Belajar Melalui Video di Media Sosial Dapat Meningkatkan Keterampilan Pemasangan Kateter pada Mahasiswa Keperawatan
Abstract
The purpose of this study was to analyze the use of video on social media as a learning medium for catheter placement skills in nursing students. The research design is a quasi-experimental design with pretest-posttest with group control. The results showed that there were differences in the average score of catheter placement skills in the intervention group before being given a video and 32.27 installation of a SOP catheter, after being given a video and SOP catheter placement being 72.73. Statistical test results of independent sample t-test obtained p value of 0,000 (p α α 0.05). Conclusion, there is an influence of the use of video on social media on catheter placement skills in nursing students.
Keywords: Catheter, Learning Media, Video
References
APJII. (2017). Penetrasi dan Perilaku Pengguna Internet Indonesia. indonesia: www.teknopreneur.comwww.apjii.or.id
Arsyad, A. (2009). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
Asri, Y., Murti, B., & Haryati, S. (2009). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video dan Gaya Belajar Mahasiswa terhadap Hasil Belajar Keterampilan Memasang Infus pada Mahasiswa S1 Keperawatan STIKES Kendedes Malang. Universitas Sebelas Maret Surakarta
Assessment, A. H. T. (2019). Ontario Health Technology Assessment Series: Intermittent Catheters for Chronic Urinary Retention: A Health Technology Assessment’, Ontario Health Technology Assessment Series, 19(1), 1–153
Berlina, B., Wiryotinoyo, M., & Damris, M. (2014). Pengembangan Media Berbasis Komputer untuk Pembelajaran Kimia Kelas XI pada Sekolah Menengah Atas. Tekno-Pedagogi, 4(2)
Daryanto, D. (2010). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran, Yogyakarta: Gava Media
Desmita, D. (2012). Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosdakarya
Fathurrahman, P., Sutikno, S. (2007). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama
Fitri, E. Y, M., & Chairoel, L. (2019). Penggunaan Media Sosial Berdasarkan Gender terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Benefita, 1(1), 162. DOI: 10.22216/jbe.v1i1.3849
Gaudin, C., Chaliès, S. (2015). Video Viewing in Teacher Education and Professional Development: A Literature Review, Educational Research Review, 16, 41–67. doi: 10.1016/j.edurev.2015.06.001
Iwantara, I. W. (2014). Pengaruh Pengunaan Media Video Youtube dalam Pembelajaran IPA terhadap Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa. E Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA, 4
Kustanti, C. (2013). Perbedaan Efektivitas Penggunaan Media Belajar Video dan Modul Keterampilan Keperawatan dalam Pencapaian Kompetensi Pemasangan Kateter Urine. Jurnal Keperawatan Notokusumo, 1(1), 19-26
LeMone, P., & Burke, B. (2008). Medical Surgical Nursing: Critical thinking in Client Care.(4th ed). Pearson Prentice Hall: New Jersey
Putrianti, B. (2019). Efektivitas Media Flipchart dan Video terhadap Pembelajaran Pemasangan Kateter Wanita pada Mahasiswa Semeter I. Jurnal Kesehatan Karya Husada, 7(1), 1-11
Sanaky, A. H., & Hujair, H. (2011). Media Pembelajaran Buku Pegangan Wajib Guru dan Dosen. Yogyakarta: Kaukaba
Sardiman, A. M. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers
Sudjana, S., & Rivai, R. (2011). Media Pengajaran. Bandung. Sinar Baru Algensindo
Villanueva, C., & Hemstreet, G. P. (2008) Difficult Male Urethral Catheterization: A Review of Different Approaches, International Braz J Urol, 34(4), 401–412. doi: 10.1590/S1677-55382008000400002
Wibowo, A. (2016). Pengembangan Media Buku Saku sebagai Sumber Belajar Siswa Kelas X Jurusan Jasa Boga pada Mata Pelajaran Ilmu Gizi Materi Pokok Zat Gizi Sumber Tenaga di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 3 Purworejo. Universitas Negeri Yogyakarta