Konflik Sosial Bernuansa Sosio-Emosi serta Penyelesaiannya dalam Persepktif BK Pribadi-Sosial

  • Tri Diyah Lestari UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Isbandiyah Isbandiyah Universitas PGRI Silampari

Abstract

The purpose of the study was to identify social conflicts with socio-emotional nuances and to resolve them in the personal-sosial counseling perspective that occurred in the people of Bumisari Natar Village, Lampung. The research method uses descriptive qualitative methods. There are 6 people as sources of research data who are considered to have sufficient knowledge about the problems in this study. Collecting data with the method of observation, interviews, and documentation. Analysis of the data using the interactive analysis of the Milles and Hubarman model which consists of steps of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that the solution to sosial conflict resolution could be done through personal sosial guidance with the help of village officials and sosial workers. It begins with the planning, implementation, evaluation and follow-up stages, both individually and in groups. Conclusion The research shows that the cause of sosial conflict is the existence of non-realistic conflict factors such as feelings of envy, irritability, the presence of a third party who pits each other, incitement, backbiting, envy, unruly, and sosial jealousy.

 

 Keywords: Social Conflict, Social Interaction, Society

References

Ad, Y., & Winarsih, W. (2016). Layanan Bimbingan Pribadi-Sosial dalam Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 2 Padang Cermin Kabupaten Pesawaran. Konseli: Jurnal Bimbingan dan Konseling (E-Journal). 3(1). 41–56. https://Doi.Org/10.24042/Kons.V3i1.554

Andesty, D., Syahrul, F., Epidemiologi, D., Masyarakat, F. K., & Airlangga, U. (2018). Hubungan Interaksi Sosial dengan Kualitas Hidup Lansia di Unit Pelayanan Terpadu (UPTD) Griya Werdha Kota Surabaya Tahun 2017. The Indonesian Journal Of Public Health. 13(2). 169–180 https://doi.org/10.20473/ijph.v13i2.2018.171-182

Anggaunitakiranantika, A. (2017). Interaksi Buruh Migran Perempuan Sebagai Kekuatan Modal Sosial. Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis, 2(1). 33–40. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/jsph/article/view/2406/1449

Aspani, B. (2018). Peranan Kepala Desa dalam Penyelesaian Perselisihan Hukum Antar Warga Desa. Solusi, 16(1), 53–59. https://doi.org/10.36546/solusi.v16i1.95

Damayanti, I., Ibrahim, I., & Khairani, K. (2021). Hubungan Interaksi Sosial Dengan Kualitas Hidup Lanjut Usia. Idea Nursing Journal, 12(1). 33–42. Https://Doi.Org/10.52199/Inj.V12i1.22952

Dasopang, M. A., & Montessori, M. (2018). Lingkungan dan Kebiasaan Orang Tua Sangat Berpengaruh terhadap Perilaku dan Sikap Moral Anak (Studi di Kelurahan Flamboyan Baru Kecamatan Padang Barat RT 01. Journal Of Civic Education, 1(2). 98–107. Https://Doi.Org/10.24036/Jce.V1i2.198

Faturochman, F. (N.D.). Iri Dalam Relasi Sosial. Jurnal Psikologi UGM. 33(1). 1–16. DOI: 10.22146/jpsi.7956

Fida, W. N. (2018). Peranan Humas Pemerintah Kota Baubau dalam Merespon Konflik. Medialog: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 19–25. https://Doi.Org/10.35326/Medialog.V1i2.273

Firdaus, F., Junaidin, J., & Surip, S. (2020). Interaksi Sosial Masa Pandemi Covid-19 (Studi pada Masyarakat di Kelurahan Nungga Kota Bima). Jurnal Komunikasi dan Kebudayaan, 7(2), 178–193. http://komunikasistisip.ejournal.web.id/index.php/komunikasistisip/article/view/271

Gani, I. (2019). Konseling Multikultular dalam Penanganan Konflik Mahasiswa (No. 2). 6(2), Article 2. https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/Al-Irsyad_Al-Nafs/article/view/14695

Handayani, I. (2019). Konsep Bimbingan dan Konseling Pribadi-Sosial dalam Pengembangan Positive Mental Attitude Generasi Z. Nalar: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 3(1), 51–63. Https://Doi.Org/10.23971/Njppi.V3i1.1283

Hanum, A., & Casmini, C. (2015). Bimbingan Pribadi-Sosial Untuk Self-Efficacy Siswa dan Implikasinya Pada Bimbingan Konseling Smk Diponegoro Depok Sleman, Yogyakarta. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 12(2), 11–20. Https://Doi.Org/10.14421/Hisbah.2015.122-02

Hariko, R. (2016). Ilmu Bimbingan Dan Konseling, Nilai dan Kesejahteraan Individu: Studi Literatur. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 4(2), 118–123. Https://Doi.Org/10.29210/116000

Hariko, R. (2017). Landasan Filosofis Keterampilan Komunikasi Konseling. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(2), 41–49. http://dx.doi.org/10.17977/um001v2i22017p041

Irwandi, I., & Chotim, E. R. (2017). Analisis Konflik Antara Masyarakat, Pemerintah Dan Swasta. Jispo Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7(2), 24–42. Https://Doi.Org/10.15575/Jp.V7i2.2414

K, S. (2019). Konsep Bimbingan Pribadi-Sosial dalam Mengembangkan Sikap Positif Siswa. Islamic Counseling : Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(2), 155–166. Https://Doi.Org/10.29240/Jbk.V3i2.1061

Lim, S. (2019). Feng Shui Keseimbangan dan Keharmonisan Hidup. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta

Maftuh, B. (2008). Pendidikan Resolusi Konflik: Membangun Generasi Muda Yang Mampu Menyelesaikan Konflik Secara Damai. Cv Yasindo Multi Aspek. Bandung

Manna, Z. H., & Syafiie, I. K. (2014). Strategi Pemerintah Daerah Poso Periode 2010-2015 dalam Menghadapi Konflik Sosial. Journal Of Governance and Public Policy, 1(2). 225-256 https://doi.org/10.18196/jgpp.v1i2.2099

Marshall, J., & Hadiwono, A. (2020). Ruang Refleksi Diri. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 2(1), 197–208. Https://Doi.Org/10.24912/Stupa.V2i1.6873

Muharto, M. (2016). Pendekatan Terpadu Menembus Akar Perdamaian dan Konflik Sosial. Deepublish. Yogyakarta

Mustamin, M. (2016). Studi Konflik Sosial Di Desa Bugis Dan Parangina Kecamatan Sape Kabupaten Bima Tahun 2014. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 2(2), 185–205. Https://Doi.Org/10.36312/Jime.V2i2.109

Oktavianti, A., & Setyowati, S. (2020). Interaksi Sosial Berhubungan dengan Kualitas Hidup Lansia. Jurnal Keperawatan Terpadu (Integrated Nursing Journal), 2(2), 120–129. Https://Doi.Org/10.32807/Jkt.V2i2.68

Perdana, A. A. (2020). Love: The Universe. Orbit Indonesia. Yogyakarta

Rahmat, M. (2019). Ensiklopedia Konflik Sosial. Loka Aksara. Semarang

Rahmi, S. (2021). Bimbingan dan Konseling Pribadi Sosial. Syiah Kuala University Press. Aceh

Santoso, E. J. (2010). Live Balance Ways. Alex Media Komputindo Kompas Gramedia. Jakarta

Sipayung, M. E. (2016). Konflik Sosial dalam Novel Maryam Karya Okky Madasari: Kajian Sosiologi Sastra. Sintesis, 10(1), 22–34. Https://Doi.Org/10.24071/Sin.V10i1.164

Sugiyono. S. (2013). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Alfabeta. Bandung

Sulaiman, F. U., & Winata, S. (2020). Fasilitas Pelatihan dan Komunitas Desain Grafis. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 2(1), 261–270. Https://Doi.Org/10.24912/Stupa.V2i1.6811

Susilo, S., Irma Lusi, N., & Mentari, A. (2021). Analisis Interaksi Sosial terhadap Perilaku Masyarakat Pasca Konflik Antar Etnik di Kabupaten Lampung Selatan. Jurnal Civic Hukum, 6(1). 71-78 https://doi.org/10.22219/jch.v6i1.13907

Utami, M. A. P., & Syamsuddin, S. (2020). Perubahan Perilaku Nomophobia Melalui Pendekatan Interaksi Sosial: Single Case Research (Scr). Preschool: Jurnal Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 133–140. Https://Doi.Org/10.18860/Preschool.V2i1.10307

Yanos, P. T., Rosenfield, S., & Horwitz, A. V. (2001). Negative and Supportive Sosial Interactions and Quality of Life Among Persons Diagnosed With Severe Mental Illness. Community Mental Health Journal, 37(5), 405–419. 10.1023/a:1017528029127

Zubaedi, Z., Utomo, P., & Musofa, A. A. (2021). Perilaku Sosial Masyarakat Bengkulu terhadap Penggunaan Media Sosial Sebagai Diseminasi Informasi, Bimbingan Pribadi-Sosial dan Deradikalisasi. Indonesian Journal Of Community Services, 3(2), 193–202. Https://Doi.Org/10.30659/Ijocs.3.2.193-202
Published
2022-06-14
Abstract viewed = 102 times
pdf downloaded = 306 times