Analisis Nilai-Nilai Karakter pada Peristiwa Pemberontakan Trunajaya Tahun 1674-1679
Abstract
This study aims to describe the character values ​​of the Trunajaya rebellion in 1674-1679. The method used in this research is library research or descriptive qualitative with a historical approach related to research. The results show that the character values ​​contained in the Trunajaya rebellion in 1674-1679 can be used as examples and lessons for all of us, especially the younger generation, so that they can be applied in everyday life. Because the progress of a nation not only has abundant natural resources but also has human resources of good character. The conclusion of the study is that the character values ​​that can be imitated in the Trunajaya rebellion in 1674-1679 include: The character value of patriotism, the character value of the national spirit, the value of social care character, the value of hard work character and the value of religious character.
Keywords: Character, Value, Trunajaya
References
Damayanti, L. (2019). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Tapak Suci dalam Menanamkan Karakter Semangat Kebangsaan pada Siswa MAN Rejang Lebong. E-Thesis IAIN Curup. http://e-theses.iaincurup.ac.id/id/eprint/272
Dian, S. (2017). Konsep Nasionalisme Menurut Sayyid Muhammad dalam Kitab Al- Tahliyyah Wa Al-Targhib Fi Al-Tarbiyyah Wa Al- Tahzib dan Implikasinya pada Pengembangan Karakter Cinta Tanah Air. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Surakarta, Skripsi. https://core.ac.uk/download/pdf/296470415.pdf
Fauzi, A., Zainuddin, Z., Atok, R. (2017). Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu dan Peduli Sosial melalui Discovery Learning. JTP2IPS: Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS. 2(2). 83-93. http://dx.doi.org/10.17977/um022v2i22017p079
Hasanah, S. U. (2019). Kegiatan Ekstrakurikuler PASKIBRA dalam Rangka Pembinaan Karakter Semangat Kebangsaan Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. 3(2). 211-225. https://doi.org/10.31571/pkn.v3i2.1443
Ikhsan, M. A. (2017). Nilai-Nilai Cinta Tanah Air dalam Perspektif Al-Quran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. 2(2). 108-114. http://dx.doi.org/10.17977/um019v2i22017p108
Ismawati, Y. T & Totok, S. (2015). Peran Guru PKn dalam Membentuk Sikap Cinta Tanah Air Siswa di SMA Negeri 1 Mojokerto. Kajian Moral dan Kewarganegaraan. 2(3). 877-891. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/issue/view/851
Khakim, A. & Munir, M. (2018). Penguatan Nasionalisme Melalui Pendidikan Agama Islam. PANCAWAHANA: Jurnal Studi Islam. 13(2). 93-101. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/pwahana/article/view/3260
Kholidah, N. R. J. (2020). Eksistensi Budaya Lokal Sebagai Penguat Nasionalisme. Prosiding SNP2M (Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Masyarakat). UNIM: Universitas Islam Majapahit. (2). 168-174. http://snp2m.unim.ac.id/index.php/snp2m/article/view/392
Kusumawardani, K. (2004). Nasionalisme. Buletin Psikologi. 12(2). 61-72. https://journal.ugm.ac.id/buletinpsikologi/article/view/7469/5808
Lathifatuddini, L., Imanuddin, M., Rayhaniah, S. A. (2022). Top 10 Soft skills (Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0). VC. Adanu Abimana. Jawa Barat
Madjid, M. D & Mahyudi, J. (2014). Ilmu Sejarah: Sebuah Pengantar. Kencana. Jakarta
Marzuki, I & Lukman, H. (2019). Strategi Pembelajaran Karakter Kerja Keras. Universitas Muhammadiyah Tangerang, 15(1). 79-86. http://jurnal.umt.ac.id/index.php/RausyanFikr/article/view/1370
Mulyati, S. (2016). Peningkatan Semangat Kebangsaan dan Prestasi Belajar Siswa Materi Perjuangan Mempertahankan Kemerdekaan Melalui Model Group Investigation dan Hizbul Wathan di Kelas V SD Muhammadiyah Cipete. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Purwokerto http://repository.ump.ac.id/id/eprint/6442
Musbikin, I. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). Penerbit Nusa Media. Bandung
Nugroho, W. S. (2014). Analisis Pengembangan Karakter Kerja Keras dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Gatak Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi. FKIP. UMS
Nursalam, dkk. (2020). Model Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar: CV. AA. Rizky
Purwati, T. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Untuk Menumbuhkan Semangat Kebangsaan dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Skripsi (S1) thesis, FKIP UNPAS. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/11060
Ritonga, M. K., Hasibuan, M. N. S., Rohana, R., Siregar, M. (2020). Analisis Terhadap Mahasiswa Prodi PPKN STKIP Labuhanbatu dalam Studi Kasus Kunjungan Perpustakaan dan Aplikasinya Pada Penerapan Karakter Semangat Kebangsaan Tahun 2019, Jurnal Education and Development. 8(3). 42-45. https://doi.org/10.37081/ed.v8i3.1799
Rulianto, R., & Hartono, F. (2018). Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2), 131-133. https://doi.org/10.23887/jiis.v4i2.16527
Rusmulyani, K. (2020). Semangat Nasionalisme dalam Bingkai Kehidupan Bermasyarakat, Berbangsa dan Bernegara. Nizamia Learning Center. Jawa Timur
Sabri, A. (2020). Pendidikan Islam Menyongsong Era Industri 4.0. Deepublish. Yogyakarta
Sari, S. D. (2017). Cinta Tanah Air dan Salafus Shalih. Universitas Ahmad Dahlan. Yogyakarta
Sjarkawi. 2008. Pembentukan Kepribadian Anak. Bumi Aksara. Jakarta
Solihatin, N. 2019. Pengaruh Novel Api Tauhid terhadap Sikap Pantang Menyerah di Kalangan Santriwati Muzamzamah Darul Ulum Jombang. Undergraduate thesis, UIN Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/34458/
Sukatin, S. & Shoffa, S. (2020). Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Deepublish (Grup Penerbitan CV Budi Utama). https://www.google.co.id/books/edition/Pendidikan_Karakter/7kcyEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=pendidikan+karakter+shoffa&printsec=frontcover
Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan Sikap Peduli Pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan Sosial. Jurnal Ijtimaiya, 1(1), 40-59. http://dx.doi.org/10.21043/ji.v1i1.3100
Umro, J. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Religius Di sekolah yang Berbasis Multikultural. Jurnal Al-Makrifat. 3(2). 149-166. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/makrifat/article/view/3213
Wahidi, A. (2018). Analisis Pelaksanaan Budaya Religius dalam Membentuk Karakter siswa di SDN Junrejo 01 Batu. Undergraduate (S1) thesis, University of Muhammadiyah Malang.
http://eprints.umm.ac.id/id/eprint/37266
Wati, D. C & Dikdik, B. A. (2017). Penanaman Nilai-nilai Religius di Sekolah Dasar untuk Penguatan Jiwa Profetik Siswa. Universitas Ahmad Dahlan. Yogyakarta
Yantoro, D. (2015). Strategi Pengembangan Kegiatan Ekstrakurikuler PMR Dalam Meningkatkan Sikap Peduli Sosial (Studi Analisis di SMP Negeri 4 Purwantoro Kabupaten Wonogiri Tahun 2014). Skripsi thesis, Universitas Muhammadiyah Ponorogo http://eprints.umpo.ac.id/id/eprint/1402
Yusmansyah, T. & Adi, A.S. 2008. Aqidah dan Akhlak. Grafindo Media Pratama. Bandung