Korelasinilai dan Moral Agama Peserta Didik dengan Hubungan Sosial Teman Sebaya

  • Abdul Sahib Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

ABSTRACT

The purpose of this study was to study the moral values and religious religion of students at SMPN 1 Curup with peer social relations. This research is in the form of quantitative research with 80 respondents from IX grade students of SMPN 1 Curup. This study uses a descriptive experimental analysis approach that aims to determine the effect of the research variables. Based on the research findings can be known, after testing the hypothesis in the calculation of Pearson correlation (correlation product moment) to get the results of r = 0.483014809, it can be concluded that there is a correlation between moral values and religion on peer social relations. The conclusion of this study is that religious values and morals determine the quality of peers' social relationships in adolescents.

 

Keywords: Religious Moral, Social Relations, peers

References

Ali, M., & Mohammad, A. (2011). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta

Azwar, S. (2012). Metode Penelitian. Yogyakarta

Az-Za’Balawi, S. M. (2007). Pendidikan Remaja antara Islam dan Ilmu Jiwa. Jakarta: Gema Insani Press

Azzet, A. M. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter Di Indonesia. Jogjakarta: Ar- Ruzz Media

Bungin, B. (2005). Metodologi Penelitian Kuantitatif Edisi Kedua. Jakarta

Daradjat, Z. (2010). Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang

Darmawan, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung

Emzir, E. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kualitatif Edisi Revisi. Jakarta: Rajawali Pers

Fadila, F. (2013). Instrumen Non Tes Bimbingan dan Konseling. Rejang Lebong.

Feist, J., & Gregory J. F. (2014). Teori Kepribadian. Jakarta: Salemba Humanika

Furchan, A. (2004). Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta

Hurlock, E., B. (1988). Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta

Irianto, Agus. (2004). Statistik Konsep Dasar, Aplikasi dan Pengembangannya. Jakarta

Kasiram, Moh. (2010). Metodologi Penelitian (Refleksi Pengembangan Pemahaman dan Penguasaan Metodologi Penelitian). Malang

Lickona, T. (2013). Mendidik untuk Membentuk Karakter. Jakarta

Lubis, M. (2011). Evaluasi Pendidikan Nilai. Yogyakarta

Martono, N. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder Edisi Revisi.Jakarta: Rajawali Pers

Maunah, B. (2009). Landasan Pendidikan. Yogyakarta

Muhmidayeli. (2013). Filsafat Pendidikan. Bandung

Nottingham, E., K. (2002). Agama dan Masyarakat Suatu Pengantar Sosiologi Agama. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Papalia, D., E. & Ruth D., F. (2015). Menyelami Perkembangan Manusia. Jakarta

Riduwan, R. (2005). Skala Pengukuran Variabel- variabel Penelitian. Bandung.

Rohman, A. (2009). Memahami Pendidikan & Ilmu Pendidikan. Yogyakarta

Santrock, John W. (2007). Perkembangan Anak Edisi Kesebelas Jilid 2. Jakarta

Santrock, J., W. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana

Santrock, J., W. (2007). Remaja Edisi Kesebelas Jilid 1. Jakarta

Sjarkawi, S. (2006). Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta

Slavin, R., E. (2008). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. Jakarta

Sudijono, A. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta. Rajawali Pers.

Sugiyono, S. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung

Sujarwa, S. (2011). Ilmu Sosial & Budaya Dasar Edisi Terbaru. Yogyakarta

Sulaeman, M. (2010). Ilmu Budaya Dasar Suatu Pengantar. Bandung

Sunarto, & Hartono, A. (2002). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta.

Uno, H., B. (2006). Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Yusuf, A., A. (2005). Afeksi Islam. Bandung.

Yusuf, S., & Nurihsan, J. (2010). Landasan Bimbingan & Konseling. Bandung.

Zubaedi, Z. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta
Published
2020-06-28
How to Cite
Sahib, A. (2020). Korelasinilai dan Moral Agama Peserta Didik dengan Hubungan Sosial Teman Sebaya. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 3(1), 33-47. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v3i1.1259
Abstract viewed = 25 times
pdf downloaded = 8 times