Pendidikan Karakter melalui Tradisi Ngebuyu sebagai Kearifan Lokal Masyarakat Lampung Pesisir
Abstract
The purpose of this study was to determine the character education of the Lampung Pesisir community through the tradition of ngebuyu local wisdom. This research method is a type of qualitative research using an ethnographic approach that describes the local culture of the Lampung Coastal Kalianda community, namely Ngebuyu. The results show that local culture contains character education values ​​that are important to be transformed to the younger generation. One such culture is the Negbuyu tradition. The Ngebuyu tradition is a tradition carried out by the people of Coastal Lampung in the Kalianda area, South Lampung Regency. The Lampung Coastal community or commonly referred to in the local language as 'Ulun Lampung Saibatin' has a ritual in welcoming the birth of a baby, the ritual or tradition is called Ngebuyu. The conclusion of the research on the character education of the ngebuyu tradition by internalizing cultural values ​​in history learning can attract students' interest in learning history and make history learning more meaningful.
Keywords: Character Education, Ngebuyu Tradition, Local Wisdom
References
Aryani, Y. C., & Zuber. A. (2017). Budaya Kemiskinan di Kota Surakarta (Studi Etnografi di Pinggir Rel Palang Joglo, Kadipiro). Jurnal Sosiologi DILEMA. 32(2). 64-79 https://jurnal.uns.ac.id/dilema/article/view/12296
Asriningrum, Y. Puspo, 2010. “Tradisi Ngebuyu Pada Ulun Lampung Saibatin di Desa Canti Kecamatan Rajabasa Kabupaten Lampung Selatanâ€, Skripsi, Bandar Lampung: Program Studi Pendidikan Sejarah, Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung
Asyari, M. M., Ismaya, E. A., & Ahsin, M. N. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Tradisi Apitan Masyarakat Singocandi Kudus. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 34-40 DOI : 10.24176/wasis.v2i1.5764
Brata, I. B. (2016). Kearifan Budaya Lokal Perekat Identitas Bangsa. Jurnal Bakti Saraswati (JBS), 5(1)
Direktorat Ketenagaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementrian Nasional. (2010). Kerangka Acuan Pendidikan Karakter Tahun Anggaran
Fajarini, U. (2014). Peranan Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Karakter. SOSIO-DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 1(2), 123-130 DOI: 10.15408/sd.v1i2.1225
Isnendes, R. (2014). Estetika Sunda Sebagai Bentuk Kearifan Lokal Masyarakat Sunda Tradisional Dalam Sawangan Pendidikan Karakter. Edusentris, 1(2), 194-206 DOI:10.17509/edusentris.v1i2.145
Kamarusdiana. K. (2019). Studi Etnografi Dalam Kerangka Masyarakat Dan Budaya. Jurnal Sosiologi dan Budaya Syar-i. 6 (2): 113-128 DOI: 10.15408/sjsbs.v6i2.10975
Karim, N. (2017). Kontribusi Tradisi Haroa dalam Pendidikan Karakter Masyarakat Buton. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 12(1), 94-112 DOI: http://dx.doi.org/10.31332/ai.v12i1.533
Kusnoto, Y. (2018). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter pada Satuan Pendidikan. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 4(2), 247-256 DOI: https://doi.org/10.31571/sosial.v4i2.675
Muazimah, A., & Wahyuni, I. W. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Melalui Permainan Tradisional Tarik Upih Dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 70-76 DOI: https://doi.org/10.25299/jge.2020.vol3(1).5505
Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud (Telaah Pemikiran atas Kemendikbud). Edumaspul: Jurnal Pendidikan. 3(2). 50-57 https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.142
Musthofa, M. A., & Ali, H. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Berpikir Kritis Dalam Pendidikan Islam Di Indonesia: Kesisteman, Tradisi, Budaya. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan. 3(1). 1-19 DOI: https://doi.org/10.31933/jimt.v3i1.666
Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar). 3(2). 201-214 DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v3i2.2140.g2703
Saihu, S. (2019). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal (Studi Di Jembrana Bali). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(01), 69-90 DOI: http://dx.doi.org/10.30868/ei.v8i01.364
Suwarni, S., & Ulfah, M. (2017). Internalisasi Tradisi Robo-Robo Sebagai Sumber Sejarah Lokal Di Kelas X SMA Negeri 2 Kabupaten Mempawah. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial. 4(2). 188-197