Hubungan Prestasi Kerja Perawat dengan Kepuasan Pasien
Abstract
This study aims to analyze the relationship between nurse performance and patient satisfaction at RSU. Royal Prima Medan. This research method is correlation research with a quantitative approach. The sample of this study was inpatients, namely as many as 99 respondents using a convenience sampling technique. Data collection using a questionnaire. Data analysis used Spearman rank statistical test analysis. The results showed that there was a relationship between nurse performance and patient satisfaction p = 0.000 (p <0.05). Based on Spearman's rank correlation coefficient for nurse performance with patient satisfaction obtained by 0.525 means there is a moderate and unidirectional relationship between the two variables. The better the nurse's work performance, the patient's satisfaction will also increase. In conclusion, there is a relationship between nurse performance and patient satisfaction at RSU. Royal Prima Medan.
Keywords : Job Performance, Nurse, Patient Satisfaction.
References
Asmin, N., & Sabil, F. A. (2022). Nurlin Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien di RSUP Dr. Tadjuddin Chalid Makassar. JIMPK: Jurnal Ilmiah Mahasiswa & Penelitian Keperawatan, 2(2), 280–287. https://doi.org/10.35892/jimpk.v2i2.770 .
Febrina, T., Edward, Z., & Nasution, N. (2020). Hubungan Beban Kerja dengan Kinerja Perawat di Instalasi Rawat Inap Rumah Sakit Harapan Bunda Kota Batam. Jurnal Kesehatan Saelmakers Perdana, 3(2), 316–326. https://journal.ukmc.ac.id/index.php/joh/article/download/222/215.
Haskas, Y. (2021). Hubungan Kepuasan Peran Perawat dengan Kualitas Pelayanan di Rsud. Labuang Baji Makassar. JIMPK: Jurnal Ilmiah Mahasiswa & Penelitian Keperawatan, 1(1), 88–93. https://doi.org/10.35892/jimpk.v1i1.500 .
Lohige, W., Kolibu, F. K., & Rumayar, A. A. (2023). Persepsi Pasien Mengenai Kinerja Perawat dengan Kepuasan Pasien di Ruang Rawat Inap Rumah Sakit Daerah Liun Kendage Tahuna. Jurnal Lentera Sehat Indonesia, 2(1), 50–52. h https://doi.org/10.57207/jlsi.v2i1.15
Mariati, M., Tamsah, H., & Nurung, J. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan, Karakteristik Individu Perawat, dan Disiplin Kerja Perawat terhadap Kepuasan Pasien di Puskesmas Madello Kabupaten Barru. Amkop Management Accounting Review (AMAR), 1(1). https://www.ojs.stieamkop.ac.id/index.php/amar/article/view/105.
Meisyaroh, M., Murtini, M., & Haslinda, H. (2023). Kepuasan Pasien pada Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 12(03), 238–245. https://doi.org/10.33221/jikm.v12i03.1853 .
Musmiler, E., Arif, Y., & Wahyudi, W. (2020). Faktor Determinan yang Berhubungan dengan Kepuasan Kerja Perawat Pelaksana di RSUD Dr. Rasidin Padang. Jurnal Akademika Baiturrahim Jambi, 9(2), 275–282. http://dx.doi.org/10.36565/jab.v9i2.259.
Nisa, N. K., Pranatha, A., & Hermansyah, H. (2020). Hubungan Antara Motivasi Kerja dengan Kinerja Perawat di Instalasi Rawat Inap RSUD 45 Kuningan Tahun 2019. Journal Of Nursing Practice And Education, 1(1), 58–72. http://ejournal.stikku.ac.id/index.php/jnpe/article/view/209.
Nungki Liana Sari, S. K. M. (2023). Hubungan Pemberian Penghargaan (Reward) dengan Kinerja Perawat di Rawat Inap Eksekutif Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten Jombang Tahun 2020. Jurnal Wiyata: Penelitian Sains Dan Kesehatan, 10(1), 63–72. http://dx.doi.org/10.56710/wiyata.v10i1.705.
Oktafiani, D. E., Kholifah, S., A’in, A., & Mukaromah, S. (2021). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Motivasi Kerja Perawat di Rumah Sakit (Literature Review). Jurnal Keperawatan Wiyata, 2(2), 61–70. https://doi.org/10.35728/jkw.v2i2.400 .
Putri, T. D. E., & Febriani, N. (2021). Hubungan Self-Efficacy dan Kinerja Perawat dalam Memberikan Asuhan Keperawatan : Literature Review. Jurnal Keperawatan Widya Gantari Indonesia, 5(1). https://www.academia.edu/download/80079533/pdf.pdf.
Safaat, H., & Syamsuddin, N. (2021). Hubungan Kepuasan Kerja Perawat dengan Mutu Pelayanan Keperawatan di Puskesmas Wara Selatan Kota Palopo. Jurnal Lontara Kesehatan, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.22778/lontara.v2i1.30 .
Saputri, F. N., Rochyani, D., & Wowor, T. J. (2022). Faktor yang Berhubungan dengan Kinerja Perawat dalam Menerapkan Model Praktik Keperawatan Profesional terhadap Kepuasan Pasien di ruang Rawat Inap RS Marinir. MAHESA: Malahayati Health Student Journal, 2(3), 598–610. https://doi.org/10.33024/mahesa.v2i3.6085
Soumokil, Y., Syafar, M., & Yusuf, A. (2021). Analisis Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Umum Daerah Piru. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 10(2), 543–551. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.645 .
Suprapto, S., Herman, H., & Asmi, A. S. (2020). Kompetensi Perawat dan Tingkat Keterlaksanaan Kegiatan Perawatan Kesehatan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 9(2), 680–685. https://doi.org/10.35816/jiskh.v12i2.386.
Syafrizal, R., Yulihasri, Y., & Putri, Z. M. (2021). Hubungan Kepuasan Kerja dengan Kinerja Perawat di Rumah Sakit. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(3), 1135–1138. http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v21i3.1716.
Tarjono, T. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kinerja Perawat terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Kelas III di Era Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS). Jurnal Ekonomak, 8(3), 39–63. https://www.ejournal.stiepgri.ac.id/index.php/ekonomak/article/view/278
Venakontesa, T., Rasmun, R., & Kadir, A. (2023). Hubungan Kinerja Perawat dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap di RSD Dr. H. Soemarno Sosroatmodjo Tanjung Selor Kabupaten Bulungan. Saintekes: Jurnal Sains, Teknologi dan Kesehatan, 2(2), 135–144. https://doi.org/10.55681/saintekes.v2i2.65 .
Wulandari, R. Y. (2022). Hubungan Motivasi Kerja dengan Kinerja Perawat dalam Rangka Peningkatan Mutu Asuhan Keperawatan di Puskesmas. Profesi (Profesional Islam): Media Publikasi Penelitian, 20(1), 7–19. https://journals.itspku.ac.id/index.php/profesi/article/view/124.