Analisis Pemanfaatan Media Audio Visual Camtasia Studio Pada Mata Pelajaran Sejarah Di Kelas X SMK

Authors

  • Jogi Manurung Universitas PGRI Silampari
  • Ira Miyarni Sustianingsih Universitas PGRI Silampari
  • Sarkowi Universitas PGRI Silampari

DOI:

https://doi.org/10.31539/173gc761

Abstract

The purpose of this study is to analyze the use of audio-visual-based learning media using Camtasia Studio in history subjects in class X of State Vocational High School 3 Lubuk Linggau City. The research method used is a descriptive method with a qualitative approach, the data collection techniques used in this study are observation, interviews, and the distribution of questionnaires to Class X TKJ II students. The data analysis procedure used in this study, namely Miles & Huberman model data analysis, includes the following stages of data reduction, data presentation, and verification. The results of this study show that audio-visual learning media that is embedded in video files through Camtasia Studio, can increase the attractiveness, student involvement, and overcome the low quality of learning in the classroom. The conclusion of the research results is as follows: audio-visual learning media using Camtasia Studio is declared feasible to be used as a means of learning history.

Keywords: Camtasia Studio, Audio Visual Media, History

References

Aryanto, H., Azizah, M. D., Nuraini, V. A., & Sagita, L. (2021). Inovasi Tujuan Pendidikan di Indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(10), 1430–1440. https://doi.org/10.47387/jira.v2i10.231

Dila, A., Baihaqi, F. N., Habibah, S., & Marini, A. (2024). Studi Pustaka tentang Peran Fasilitas Sekolah dalam Mendukung Efektivitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 9. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.531

Faizah, H., & Kamal, R. (2024). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Basicedu, 8(1), 466–476. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6735

Febrianti, Y., Ruhiat, Y., & Hidayat, S. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Camtasia Untuk Meningkatakan Kemampuan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Informatika. Refleksi: Jurnal Riset Dan Pendidikan, 1(2), 88–94. https://doi.org/10.25273/refleksi.v1i2.17351

Hakim, A. R., Apriyanto, M. T., Napis, M. F. (2022). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Jarak Jauh Melalui Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Berbantuan Software Camtasia Studio. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 5(2), 134–139. https://doi.org/10.29303/jppm.v5i2.3490

Harianja, & Jasri. (2020). Perancangan Media Pembelajaran Pada Universitas Islam Kuantan Singingi. Jurnal Teknologi Dan Open Source, 3(1), 60–68. https://doi.org/10.36378/jtos.v3i1.432

Ichsan, J. R., Suraji, M. A. P., Muslim, F. A. R. R., Miftadiro, W. A. , Agustin, N. A. F. (2022). Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian, 3, 183–188. Retrieved from https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/view/189

Julita, J., & Dheni Purnasari, P. (2022). Pemanfataan Teknologi sebagai Media Pembelajaran dalam Pendidikan Era Digital. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(2), 227–239. https://doi.org/10.46229/elia.v2i2.460

Kusmayati, K., Maruli, V. K., (2024). Landasan Teknologi Pendidikan. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup. Malang

Lillihata, S., Karesina, D. M., Alfons, A., & Pulung, R. (2022). Pemanfataan Media Pembelajaran Berbasis IT dalam meningkatkan Kemandirian Belajar siswa di Era Digital. Jurnal Pendidikan DIDAXEI, 3(2), 377–393. https://core.ac.uk/download/pdf/558855682.pdf

Minarti, S. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Camtasia Studio Untuk Meningkatkan Efektifitas Belajar Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 11 Medan. Teaching: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(4), 487-493. https://doi.org/10.51878/teaching.v2i4.2021

Nur, H. (2023). Komparasi Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Power Point Berbasis Camtasia Studio 8 Dengan Media Power Point 2013 Kelas Xi Smk Negeri 1 Pangkep. Sibatik Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 2(3), 899–910. https://doi.org/10.54443/sibatik.v2i3.675

Rahman, M., Nursyabilah, I., Astuti, P., Syam, M. I., Mukramin, S., & Kurnawati, W. O. I. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran. Journal on Education, 5(3), 10646–10653. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1890

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding seminar nasional pendidikan dasar Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/psnpd/article/view/1076

Sampini, S. (2021). Penggunaan Video Pembelajaran dengan Aplikasi Camstasia untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Bangun Ruang. Paedagogy: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 1(2), 141-148. https://doi.org/10.51878/paedagogy.v1i2.804

Downloads

Published

2025-10-19