Analisis Nilai-Nilai Karakter pada Peristiwa Pemberontakan Trunajaya Tahun 1674-1679

  • Zilfi Khuzaimah Universitas PGRI Silampari Kota Lubuklinggau
  • Yeni Asmara Universitas PGRI Silampari
  • Isbandiyah Isbandiyah Universitas PGRI Silampari

Abstract

This study aims to describe the character values ​​of the Trunajaya rebellion in 1674-1679. The method used in this research is library research or descriptive qualitative with a historical approach related to research. The results show that the character values ​​contained in the Trunajaya rebellion in 1674-1679 can be used as examples and lessons for all of us, especially the younger generation, so that they can be applied in everyday life. Because the progress of a nation not only has abundant natural resources but also has human resources of good character. The conclusion of the study is that the character values ​​that can be imitated in the Trunajaya rebellion in 1674-1679 include: The character value of patriotism, the character value of the national spirit, the value of social care character, the value of hard work character and the value of religious character.

 

Keywords: Character, Value, Trunajaya

 

References

Aswasulasikin, A., Pujiani, S., & Hadi, A. Y. (2020). Penanaman Nilai Nasionalis Melalui Pembelajaran Budaya Lokal Sasak di Sekolah Dasar. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar. 6(1). 63-76. https://doi.org/10.29408/didika.v6i1.2027

Damayanti, L. (2019). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Tapak Suci dalam Menanamkan Karakter Semangat Kebangsaan pada Siswa MAN Rejang Lebong. E-Thesis IAIN Curup. http://e-theses.iaincurup.ac.id/id/eprint/272

Dian, S. (2017). Konsep Nasionalisme Menurut Sayyid Muhammad dalam Kitab Al- Tahliyyah Wa Al-Targhib Fi Al-Tarbiyyah Wa Al- Tahzib dan Implikasinya pada Pengembangan Karakter Cinta Tanah Air. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Surakarta, Skripsi. https://core.ac.uk/download/pdf/296470415.pdf

Fauzi, A., Zainuddin, Z., Atok, R. (2017). Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu dan Peduli Sosial melalui Discovery Learning. JTP2IPS: Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS. 2(2). 83-93. http://dx.doi.org/10.17977/um022v2i22017p079

Hasanah, S. U. (2019). Kegiatan Ekstrakurikuler PASKIBRA dalam Rangka Pembinaan Karakter Semangat Kebangsaan Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. 3(2). 211-225. https://doi.org/10.31571/pkn.v3i2.1443

Ikhsan, M. A. (2017). Nilai-Nilai Cinta Tanah Air dalam Perspektif Al-Quran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. 2(2). 108-114. http://dx.doi.org/10.17977/um019v2i22017p108

Ismawati, Y. T & Totok, S. (2015). Peran Guru PKn dalam Membentuk Sikap Cinta Tanah Air Siswa di SMA Negeri 1 Mojokerto. Kajian Moral dan Kewarganegaraan. 2(3). 877-891. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/issue/view/851

Khakim, A. & Munir, M. (2018). Penguatan Nasionalisme Melalui Pendidikan Agama Islam. PANCAWAHANA: Jurnal Studi Islam. 13(2). 93-101. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/pwahana/article/view/3260

Kholidah, N. R. J. (2020). Eksistensi Budaya Lokal Sebagai Penguat Nasionalisme. Prosiding SNP2M (Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Masyarakat). UNIM: Universitas Islam Majapahit. (2). 168-174. http://snp2m.unim.ac.id/index.php/snp2m/article/view/392

Kusumawardani, K. (2004). Nasionalisme. Buletin Psikologi. 12(2). 61-72. https://journal.ugm.ac.id/buletinpsikologi/article/view/7469/5808

Lathifatuddini, L., Imanuddin, M., Rayhaniah, S. A. (2022). Top 10 Soft skills (Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0). VC. Adanu Abimana. Jawa Barat

Madjid, M. D & Mahyudi, J. (2014). Ilmu Sejarah: Sebuah Pengantar. Kencana. Jakarta

Marzuki, I & Lukman, H. (2019). Strategi Pembelajaran Karakter Kerja Keras. Universitas Muhammadiyah Tangerang, 15(1). 79-86. http://jurnal.umt.ac.id/index.php/RausyanFikr/article/view/1370

Mulyati, S. (2016). Peningkatan Semangat Kebangsaan dan Prestasi Belajar Siswa Materi Perjuangan Mempertahankan Kemerdekaan Melalui Model Group Investigation dan Hizbul Wathan di Kelas V SD Muhammadiyah Cipete. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Purwokerto http://repository.ump.ac.id/id/eprint/6442

Musbikin, I. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). Penerbit Nusa Media. Bandung

Nugroho, W. S. (2014). Analisis Pengembangan Karakter Kerja Keras dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Gatak Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi. FKIP. UMS

Nursalam, dkk. (2020). Model Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar: CV. AA. Rizky

Purwati, T. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Untuk Menumbuhkan Semangat Kebangsaan dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Skripsi (S1) thesis, FKIP UNPAS. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/11060

Ritonga, M. K., Hasibuan, M. N. S., Rohana, R., Siregar, M. (2020). Analisis Terhadap Mahasiswa Prodi PPKN STKIP Labuhanbatu dalam Studi Kasus Kunjungan Perpustakaan dan Aplikasinya Pada Penerapan Karakter Semangat Kebangsaan Tahun 2019, Jurnal Education and Development. 8(3). 42-45. https://doi.org/10.37081/ed.v8i3.1799

Rulianto, R., & Hartono, F. (2018). Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2), 131-133. https://doi.org/10.23887/jiis.v4i2.16527

Rusmulyani, K. (2020). Semangat Nasionalisme dalam Bingkai Kehidupan Bermasyarakat, Berbangsa dan Bernegara. Nizamia Learning Center. Jawa Timur

Sabri, A. (2020). Pendidikan Islam Menyongsong Era Industri 4.0. Deepublish. Yogyakarta

Sari, S. D. (2017). Cinta Tanah Air dan Salafus Shalih. Universitas Ahmad Dahlan. Yogyakarta

Sjarkawi. 2008. Pembentukan Kepribadian Anak. Bumi Aksara. Jakarta

Solihatin, N. 2019. Pengaruh Novel Api Tauhid terhadap Sikap Pantang Menyerah di Kalangan Santriwati Muzamzamah Darul Ulum Jombang. Undergraduate thesis, UIN Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/34458/

Sukatin, S. & Shoffa, S. (2020). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Deepublish (Grup Penerbitan CV Budi Utama). https://www.google.co.id/books/edition/Pendidikan_Karakter/7kcyEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=pendidikan+karakter+shoffa&printsec=frontcover

Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan Sikap Peduli Pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan Sosial. Jurnal Ijtimaiya, 1(1), 40-59. http://dx.doi.org/10.21043/ji.v1i1.3100

Umro, J. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Religius Di sekolah yang Berbasis Multikultural. Jurnal Al-Makrifat. 3(2). 149-166. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/makrifat/article/view/3213

Wahidi, A. (2018). Analisis Pelaksanaan Budaya Religius dalam Membentuk Karakter siswa di SDN Junrejo 01 Batu. Undergraduate (S1) thesis, University of Muhammadiyah Malang.
http://eprints.umm.ac.id/id/eprint/37266

Wati, D. C & Dikdik, B. A. (2017). Penanaman Nilai-nilai Religius di Sekolah Dasar untuk Penguatan Jiwa Profetik Siswa. Universitas Ahmad Dahlan. Yogyakarta

Yantoro, D. (2015). Strategi Pengembangan Kegiatan Ekstrakurikuler PMR Dalam Meningkatkan Sikap Peduli Sosial (Studi Analisis di SMP Negeri 4 Purwantoro Kabupaten Wonogiri Tahun 2014). Skripsi thesis, Universitas Muhammadiyah Ponorogo http://eprints.umpo.ac.id/id/eprint/1402

Yusmansyah, T. & Adi, A.S. 2008. Aqidah dan Akhlak. Grafindo Media Pratama. Bandung
Published
2022-11-01
How to Cite
Khuzaimah, Z., Asmara, Y., & Isbandiyah, I. (2022). Analisis Nilai-Nilai Karakter pada Peristiwa Pemberontakan Trunajaya Tahun 1674-1679. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 5(2), 302-315. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v5i2.4313
Abstract viewed = 0 times
pdf downloaded = 0 times