Pengaruh Persepsi Siswa Dan Sarana Prasarana BK Terhadap Minat Layanan Bimbingan Konseling
DOI:
https://doi.org/10.31539/bxvksg36Abstract
This study aims to determine the influence of student perceptions and BK infrastructure on interest in guidance and counseling services at SMA Negeri 9 Lubuklinggau. The method used is quantitative with a population of 256 students and a sample of 38 students through simple random sampling techniques, analyzed using multiple linear regression, F test and coefficient of determination (R2). The results of the simultaneous test show that student perceptions and BK infrastructure have a significant effect on interest in BK services (sig. F = 0.001 < 0.05) with R² = 97.9%. Thus, both independent variables together provide a strong contribution to interest in guidance and counseling services. Therefore, it can be concluded that there is a significant influence between student perceptions and BK infrastructure on interest in guidance and counseling services at SMA Negeri 9 Lubuklinggau.
Keywords: Counseling Facilities and Infrastructure, Interest in Counseling Guidance Services, Student Perceptions.
References
Aini, J., Sari, D. P., & Nasution, A. R. (2024). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Siswa Memanfaatkan Layanan Bimbingan Dan Konseling. Muhafadzah, 4(1), 44-51. https://doi.org/10.53888/muhafadzah.v4i1.673
Akbar, M. H., Sangalang, M. U., & Pan Pangestie, E. (2021). Hubungan Antara Persepsi Siswa Terhadap Bimbingan Konseling Dengan Intensitas Pemanfatan Layanan Konseling Individual Di Kelas VIII SMPN 9 Palangka Raya. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 1(1), 27–31. https://doi.org/10.37304/pandohop.v1i1.2282
DaulayN., AzzuraA., Al Mefa[F., Rotonga[L., PutriM., & SiregarR. U. (2023). Urgensi Sarana dan Prasarana Bimbingan dan Konseling di Yayasan Islamiyah Medan. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 5(3), 971-984. https://doi.org/10.47467/as.v5i3.3659
Fitriani, E., Neviyarni, N., Mudjiran, M., & Nirwana, H. (2022). Problematika Layanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 1(3), 174–180. https://doi.org/10.24036/nara.v1i3.69
Hasim, R., Daud, M., Nurdin, M. N. H. (2022). Hubungan Antara Persepsi Siswa Terhadap Pelayanan BK Dan Intensitas Penggunaan Layanan BK Di SMA. Jurnal Psikologi Talenta Mahasiswa, 2 (2). 43-52. https://doi.org/10.26858/jtm.v2i2.38408
Khairunnisa, K., Yuliansyah, M., & Aminah, A. (2020). Hubungan antara persepsi siswa terhadap bimbingan dan konseling dengan minat siswa mengikuti konseling individu di kelas VII B dan D SMPN 15 Banjarmasin. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 6(2), 88-93. http://dx.doi.org/10.31602/jbkr.v6i2.3265
Marimbun, M., & Pohan, R. A. (2021). Gambaran Sarana dan Prasarana Bimbingan dan Konseling pada Sekolah Menengah Negeri di Indonesia. ENLIGHTEN: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2), 76-87. https://doi.org/10.32505/enlighten.v4i2.3365
Mawaddah, H., & Zaida, N. A. (2021). Efektivitas Program Sekolah Ramah Anak dalam Pembentukkan Karakter Positif pada Anak Kelompok B Usia 5-6 Tahun di RA Labschool IIQ Jakarta. Hamalatul Qur’an: Jurnal Ilmu Ilmu Alqur’an, 2(1), 1-6. https://doi.org/10.37985/hq.v2i1.15
Nabila, S. F., & Darminto, E. (2020). Meningkatkan Minat Memanfaatkan Layanan Bimbingan Dan Konseling Melalui Penggunaan Media Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Bk Unesa, 11(4). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/34437
Pramuningtyas, A. K., & Darminto, E. (2023). Hubungan Persepsi Peserta Didik terhadap Kompetensi Konselor dan Pelaksanaan Layanan BK dengan Minat untuk Memanfaatkan Layanan BK di SMP Kota Surabaya. Jurnal BK UNESA, 13(2). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/52919
Salim, A., & Wulandari, S. (2019). Pengaruh Persepsi Bimbingan Konseling Terhadap Minat Siswa Dalam Memanfaatkan Bimbingan Konseling Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 18 Makassar. Jurnal Psikologi Skiso (Sosial Klinis Industri Organisasi), 1(1), 103-112. https://jurnal.uit.ac.id/JPS/article/download/171/110/
Siregar, M. D. (2021). Persepsi Siswa Tentang Bimbingan Dan Konseling Terhadap Pemberian Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Mts Nw Kelayu Jorong. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan), 5(1), 46–57. https://doi.org/10.29408/jkp.v5i1.3687
Sugiarto, S., Neviyarni, S., & Firman, F. (2021). Peran penting sarana dan prasarana dalam pembelajaran bimbingan konseling di sekolah. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 2(1). https://siducat.org/index.php/jpt/article/view/223
Veronica, A., Abas, M., Hidayah, N., Sabtohadi, J., Marlina, H., Mulyani, W., & Aulia, S. S. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi. https://repository.umi.ac.id/1989/2/Metodologi%20Penelitian%20Kuantitatif.pdf
Zahara, C. T., Lubis, L., Aziz, A. (2019). Hubungan Persepsi Siswa terhadap Konselor dan Sarana Prasarana Bimbingan Konseling dengan Minat Layanan Konseling. Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 1(2). 116-123. https://doi.org/10.31289/tabularasa.v1i2.266
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mustamir Mustamir, Leo Charli, Viktor Pandra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.