Korelasinilai dan Moral Agama Peserta Didik dengan Hubungan Sosial Teman Sebaya
Abstract
ABSTRACT
The purpose of this study was to study the moral values and religious religion of students at SMPN 1 Curup with peer social relations. This research is in the form of quantitative research with 80 respondents from IX grade students of SMPN 1 Curup. This study uses a descriptive experimental analysis approach that aims to determine the effect of the research variables. Based on the research findings can be known, after testing the hypothesis in the calculation of Pearson correlation (correlation product moment) to get the results of r = 0.483014809, it can be concluded that there is a correlation between moral values and religion on peer social relations. The conclusion of this study is that religious values and morals determine the quality of peers' social relationships in adolescents.
Keywords: Religious Moral, Social Relations, peers
References
Azwar, S. (2012). Metode Penelitian. Yogyakarta
Az-Za’Balawi, S. M. (2007). Pendidikan Remaja antara Islam dan Ilmu Jiwa. Jakarta: Gema Insani Press
Azzet, A. M. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter Di Indonesia. Jogjakarta: Ar- Ruzz Media
Bungin, B. (2005). Metodologi Penelitian Kuantitatif Edisi Kedua. Jakarta
Daradjat, Z. (2010). Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: Bulan Bintang
Darmawan, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung
Emzir, E. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kualitatif Edisi Revisi. Jakarta: Rajawali Pers
Fadila, F. (2013). Instrumen Non Tes Bimbingan dan Konseling. Rejang Lebong.
Feist, J., & Gregory J. F. (2014). Teori Kepribadian. Jakarta: Salemba Humanika
Furchan, A. (2004). Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta
Hurlock, E., B. (1988). Perkembangan Anak Jilid 1. Jakarta
Irianto, Agus. (2004). Statistik Konsep Dasar, Aplikasi dan Pengembangannya. Jakarta
Kasiram, Moh. (2010). Metodologi Penelitian (Refleksi Pengembangan Pemahaman dan Penguasaan Metodologi Penelitian). Malang
Lickona, T. (2013). Mendidik untuk Membentuk Karakter. Jakarta
Lubis, M. (2011). Evaluasi Pendidikan Nilai. Yogyakarta
Martono, N. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Analisis Isi dan Analisis Data Sekunder Edisi Revisi.Jakarta: Rajawali Pers
Maunah, B. (2009). Landasan Pendidikan. Yogyakarta
Muhmidayeli. (2013). Filsafat Pendidikan. Bandung
Nottingham, E., K. (2002). Agama dan Masyarakat Suatu Pengantar Sosiologi Agama. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Papalia, D., E. & Ruth D., F. (2015). Menyelami Perkembangan Manusia. Jakarta
Riduwan, R. (2005). Skala Pengukuran Variabel- variabel Penelitian. Bandung.
Rohman, A. (2009). Memahami Pendidikan & Ilmu Pendidikan. Yogyakarta
Santrock, John W. (2007). Perkembangan Anak Edisi Kesebelas Jilid 2. Jakarta
Santrock, J., W. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana
Santrock, J., W. (2007). Remaja Edisi Kesebelas Jilid 1. Jakarta
Sjarkawi, S. (2006). Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta
Slavin, R., E. (2008). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. Jakarta
Sudijono, A. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta. Rajawali Pers.
Sugiyono, S. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung
Sujarwa, S. (2011). Ilmu Sosial & Budaya Dasar Edisi Terbaru. Yogyakarta
Sulaeman, M. (2010). Ilmu Budaya Dasar Suatu Pengantar. Bandung
Sunarto, & Hartono, A. (2002). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta.
Uno, H., B. (2006). Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara
Yusuf, A., A. (2005). Afeksi Islam. Bandung.
Yusuf, S., & Nurihsan, J. (2010). Landasan Bimbingan & Konseling. Bandung.
Zubaedi, Z. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta