesilia, A. P. (2020). Kepuasan Pasien Menggunakan Layanan Kesehatan Teknologi ( Tele-Health) di Masa Pandemi COVID-19 : Efek Mediasi Kualitas Pelayanan Kesehatan. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi dan Kesehatan, 1(3), 243–252. https://doi.org/10.51849/j-p3k.v1i3.48
Silvana, I., & Soegiri, H. (2021). Analisis Pengaruh Bukti Fisik, Keandalan, Daya Tanggap , Jaminan dan Empati terhadap Kepuasan Pasien yang Melakukan Pemeriksaan Laboratorium di Laboratorium RSUD Jaraga Sasameh Buntok. Kindai, 17(2), 178–191. https://doi.org/https://doi.org/10.35972/kindai.v17i2.647
Suryaningrat, A. A. S. I. M., & Indrayathi, P. A. (2022). Perbandingan Kepuasan Pasien Peserta JKN dan Non JKN terhadap Pelayanan Rawat Inap di Rumah Sakit Umum Prima Medika Tahun 2020. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 9(1), 161–173. https://doi.org/https://doi.org/10.24843/ACH.2022.v09.i01.p12
Ummah, B. A. U., Suminar, A. D., & Wobowo, T. (2021). Multidimensi Kualitas Pelayanan Perawat Terhadap Kepuasan Pasien. JURNAL ILKES (Jurnal Ilmu Kesehatan), 12(1), 395-405. https://doi.org/https://doi.org/10.35966/ilkes.v12i1.207
Wahidin, W., Andriyatin, Y. A., & Wimbagya, A. T. (2022). Hubungan Karakter Layanan Perawat terhadap Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten Cilacap. Nursing Science Journal (NSJ), 3(2), 155–162. https://doi.org/https://doi.org/10.53510/nsj.v3i2.159
Yulianto, B. J., Arini, N., & Sari, A. (2021). Hubungan Daya Tanggap, Keandalan, dan Empati Teknisi Pelayanan Darah dengan Kepuasan Pelanggan di UPTD RSCM Tahun 2021. Indonesian Scholar Journal of Medical and Health Science, 1(03), 93–101. https://doi.org/https://doi.org/10.54402/isjmhs.v1i03.81
Zaid, Z. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan terhadap Kepuasan Pasien COVID-19 di RSUD Gunung Jati Cirebon. Jurnal Endurance: Kajian Ilmiah Problema Kesehatan, 6(3), 579–589. https://doi.org/10.22216/jen.v6i3.604