Tingkat Culture Shock pada Mahasiswa Keperawatan Program Profesi Ners

  • Rahadiani Ayu Universitas Padjadjaran
  • Tuti Pahria Universitas Padjadjaran
  • Aat Sriati Universitas Padjadjaran
  • Kusila Devi Rahayu Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Dharma Husada Bandung

Abstract

This research aims to determine the level of culture shock in nursing students in the professional nurse program at STIKes Dharma Husada Bandung. The research method used is a quantitative descriptive method. The research showed that 60 nursing students in the STIKes Dharma Husada Bandung professional nurse program experienced moderate culture shock (100%). In conclusion, the level of culture shock experienced by nursing students in the professional nurse program at STIKes Dharma Husada Bandung is in the medium category.

Keywords: Culture Shock, Nursing Students, Professional Nurse Program

References

Albajili, J. B., Putri, D. K., & Yovinna, V. (2020). Gambaran Tipe Kepribadian pada Mahasiswa Profesi Ners. Jurnal Ilmu Keperawatan (Journal of Nursing Science), 9(2), 149–154. https://doi.org/https://doi.org/10.35328/keperawatan.v12i2

Aldino, K. M. R., & Fitriani, D. R. (2020). Gegar Budaya dan Kecemasan: Studi Empiris pada Mahasiswa Bengkulu dan Maluku di Universitas Gunadarma dalam Beradaptasi di Lingkungan Baru. In Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(2). https://doi.org/https://doi.org/10.21070/kanal.v8i2.267

Dini, M. P., Fitryasari, R., & Asmoro, C. P. (2020). Analisis Hubungan antara Self Efficacy dan Beban Kerja Akademik dengan Stress Mahasiswa Profesi Ners : Studio Literatur. Psychiatry Nursing Journal (Jurnal Keperawatan Jiwa), 2(2), 78–92. https://doi.org/10.20473/pnj.v1i1.22269

Hatika, G. P., Maratning, A., Dias, M. F. A. A., Chrismilasari, L. A., Dhawo, M. S., & Tutpai, G. (2022). Culture Shock dan Proses Adaptasi Mahasiswa/i Tahun Pertama di Asrama Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi dan Kesehatan (J-P3K), 3(3), 183–193. https://doi.org/10.51849/j-p3k.v3i3.177

Kereh, H. F., & Rochmawati, E. (2022). Pengalaman Belajar Mahasiswa Keperawatan dalam Praktik Klinik. Journal of Telenursing (JOTING), 4(1), 279–288. https://doi.org/10.31539/joting.v4i1.2745

Ko, Y. J., & Kim, S. Y. (2022). Transition Shock Experience of Nursing Students in Clinical Practice: A Phenomenological Approach. Healthcare, 10(4), 613. https://doi.org/10.3390/healthcare10040613

Mahennaro, A., & Mahendra, A. I. (2023). Culture Shock (Cultural Show) of Lampung Students in Yogyakarta. Daengku: Journal of Humanities and Social Sciences Innovation, 3(1), 55–60. https://doi.org/10.35877/454ri.daengku1387

Mahutri, L., Eoh, J. A. N., Mooy, M. N. S., Paula, V., & Silitonga, E. (2022). Gambaran Mekanisme Koping Stres pada Mahasiswa Profesi Keperawatan di Satu Universitas Swasta Indonesia Barat. Jurnal Keperawatan STIKes Kendal, 14(2), 93–100. http://journal.stikeskendal.ac.id/index.php/Keperawatan

Maisaroh, S., & Ali, M. (2021). Culture Shock Dosen Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan, 19(2), 579–603. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3

Maizan, S. H., Bashori, K., & Hayati, E. N. (2020). Analytical Theory : Gegar Budaya (Culture Shock). Psycho Idea, 18(2), 147–154. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v18i2.6566

Manery, D. E., Saija, A. F., Angkejaya, O. W., & Bension, J. B. (2023). Hubungan Culture Shock dengan Penyesiaian Diri Mahasiswa Perantau Semester Pertama Tahun 2020 dan 2021 di Fakultas Kedokteran Universitas Pattimura Ambon. Molucca Medica, 16(1), 39–50. https://doi.org/10.30598/molmed.2023.v16.i1.39

Nuraini, C., & Sunendar, D. (2021). Tingkat Culture Shock di Lingkungan Mahasiswa UNSIKA. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/sap.v6i1.9909

Pratiwi, E., & Susanto, Y. O. (2020). Penyesuaian Diri terhadap Fenomena Gegar Budaya di Lingkungan Kerja. In WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(2), 249-262. https://doi.org/https://doi.org/10.32509/.v19i2.1112

Purnamasari, V., & Yunicha, D. (2021). Caring Perawat pada Pasien dalam Kondisi Kritis di Kabupaten Kediri. Jurnal Penelitian Keperawatan, 7, 1–81. https://jurnal.stikesbaptis.ac.id/index.php/keperawatan/article/view/553

Putri, V. A., Aditya, Chairi, A. Q., & Annasai, M. A. A. (2023). Culture Shock Yang Dialami Mahasiswa Baru. Parade Riset Mahasiswa, 1(1), 343–352.

Siallagan, A. M., Ginting, F., & Manurung, Y. (2021). Konsep Diri Mahasiswa Profesi Ners di STIKes Santa Elisabeth Medan. JINTAN : Jurnal Ilmu Keperawatan, 1(2), 119–126. https://doi.org/https://doi.org/10.51771/jintan.v1i2.51

Sidaria, S., Murni, D., Khairina, I., & Nelwati, N. (2022). Analisis Tingkat Kepuasan Mahasiswa Profesi Ners Selama Pembelajaran Klinis di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(2), 1057. https://doi.org/10.33087/jiubj.v22i2.2274

Suha, Y., Nauli, F. A., & Karim, D. (2022). Gambaran Burnout pada Mahasiswa Jurusan Keperawatan. Community of Publishing in Nursing (COPING), 10(3), 282–290. https://ojs.unud.ac.id/index.php/coping/article/view/86508

Yellyanda, Y., Ernawati, E., Dewi, M., & Abbasiah, A. (2022). Pengetahuan Perawat dan Penerapan Transcultural Nursing. Jurnal Keperawatan Silampari, 6(1), 593–600. https://doi.org/10.31539/jks.v6i1.4650

Yulistika, D. (2022). Metode Pembelajaran Klinik pada Praktik Profesi Mahasiswa Keperawatan. Faletehan Health Journal, 9(1), 37–42. www.journal.lppm-stikesfa.ac.id/ojs/index.php/FHJ
Published
2024-03-10
Abstract viewed = 8 times
pdf downloaded = 9 times