Upaya Orang Tua Dalam Menanamkan Hablumminannas Pada Masa Covid-19

  • Putri Ria Anggraini Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Dewi Purnama Sari Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

This study aims to identify how parents' efforts to instill hablumminannas values in children during the Covid-19 period. This study uses a qualitative method. Information is obtained by the method of sowing questionnaires through the WhatsApp group and questions and answers to students, students and teachers. The results of this study prove that there is a fairly good progress in learning the personality and bonding of children and aged people throughout the upgrading from home. Personality values that can be raised from activities that students try at home are personality numbers (1) Religious, (2) Obedient, (3) Innovative, (4) Independent, (5) Responsibility, (6) Curiosity. . The conclusion of this research is that the growth of these personality values is the result of the synergy of teachers and aged people in guiding students with love, relationship, carrying out positive activities together in the Covid-19 pandemic.

References

Bintoro, R. F. A. (2018). Persepsi Masyarakat terhadap Implementasi Kebijakan Zonasi Sekolah Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Tingkat Sma Tahun Ajaran 2017/2018 di Kota Samarinda. Jurnal Riset Pembangunan. https://doi.org/10.36087/jrp.v1i1.26

Croker, J. H. and R. (2009). Qualitative Research in Applied Linguistics: A Practical Introduction. Springer

Nunan, D., David, N., & Swan, M. (1992). Research methods in language learning. Cambridge University Press

Zubaedi, D. P. K. (2011). Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana

Fitriani, A., & Yanuarti, E. (2019). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.29240/belajea.v3i2.527

Gerring, J. (2007). The case study: what it is and what it does. In The Oxford handbook of comparative politics

Hartini, S. (2012). Peran Inovasi: Pengembangan Kualitas Produk dan Kinerja Bisnis. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. https://doi.org/10.9744/jmk.14.1.83-90

Asmani, J. M. M. (2011). Buku panduan internalisasi pendidikan karakter di sekolah. Diva Press

Kartono, K. (1997). Tinjauan Politik Mengenai Sistem Pendidikan Nasional: Beberapa Kritik Dan Sugesti. Pradnya Paramita

Kemendikbud, R. I. (2017). Konsep Dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta. Peraturan Presiden (Perpres) Nomor 87

Kurniawan, H. (2015). Pembelajaran Kreatif Bahasa Indonesia (Kurikulum 2013). Jakarta: Prenadamedia Group

Moleong, L., J. D. M. A. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). PT. Remaja Rosda Karya. https://doi.org/10.1016/j.carbpol.2013.02.055

Nizar, S. (2002). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Pers

Aflisia, N., Karolina, A., & Yanuarti, E. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot Untuk Meningkatkan Penguasaan Unsur Bahasa Arab. Al-Muktamar As-Sanawi li Al-Lughah Al-'Arabiyyah (MUSLA), 1(1), 1-17

Rahardja, U., Lutfiani, N., Lestari, A. D., & Manurung, E. B. P. (2019). Inovasi Perguruan Tinggi Raharja Dalam Era Disruptif Menggunakan Metodologi iLearning. Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi Asia. https://doi.org/10.32815/jitika.v13i1.298

RI, D. A. (2009). Al-Qur’an dan Terjemahanya. Jakarta: Al-Hanan

Sugiyono, S. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta

Sutarno, S. (2008). Pendidikan Multikultural. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi: Departemen Pendidikan Nasional

Tafsir, A. (2012). Ilmu Pendidikan Islami. Jakarta: Remaja Rosdakarya

Ulwan, A. N. (1992). Tarbiyatul Aulad fil Islam, terj. Khalilullah Ahmad Masjkur Hakim, Pendidikan Anak Menurut Islam. Bandung: Rosda Karya
Published
2020-12-19
Abstract viewed = 93 times
pdf downloaded = 96 times