Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien

  • Sulis Diana Sekolah Tinggi Ilmu Keseehatan Majapahit
  • Achwan Syahril Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Majapahit
  • Dhonna Anggreni Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Majapahit
  • Fitria Edni Wari Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Majapahit
Keywords: Quality of service, Patient, Satisfaction

Abstract

This study aimed to determine the factors that influence service quality on patient satisfaction at Jember Acupuncture House. This research is an analytical survey research with an explanatory approach. The results showed that Data analysis was performed using multiple linear regression tests and the results obtained showed that there was a significant influence between the factors of reliability, responsiveness, and attention. Meanwhile, assurance and appearance factors have no significant effect on patient satisfaction. From this study, the results showed that the overall quality of service at Jember Acupuncture House was good, but some did not show maximum service quality because the services received did not by the expectations and needs of patients..

 

Keywords: Quality of service, Satisfaction, Patient

References

Alvian, M. S., & Prabawani, B. (2020). Pengaruh Sales Promotion dan Keragaman Produk pada Shopee terhadap Minat Beli Ulang Melalui Kepuasan Konsumen sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(2), 191–200. https://doi.org/10.14710/jiab.2020.27296

Anfal, A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Citra Klinik Griya Akupuntur Jember terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Klinik Griya Akupuntur Jember Umum Sundari Medan Tahun 2018. Excellent Midwifery Journal, 3(2), 1–19. https://doi.org/10.55541/emj.v3i2.130

Aqil, A. D. C. (2020). Studi Kepustakaan Mengenai Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Klinik Griya Akupuntur Jember. Jurnal Ilmiah Pamenang, 2(2), 1–6. https://doi.org/10.53599/jip.v2i2.58

Badjamal, F. A., & Sakaria, M. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Pelanggan pada Warung Kopi Celebest di Kota Palu. Jurnal Ekonomi Trend, 9(1), 11–16. https://doi.org/10.31970/trend.v9i1.202

Bharata, A., Diana, S., Nurwidji, N., & Anggreni, D. (2023). Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap saat Post Pandemi COVID-19. Journal of Telenursing (JOTING), 5(1), 227–237. https://doi.org/10.31539/joting.v5i1.5263

Effendi, K. (2020). Tingkat Kepuasan Pasien terhadap Pelayanan Kesehatan di UPTD Puskesmas Mutiara Tahun 2019. Excellent Midwifery Journal, 3(2), 82–90. https://doi.org/10.55541/emj.v3i2.127

Erpurini, W. (2021). Analisa Kualitas Pelayanan Pasien pada Klinik Umum Pratama Kasih Bunda Yanti Rajamandala. Sains Manajemen, 7(1), 75–88. https://doi.org/10.30656/sm.v7i1.3330

Esty, R., Efendi, I., & Afriani, M. (2023). Kualitas Pelayanan Kesehatan Memengaruhi Kepuasan Pasien di Ruang Rawat Inap RSUD Selasih Kab. Pelalawan Riau. Journal of Healthcare Technology and Medicine, 9(1), 675. https://doi.org/10.33143/jhtm.v9i1.2930

Hidayatullah, M. S. (2020). Hubungan Komunikasi Terapeutik dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap Puskesmas Tapen Kabupaten Bondowoso. Jurnal Keperawatan Profesional, 8(1), 62–73. https://doi.org/10.33650/jkp.v8i1.1022

Irianto, I., Hartati, C. S., & Soenarmi, S. (2020). Analisis Mutu Pelayanan dalam Rangka Peningkatan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Klinik Griya Akupuntur Jember Pku Muhammadiyah Cepu. Jurnal Mitra Manajemen, 4(4), 607–620. https://doi.org/10.52160/ejmm.v4i4.376

Kartikawati, D. R. (2021). Tanggung Jawab Klinik Griya Akupuntur Jember terhadap Pemenuhan Hak Pasien pada Masa Pandemi COVID-19. Indonesia Law Reform Journal, 1(3), 318–335. https://doi.org/10.22219/ilrej.v1i3.18223

Padang, A., Tarigan, M., & Amelia, R. (2022). Hambatan Pengelolaan Kadar Gula Darah pada Pasien Diabetes Melitus Tipe 2. Journal of Telenursing (JOTING), 4(2), 495–504. https://doi.org/10.31539/joting.v4i2.3233

Pasalli’, A., & Patattan, A. A. (2021). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien di Klinik Griya Akupuntur Jember Fatima Makale di Era New Normal. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 4(1), 14–19. https://doi.org/10.52774/jkfn.v4i1.57

Ramadhaniah, S. M., & Wulandari, S. D. (2022). Analisis Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Bed Occupancy Ratio (BOR) Selama Pandemi Covid-19 di Unit Rawat Inap COVID RSUD Pasar Minggu Jakarta Selatan pada Bulan Agustus – Oktober 2021. Jurnal Manajemen dan Administrasi Klinik Griya Akupuntur Jember Indonesia, 6. file:///C:/Users/HP/Downloads/2577-7342-1-PB.pdf

Rizal, A., Lannasari, L., & Agustina, M. (2021). In House Training Asuhan Keperawatan Jiwa Khusus Anak dan Remaja Meningkatkan Keoptimalan Pelaksanaan Asuhan Keperawatan Jiwa Khusus Anak dan Remaja di Ruang S RS X Bogor. Journal of Management Nursing, 1(01), 10–16. https://doi.org/10.53801/jmn.v1i01.12

Rusydi, A. R., Taqiyah, Y., Yuliati, Y., & Sumiaty, S. (2023). Model Kinerja Perawat Berbasis Religiusitas di Klinik Griya Akupuntur Jember Ibnu Sina Makassar. An-Nadaa Jurnal Kesehatan Masyarakat, 10(1), 103. https://doi.org/10.31602/ann.v10i1.9666

Siregar, M. (2021). Analisis Kepuasan Pelanggan Ompu Gende Coffee Medan. Jurnal Diversita, 7(1), 114–120. https://doi.org/10.31289/diversita.v7i1.5190

Soumokil, Y., Syafar, M., & Yusuf, A. (2021). Analisis Kepuasan Pasien di Klinik Griya Akupuntur Jember Umum Daerah Piru. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 10(2), 543–551. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.645

Suhartina, S., Ginting, T., Suyono, T., & Sipayung, W. A. (2022). Pengaruh Kompetensi dan Kualitas Petugas Kesehatan terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Puskesmas Sei Agul Medan. Jurnal Kesmas Prima Indonesia, 2(2), 86–97. https://doi.org/10.34012/jkpi.v2i2.1391

Tamara, C. V., Utami, T. N., & Aini, N. (2022). Analisis Pengaruh Komunikasi Tenaga Kesehatan terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Klinik Pratama Siti Rahmah Tanjung Morawa. Jurnal Kesmas Prima Indonesia, 3(2), 29–38. https://doi.org/10.34012/jkpi.v3i2.1995
Published
2023-11-25
Abstract viewed = 33 times
pdf downloaded = 25 times