Analisis Sentimen Audiens Terhadap Tren Deinfluencingada Produk Cushion Barenbliss
DOI:
https://doi.org/10.31539/vjmbm806Abstract
This study was conducted to examine how audiences perceive a message on social media. This descriptive qualitative study was conducted using the netnography research method, which collected data from comments on TikTok and utilized the Brand24 tool to analyze audience sentiment. The study results show that during the decoding process, all comments responding to the deinfluencing of the Barenbliss cushion were grouped into three hegemonic positions, with 162 comments in the dominant position, 15 comments in the negotiation position, and 6 comments in the opposition position. This indicates that the majority of the audience agrees with the reviews highlighting the shortcomings of the Barenbliss cushion product as presented by influencers in the deinfluencing trend.
Keywords: Barenbliss, Cushion, Deinfluencing, Sentiment Analysis.
References
Abidin, K. Z., & Soegiarto, A. (2021). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Publikasi Subbagian Protokol Pemerintah Kota Administrasi Jakarta Timur. JRK (Jurnal Riset Komunikasi), 12(2), 103. https://doi.org/10.31506/jrk.v12i2.11928
Ardiyansyah, R., Makmur, I., Phai, S. P., Studi, P., Informatika, T., Tarumanagara, U., Barat, J., & Analyzer, S. I. (2024). Sentimen Komentar Youtube Dengan Sentiment Intensity Analyzer Dari NLTK. Seminar Nasional Penelitian (SEMNAS CORISINDO 2024). https://corisindo.utb-univ.ac.id/index.php/penelitian/article/view/13
Ariestyani, K., & Ramadhanty, A. (2022). Khalayak Media Sosial: Analisis Resepsi Stuart Hall Pada Kesehatan Seksual Orang Muda. Konvergensi : Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 3(2), 266–277. https://doi.org/10.51353/kvg.v3i2.704
Asmadi, M. (17, November 2022). Mengenal Brand24: Tools untuk Monitoring Media. Diaskses dari Gcomm.Id. https://gcomm.id/branding/tools-monitoring-media/
Ayuni, Q., Cangara, H., & Arianto, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Digital Terhadap Tingkat Penjualan Produk Kuliner Kemasan. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 23(2). https://doi.org/10.33299/jpkop.23.2.2382
Bainotti, L. (2023). Trending Resistance: a Study of the Tiktok #Deinfluencing Phenomenon. AoIR Selected Papers of Internet Research. https://doi.org/10.5210/spir.v2023i0.13392
Chokrane, B. (2023). What Is Deinfluencing? Unpacking TikTok’s Unlikeliest Shopping Trend. Vogue. https://www.vogue.com/article/what-is-deinfluencing
Faturosyiddin, A. H. R., & Hidayati, U. (2024). Analisis Resepsi Khalayak Remaja Mengenai Pesan Moral dalam Film Doraemon Stand By Me 2. Lektur: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1). https://doi.org/10.21831/lektur.v6i1.19252
Hafifah, S. (2024). Interaktivitas Akun Media Sosial Instagram @Lintau_Id Sebagai Media Informasi. Skripsi thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. https://repository.uin-suska.ac.id/81094/
Hestiya. (2023). Tren Deinfluencing Menguntungkan atau Malah Merugikan? Froyonion.Com. https://www.froyonion.com/news/esensi/tren-deinfluencing-menguntungkan-atau-malah-merugikan
Husna, A. N., & Rianto, P. (2021). Membaca Komentar di Media Sosial Sebagai Hiburan. Jurnal Mahasiswa Komunikasi Cantrik, 1(1), 29–40. https://doi.org/10.20885/cantrik.vol1.iss1.art3
Iryana, & Kawasati, R. (2020). Teknik Pengumpulan Data Metode Kualitatif. Ekonomi Syariah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong. https://share.google/WMAeJt3UyR2UJ8ac3
Iswaratama, A. (2024). Peran Komunitas Virtual Dalam Mendorong Interaksi Sosial Di Era Digital. HISTORICAL: Journal of History and Social Sciences. 3(1), 51–61. https://historical.pdfaii.org/
Ivosights. (2023). Tips Membaca Analisis Sentimen untuk Memahami Kepribadian Audiens Anda. Ivosights. https://ivosights.com/read/artikel/analisis-sentimen-tips-membaca-untuk-memahami-kepribadian-audiens-anda
Khansa, S. D., & Putri, K. Y. S. (2022). Pengaruh Sosial Media Tiktok Terhadap Gaya Hidup Remaja. Ekspresi Dan Persepsi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 133–141. https://doi.org/10.33822/jep.v5i1.3939
Lintang, E. (2023). Mengenal Fenomena “De-Influencing” di TikTok, Sebuah Tren untuk Mengurangi Sifat Konsumtif. BeautyJournal.Id. https://journal.sociolla.com/lifestyle/tren-de-influencing
Nursyafitri, G. D. (2022). Kulik Teknik Analisis Data Kualitatif Berdasarkan Pendapat Ahli. Dqlab.Id. https://dqlab.id/kulik-teknik-analisis-data-kualitatif-berdasarkan-pendapat-ahli
Sadya, S. (2023). Pengguna TikTok Indonesia Terbesar Kedua di Dunia pada Awal 2023. Data Indonesia. https://dataindonesia.id/digital/detail/pengguna-tiktok-indonesia-terbesar-kedua-di-dunia-pada-awal-2023
Sangadji, F. A. P., Fitri, A. C. S., Sitanggang, D. A., Hidayat, R., & Ikaningtyas, M. (2024). Peran Media Sosial Tiktok sebagai Platform untuk Pengembangan Bisnis di Era Digital. Karya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 143–149. Retrieved from https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/KARYA_JPM/article/view/683
Trilatifah, W. (2024). Cara Menganalisis Sentimen Kampanye Iklan untuk Hasil Maksimal! Netray. https://analysis.netray.id/cara-menganalisis-sentimen-kampanye-iklan/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elfi Nurazizah, Kheyene Molekandella Boer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.