Hubungan Media Pembelajaran dan Minat Siswa pada Mata Pelajaran IPS

  • Nahdatul Hazmi STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh
  • Ade Kurnia STKIP Yayasan Abdi Pendidikan Payakumbuh

Abstract

The purpose of the study was to determine the relationship between learning media and students' interest in learning in integrated social studies subjects in grade 8 at SMPN 2 Kec. Situjuah Limo Nagari. The research method uses quantitative research with a correlation approach. Data collection techniques used by researchers include observation and questionnaires. The result of the research shows that based on all the items in the question, it can be 3.77. This means that the learning media and students' interest in learning are not running as they should be from what is expected. From the results of hypothesis testing and data processing, there is a relationship between learning media and student interest in learning so that the coefficient price between x and y is 0.77 which means it is in the strong category. The conclusion from the research is that the relationship between learning media and students' interest in learning is good enough to support learning activities in Integrated Social Studies (IPS) subjects.

 

Keywords: Interest in learning, Learning Media

References

Adnyana, G. M & Suyanto, W. (2013). Penggunaan EFI Scanner Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat, Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Vokasi. 3(2). https://doi.org/10.21831/jpv.v3i2.1601

Ali, S., & Abdurahman, M. (2007). Analisis korelasi, regresi, dan jalur dalam penelitian. Pustaka Setia. Bandung

Angkowo, R., & Kosasih, A. (2007). Optimalisasi media pembelajaran. Gramedia Widiasarana. Jakarta

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta
Budiyono, B. (2009). Statistika Untuk Penelitian. UNS Press. Surakarta

Denik, A. & Asmawati, T. (2014). Pengaruh Minat Belajar dan Lingkungan Sekolah terhadap Prestasi Belajar Ekonomi pada Siswa Kelas 8 MTS Muhammadiyah Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi: UMS. Surakarta http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/31003

Djamarah, S. B. (2008). Psikologi Belajar. Rineka Cipta. Jakarta
Faizah, N. (2010). Minat Belajar Pendidikan Agama Islam pada Siswa Kelas VIII SMP Al-Mubarak Pondok Aren Tanggerang Selatan. Jakarta : Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/2420

Lestari, I. (2013). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar. FORMATIF: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA. 3(2). 115-125 http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v3i2.118

Nasution, T. (1998). Peranan Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Rineka Cipta. Jakarta

Sadiman, A. S. (2006). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Raja Grafindo. Jakarta

Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif: Dilengkapi dengan Perhitungan Manual & SPSS. Kencana. Jakarta

Slameto, S. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang mempengaruhi. Rineka Cipta. Jakarta

Sudijono, A. (2021). Pengantar statistik pendidikan. Rajawali Press. Jakarta

Sugiyono, P. D. (2006). Statistika untuk penelitian. CV. Alfabeta. Bandung

Sugiyono, S. (2010). Metode Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Bandung

Sugiyono, S. (2010). Metode Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Bandung

Suryabrata, S. (2001). Psikologi Kepribadian. Cetakan Ke 4. Raja Grafindo Pustaka. Jakarta

Sutrisno, H. (2004). Metodologi Research. BPFE. Yogyakarta

Winkel, W. S. (2004). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta
Published
2022-08-02
Abstract viewed = 102 times
pdf downloaded = 102 times