Bentuk Pertunjukan Drama Tari Bejoraq

  • Ashwan Kailani Universitas Hamzanwadi
  • Hary Murcahyanto Universitas Hamzanwadi
  • Mariadah Mariadah Universitas Hamzanwadi

Abstract

This study aimed to to describe the element of performance form and the meaning of the motion of the drama "bejoraq" in the Marong village Praya Timur, Lombok Tengah Regency. There were also data collection techniques carried out in this study by conducting observations, interviews, and documentation. This research was a descriptive qualitative research by taking all samples supporting this study. The data analysis technique used consists of four stages such as data collection data  reduction,  data  display,  and conclusion drawing/ verification The dominant theory used  in this study  was a theory  about the form of art performance that is shown to be shown can be exhibitions, dance, puppets, music, drama, and so on. From the results and discussion it was concluded that the form of  the  Bejoraq  drama  show  has  several  elements  that  strengthen  performances such as motion, costumes, makeup, dialogue, music, stage, lighting, and the theme of the show.

Keywords: Form of Performance, Dance drama, "Bejoraq".

 

References

Alfarisi, S. (2016). Kemampuan Pemain Teater Cepung Lombok sebagai Kekayaan Dramaturgi Tradisional. Jentera, 5, 42–66.

Ibrahim, M., B., A. & Rahmah, S. (2019). Hubungan Matakuliah Tata Rias Dan Busana Dengan Jasa Mua Pada Lulusandan Mahasiswa Prodi Pendidikan Tari Universitas Negeri Medan. Gesture : Jurnal Seni Tari, 8(1), 20-31. https://doi.org/10.24114/senitari.v8i1.13190

Alkaf, M. (2012). Tari sebagai Gejala Kebudayaan: Studi Tentang Eksistensi Tari Rakyat di Boyolali. Komunitas: International Journal of Indonesian Society and Culture, 4(2).

Alkaf, M. (2013). Berbagai Ragam Sajen pada Pementasan Tari Rakyat dalam Ritual Slametan. Gelar: Jurnal Seni Budaya, 11(2).

Caturwati, E. (2007). Tari di tatar Sunda. Sunan Ambu Press.

Elina, M., Murniati, M., & Darmansyah, D. (2018). Pengemasan Seni Pertunjukan Tradisional Sebagai Daya Tarik Wisata di Istana Basa Pagaruyung. Panggung, 28(3). https://doi.org/10.26742/panggung.v28i3.475

EW, E., R. (2001). Fungsi Tari Sebagai Seni Pertunjukan (the Function of Dance as a Performing Art). Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 2(2).

Fitriah, S., & Lutfiati, D. (2014). Peningkatan Kompetensi Merias Wajah Panggung Melalui Pelatihan Merias Wajah Panggung pada Penari di Sanggar Medang Taruna Budya Kecamatan Taman Sidoarjo. Jurnal Tata Rias Unesa, 3(1), 277–283. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-rias/article/view/6933

Irianto, A. M. (2017). Kesenian Tradisional Sebagai Sarana Strategi Kebudayaan di Tengah Determinasi Teknologi Komunikasi. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 12(1), 90-100.

Jazuli, M. (2011). Sosiologi Seni: Pengantar dan Model Studi Seni. Sebelas Maret University.

Miller, T. E., & Williams, S. (2017). The Garland Encyclopedia of World Music: Southeast Asia. Routledge.

Mulyatno, F. H., & Soedarsono, R. M. (1997). Tari rakyat Jawa:: Potensi seni pertunjukan wisata yang cukup besar. [Yogyakarta]: Universitas Gadjah Mada.

Oktariani, D., & Istiandini, W. (2015). Analisis Struktur Gerak Tari Jepin Langkah Simpang Di Kota Pontianak Kalimantan Barat. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(3), 4.

Puspitasari, S. (2016). Peningkatan Keterampilan Tata Rias Wajah Melalui Pelatihan Tata Rias Panggung Bagi Tim Paduan Suara Gereja Kristen Nazarene Filadelfia Yogyakarta. Jurnal Tata Rias Universitas Negeri Surabaya, 5(1), 64–70. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-rias/article/view/13887

Rahayuningtyas, W., & Jazuli, M. (2018). Oral Tradition as a Medium of Inheriting Dramatari Wayang Topeng in Padepokan Seni Topeng Asmarabangun, Malang, Indonesia. The Journal of Educational …. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jed/article/view/24285

Soedarsono, R. M., & Astuti, R. (1984). Gamelan Drama Tari dan Komedi Jawa. Jakarta: Proyek Penelitian dan Pengkajian Kebudayaan Nusantara, Ditjenbud Depdikbud.

Strasser, R. (2012). Musik. In Lebenskreise (pp. 45–48). https://doi.org/10.7767/boehlau.9783205791744.45

Sujana, A. (2015). Kajian Visual Busana Tari Topeng Tumenggung Karya Satir Wong Bebarang Pada Masa Kolonial. Panggung, 25(2). https://doi.org/10.26742/panggung.v25i2.4

Sunarto, S. (2016). Estetika Musik: Autonomis versus Heteronomis dan Konteks Sejarah Musik. PROMUSIKA, 4(2), 102–116. https://doi.org/10.24821/promusika.v4i2.2278

Suryo, D., & C, E. P. (2014). Seni Tari Rakyat Dolalak Kajian Nilai Budaya dan Fungsi Pendidikan Pada Masyarakat. Jurnal Sosialita, 5(1). http://ojs.upy.ac.id/ojs/index.php/pips/article/view/335/252

Widyastutieningrum, S. R. (2018). Pengantar Koreografi. repository.isi-ska.ac.id. http://repository.isi-ska.ac.id/3158/
Published
2020-09-19
How to Cite
Kailani, A., Murcahyanto, H., & Mariadah, M. (2020). Bentuk Pertunjukan Drama Tari Bejoraq. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 3(2), 1-8. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v3i2.1373
Abstract viewed = 11 times
pdf downloaded = 53 times