Museum Kodam VI Mulawarman sebagai Sumber Belajar IPS Siswa Kelas VI
DOI:
https://doi.org/10.31539/kaganga.v8i1.14162Abstract
The purpose of this study was to evaluate the potential of the VI Mulawarman Military Command Museum as a source of Social Sciences (IPS) learning for grade VI students at SDIT Al-Auliya 2 Balikpapan. This research method uses a qualitative descriptive approach which is used to analyze the feasibility, utilization, and impact of this museum-based learning. The results of the study indicate that the museum provides a direct learning experience through a collection of historical artifacts such as weapons, documents, and dioramas, which can improve students' understanding of the history of the Indonesian people's struggle in Kalimantan. The use of this museum is also relevant to the Merdeka Curriculum, which emphasizes experiential learning and the relevance of the material to real life. Supporting factors for success include a rich collection, support from competent guides, and free access. However, obstacles such as limited guides and inadequate facilities need to be addressed immediately. The conclusion of this study is that the integration of museums in IPS learning can enrich students' understanding, strengthen their sense of nationalism, and support the formation of students' character in accordance with national values.
Keywords: History, Kodam VI Mulawarman, Museum, Nationalism.
References
Agung, L. dan S. W. (2013). Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Ombak. Yogyakarta
Asmara, D. (2019). Peran Museum dalam pembelajaran sejarah. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 2(1), 10–20. https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i1.707
Baba, M. A. (2017). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Penerbit Aksara Timur, Makasar
Boylan, P. J. ( 2007). Running a Museum: A Practical Handbook. ICOM (International Council of Museum). UNESCO
Fatmawati, N. (2019) Pemanfaatan Museum Villa Yuliana sebagai Sumber Belajar IPS Siswa SMP Negeri I Marioriwawo Kabupaten Soppeng. Diploma Thesis, Universitas Negeri Makassar. https://eprints.unm.ac.id/13304/
Hafid, A. (2016). Sumber dan Media Pembelajaran. Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 6(2), 69-78. https://doi.org/10.24252/.v6i2.1403
Handoko, S. B. ., Sumanta, S., & Karman, K. (2022). Konsep Pengembangan Sumber Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 11275–11286. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.10234
Hapsari, M. (2019). Koleksi Bersejarah Museum Mulawarman Balikpapan. IDN Times Kaltim. https://kaltim.idntimes.com/news/kaltim/melani-indra-hapsari/koleksi-bersejarah-museum-mulawarman-balikpapan
Hasanah, H. (2017). Teknik-teknik Observasi (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-Ilmu Sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21–46. https://doi.org/10.21580/at.v8i1.1163
Hasyim, M. A. (2019). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar sebagai Sumber Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Elementeris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 12–32. https://doi.org/10.33474/elementeris.v1i1.2737
Hermanto, B. (2020). Perekayasaan Sistem Pendidikan Nasional untuk Mencerdaskan Kehidupan Bangsa. Foundasia, 11(2). http://dx.doi.org/10.21831/foundasia.v11i2.26933
Hidayat, R., & Wijaya, C. (2016). Ilmu Pendidikan Islam: Menuntun Arah Pendidikan Islam di Indonesia. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia. http://repository.uinsu.ac.id/2839/
Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1). https://dx.doi.org/10.22373/ji.v3i1.197
Jogiyanto, H. M. (2018). Metoda Pengumpulan dan Teknik Analisis Data. Penerbit Andi. Yogyakarta
Krisjanuar, G. I. (2019). Melihat Mandau Raksasa di Museum Kodam VI Mulawarman. Kompas TV. https://www.kompas.tv/nasional/58912/melihat-mandau-raksasa-di-museum-kodam-vi-mulawaarman
Majid, A. (2017). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Penerbit Aksara Timur. Makasar
Mania, S. (2017). Observasi sebagai Alat Evaluasi dalam Dunia Pendidikan dan Pengajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(2), 220-233. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n2a7
Masyrifah, S., & Arief, A. M. R. (2017). Pelaksanaan Promosi Museum Linggam Cahaya di Kabupaten Lingga Provinsi Kepulauan Riau. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Riau, 4(2), 1–10. https://www.neliti.com/publications/114827/pelaksanaan-promosi-museum-linggam-cahaya-di-kabupaten-lingga-provinsi-kepulauan#cite
Maulana, Y. A., Nurzengky, I., & Kurniawati, K. (2018). Pemanfaatan Museum sebagai Sumber Belajar dalam Pembelajaran sejarah. Visipena, 9(2), 215-235. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i2.455
Mekarisce, A. A. (2020). Teknik pemeriksaan keabsahan data pada penelitian kualitatif di bidang kesehatan masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat: Media Komunikasi Komunitas Kesehatan Masyarakat, 12(3), 145–151. https://doi.org/10.52022/jikm.v12i3.102
Murdiyanto, E. (2020). Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi disertai Contoh Proposal). Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M) UPN ”Veteran” Yogyakarta Press.
Nasrullah, N. (2022). Pembelajaran IPS (Teori dan Praktik). EL Publisher. Liang Angang
Nasution, F. H., Sabina, I., Puspitasari, P., Daffa, M. F., & Yusnaldi, E. (2023). Penerapan Pembelajaran IPS pada Tingkat MI/SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 32140–32151. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.12248
Necolsen, G. (2020). Wisata Edukatif, Belajar Sejarah dari Dua Museum di Kota Balikpapan. Tribunkaltim Travel. https://tribunkaltimtravel.tribunnews.com/2020/07/23/wisata-edukatif-belajar-sejarah-dari-dua-museum-di-kota-balikpapan?page=all
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Cakra Books. Solo
Nugroho, A., & Mareza, L. (2016). Pemanfaatan Museum BRI dan Museum Jenderal Sudirman sebagai sumber belajar IPS oleh siswa dan guru SD di Purwokerto. Khazanah Pendidikan, 9(2). https://dx.doi.org/10.30595/jkp.v9i2.1064
Nugroho, P. (2015). Pandangan Kognitifisme dan Aplikasinya dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(2), 281–304. http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v3i2.4734
Prasetyo, D., Manik, T. S., & Riyanti, D. (2021). Pemanfaatan Museum sebagai objek wisata edukasi. Kepariwisataan: Jurnal Ilmiah, 15(1), 1–11. https://ejournal.stipram.ac.id/index.php/kepariwisataan/article/view/20/5
Raco, J. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya. PT Grasindo. Jakarta
Ratnawati, E. (2016). Pentingnya pembelajaran IPS terpadu. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 2(1). http://dx.doi.org/10.24235/edueksos.v2i1.635
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Rusmiyati, R., Murwaningrum, D., & Haryanti, P. (2018). Katalog Museum Indonesia jilid II. Direktorat Pelestarian Cagar Budaya dan Permuseuman. https://repositori.kemdikbud.go.id/26873/
Said, F., Andriyanto, D., Sari, R., & Gata, W. (2020). Perancangan Validasi Permohonan Narasumber Pada Sistem Informasi Permohonan Narasumber Menggunakan Finite State Automata. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 22(2), 189–196. https://doi.org/10.31294/p.v22i2.8157
Sani, R. A. (2022). Inovasi Pembelajaran. Bumi Aksara. Jakarta
Saputra, M. A. (2022). Peran Benteng Rotterdam di Kota Makassar sebagai Sumber Belajar Sejarah. Jurnal Phinisi Integration Review, 5(3). https://doi.org/10.26858/pir.v5i3.37549
Setiana, N. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 5(1). https://doi.org/10.17509/eh.v5i1.2834
Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., & Sultan, H. (2022). Penerapan Pembelajaran IPS Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka Belajar. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 7(2), 66–75. https://doi.org/10.15294/harmony.v7i2.62114
Supardan, D. (2022). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial: Perspektif Filosofi dan Kurikulum. Bumi Aksara. Jakarta
Susanti, E., & Endayani, H. (2018). Konsep Dasar IPS. CV. Widya Puspita. Medan
Susanto, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di SD. Kencana. Makasar
Susilo, B. (2018). “Museum Kodam Mulawarman Mengejar Kebutuhan Zaman.” Tribunkaltim.Co. https://kaltim.tribunnews.com/2018/01/27/museum-kodam-mulawarman-mengejar-kebutuhan-zaman?page=all
Tjahjopurnomo, R., Zulkarnaen, I., Yuliyanti, D., Yulita, I. (2012). Pengelolan Koleksi Museum, Cetakan pertama. Dinas Kebudayaan dan Pariwisata. Direktorat Pelestarian Cagar Budaya dan Permuseuman Direktorat jenderal Kebudayaan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta
Wahyudihati, H., & Pramonojati, T. A. (n.d.). Video Promotion Prehistoric Sites Archaeology Museum Sangiran. Wimba Jurnal Komunikasi Visual 6(1). https://doi.org/10.5614/jkvw.2014.6.1.4
Wantoro, W., & Miftahuddin, M. (2023). Use of Belitung Regency Government Museum as a Source of Learning History at Tanjungpandan 3 State Vocational School, Belitung District. International Journal of Social Science Research and Review, 6(5), 16-24. https://doi.org/10.47814/ijssrr.v6i5.1142
Yusuf, A. M. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Prenada Media. Jakarta