Penggunaan Novel Sejarah Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS

  • Nahdatul Hazmi STKIP Yayasan Abdi Pendidikan
  • Sri Ramadani STKIP Yayasan Abdi Pendidikan

Abstract

ABSTRACT

The purpose of the study was to determine the effect of increasing interest in learning and learning outcomes in history through the use of the historical novel Si Bung dari Siantar  (Adam Malik) in class XI social studies at SMAN 1, Situjuah Limo Nagari sub-district. The research method used is a quasi-experimental research. The population in this study were all students consisting of 5 classes with a total of 137 students. The sampling technique was taken by purposive random sampling. The results showed that the data obtained were analyzed using the t-test, if-t(1-α) < t > t(1-α) then the hypothesis was accepted. With the results of his research data obtained t arithmetic = 3.91 and t table = 1.68 where - 1.68 <3.91> 1.68 which means the hypothesis is accepted within the 95% confidence level (α = 0.05). The conclusion of the study is that there is a positive effect on increasing interest in learning and learning outcomes of history through the use of the historical novel Si Bung dari Siantar  (Adam Malik) in class XI social studies at SMAN 1, Situjuah Limo Nagari sub-district.

Keywords: Historical Novels, Interests, Learning Outcomes.

References

DAFTAR PUSTAKA
A, M., Sardiman. (1990). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta. Raja Grafindo Persada

Abrams, M. H. (1981). A Glossary of Lit-erary Terms. New York: Holt, Renehart and Winston

Aminuddin, A. (2004). Pengantar Apresiasi Sastra. Bandung. Sinar Baru Algesindo

Bank, J., A. (1985). Sejarah Peristiwa Masa Lalu. Dalam buku Ilmu Sejarah dan Historiografi, Arah dan Perspektif

Heri, E. (2019). Menggagas Sebuah Cerpen. Semarang. Alprin

Howell, J. (2014). Popularising History: Re-igniting Pre-Service Teacher and Student Interest in History via Historical Fiction. Austral-ian Journal of Teacher Educa-tion. 39(12): 1-12
10.14221/ajte.2014v39n12.1

I, G. Wijaya. (1988). Pengantar Ilmu Sejarah dalam Perspektif Pendidikan. Semarang. Satya Wacana

Fiksi. (2016). Pada KBBI Daring. Diambil 05 Sep 2020, dari https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/fiksi

Kardiawarman, K. (2007). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta. Ditjen PMPTK Depdiknas

Khotimah, K. (2018). Minat Belajar Siswa. Lampung. Skripsi

Kurniawan, R. (2017). Antara Sejarah dan Sastra: Novel Sejarah Sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Sejarah. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya dan Pengajaran. 11(1) http://dx.doi.org/10.17977/um020v11i12017p055

Margono, M. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta. Rineka Cipta

Mujiyanto, Y & Fuady, A. (2014). Kitab Sejarah Sastra Indonesia. Yogyakarta. Ombak

Nurgiyantoro, B. (2007). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada Universitas Press

Pujiharto, P. (2012). Pengantar Teori Fiksi. Yogyakarta. Ombak

Ridwan, R. (2005). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula. Bandung. Alfabeta

Sudjana, N. (2005). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung. Sinar Baru Algensindo

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung. PT Remaja Rosdakarya

Sugiyono, S. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung. Alfabeta

Sugiyono, S. (2012). Statistika Untuk Pendidikan, Bandung. Alfabeta

Tampubolon, T. (1991). Mengembangkan Minat dan Kebiasaan Membaca. Bandung. Angkasa

Tirtonegoro, S. (2001). Anak Super Normal dan Program Pendidikannya. Jakarta. Bina aksara

Winkel, W. S. (1983). Psikologi Pengajaran. Jakarta. PT. Gramedia Widia Sarana Indonesia

Sardiman, S. (2001). Interaksi dan Motivasi dalam Belajar Mengajar. Jakarta. Raja Grafindo Persada
Published
2021-12-21
Abstract viewed = 103 times
pdf downloaded = 272 times