Belajar Melalui Video di Media Sosial Dapat Meningkatkan Keterampilan Pemasangan Kateter pada Mahasiswa Keperawatan

  • Dahrizal Dahrizal Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Bengkulu
  • Gita Putri Dewi Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Bengkulu

Abstract

The purpose of this study was to analyze the use of video on social media as a learning medium for catheter placement skills in nursing students. The research design is a quasi-experimental design with pretest-posttest with group control. The results showed that there were differences in the average score of catheter placement skills in the intervention group before being given a video and 32.27 installation of a SOP catheter, after being given a video and SOP catheter placement being 72.73. Statistical test results of independent sample t-test obtained p value of 0,000 (p α α 0.05). Conclusion, there is an influence of the use of video on social media on catheter placement skills in nursing students.


Keywords: Catheter, Learning Media, Video

References

Agustin, V. N. (2013). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa melalui Model Problem Based Learning (PBL). Journal of Elementary Education, 2(1), 39-43

APJII. (2017). Penetrasi dan Perilaku Pengguna Internet Indonesia. indonesia: www.teknopreneur.comwww.apjii.or.id

Arsyad, A. (2009). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers

Asri, Y., Murti, B., & Haryati, S. (2009). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video dan Gaya Belajar Mahasiswa terhadap Hasil Belajar Keterampilan Memasang Infus pada Mahasiswa S1 Keperawatan STIKES Kendedes Malang. Universitas Sebelas Maret Surakarta

Assessment, A. H. T. (2019). Ontario Health Technology Assessment Series: Intermittent Catheters for Chronic Urinary Retention: A Health Technology Assessment’, Ontario Health Technology Assessment Series, 19(1), 1–153

Berlina, B., Wiryotinoyo, M., & Damris, M. (2014). Pengembangan Media Berbasis Komputer untuk Pembelajaran Kimia Kelas XI pada Sekolah Menengah Atas. Tekno-Pedagogi, 4(2)

Daryanto, D. (2010). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran, Yogyakarta: Gava Media

Desmita, D. (2012). Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Fathurrahman, P., Sutikno, S. (2007). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama

Fitri, E. Y, M., & Chairoel, L. (2019). Penggunaan Media Sosial Berdasarkan Gender terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Benefita, 1(1), 162. DOI: 10.22216/jbe.v1i1.3849

Gaudin, C., Chaliès, S. (2015). Video Viewing in Teacher Education and Professional Development: A Literature Review, Educational Research Review, 16, 41–67. doi: 10.1016/j.edurev.2015.06.001

Iwantara, I. W. (2014). Pengaruh Pengunaan Media Video Youtube dalam Pembelajaran IPA terhadap Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa. E Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 4

Kustanti, C. (2013). Perbedaan Efektivitas Penggunaan Media Belajar Video dan Modul Keterampilan Keperawatan dalam Pencapaian Kompetensi Pemasangan Kateter Urine. Jurnal Keperawatan Notokusumo, 1(1), 19-26

LeMone, P., & Burke, B. (2008). Medical Surgical Nursing: Critical thinking in Client Care.(4th ed). Pearson Prentice Hall: New Jersey

Putrianti, B. (2019). Efektivitas Media Flipchart dan Video terhadap Pembelajaran Pemasangan Kateter Wanita pada Mahasiswa Semeter I. Jurnal Kesehatan Karya Husada, 7(1), 1-11

Sanaky, A. H., & Hujair, H. (2011). Media Pembelajaran Buku Pegangan Wajib Guru dan Dosen. Yogyakarta: Kaukaba

Sardiman, A. M. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers

Sudjana, S., & Rivai, R. (2011). Media Pengajaran. Bandung. Sinar Baru Algensindo

Villanueva, C., & Hemstreet, G. P. (2008) Difficult Male Urethral Catheterization: A Review of Different Approaches, International Braz J Urol, 34(4), 401–412. doi: 10.1590/S1677-55382008000400002

Wibowo, A. (2016). Pengembangan Media Buku Saku sebagai Sumber Belajar Siswa Kelas X Jurusan Jasa Boga pada Mata Pelajaran Ilmu Gizi Materi Pokok Zat Gizi Sumber Tenaga di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 3 Purworejo. Universitas Negeri Yogyakarta
Published
2019-12-22
Abstract viewed = 273 times
pdf downloaded = 445 times