Pengaruh Kebijakan Pemerintah melalui Media Massa terhadap Keputusan Melakukan Vaksinasi Covid-19 di Kalangan Mahasiswa
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of government policies through the mass media on students' decisions in West Java to vaccinate against Covid-19. The method used by researchers is simple linear regression analysis. The sample used in this study was 100 students in West Java. The results of this study indicate that there is a significant influence between government policies in the mass media on students' decisions to vaccinate Covid-19. The R Square results found that the effect of government policy on the mass media on the decision to vaccinate Covid-19 was 49.8%. While the remaining 50.2% is explained by other variables not included in this research model. The conclusion of this study is that government policies in the mass media have a significant effect on students' decisions to vaccinate Covid-19.
Keywords: Covid-19, Government policy, Vaccinate
References
Agustino, L. (2016). Dasar-Dasar Kebijakan Publik ((Edisi Revisi) ed.). Alfabeta. Bandung
Ajani, Nur Adiantri Diajeng (2014) Persepsi khalayak penonton program traveling di youtube tentang pariwisata Indonesia (survey terhadap khalayak mahasiswa ilmu komunikasi universitas multimedia nusantara yang menonton tayangan jalan-jalan men). Bachelor Thesis thesis, Universitas Multimedia Nusantara. https://kc.umn.ac.id/1526/
Andarwati, L. (2016). Citra diri ditinjau dari intensitas penggunaan media jejaring sosial instagram pada siswa kelas XI SMAN 9 Yogyakarta.Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. 5(3). 1-12. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/fipbk/article/view/972/882
Nugraheningtyas, A., Sunarto, S., & Pradekso, T. (2013). Hubungan Antara Intensitas Menonton Tayangan Sinetron Remaja di Televisi dan Interaksi Peer Group Dengan Perilaku Hedonis Pada Remaja. Interaksi Online, 1(4). 1-10. Retrieved from https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/interaksi-online/article/view/3480
Annisa, D. (2021). Situasi Terkini Perkembangan Coronavirus Disease (Covid-19) 22 november 2021. diakses dari: https://infeksiemerging.kemkes.go.id/situasi-infeksi-emerging/situasi-terkini-perkembangan-coronavirus-disease-covid-19-22-november-2021
Anzizham, S. (2004). Sistem Pengambilan Keputusan Pendidikan. Grasindo. Jakarta
Burhan, B. (2006). Sosiologi Komunikasi. Kencana Prenada Media Group. Jakarta
Cangara, H. (2016). Pengantar Ilmu Komunikasi, Edisi Kedua. PT. RajaGrafindo Persada. Jakarta
Erlina Burhan. (2020). Coronavirus yang Meresahkan Dunia. Journal Of The Indonesian Medical Association, 70(2), 1-3. https://doi.org/10.47830/jinma-vol.70.2-2020-170
Ginting, O. A., Lubis, M. Y., & Affan, I. (2021). Analisis Kebijakan Kewajiban Vaksinasi Covid-19 Oleh Pemerintah Terhadap Setiap Warga Masyarakat Dalam Perspektif Hak Asasi Manusia Dan Hak Konstitusional Warga Negara. Jurnal Ilmiah METADATA, 3(2), 508-524. Retrieved from https://ejournal.steitholabulilmi.ac.id/index.php/metadata/article/view/74
Ihsan, S. N. H. (2021). Komunikasi Kesehatan di Era Digital : Strategi Pemerintah Dalam Sosialisasi Program Vaksin Covid-191. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial. 8(4). 850-858 http://dx.doi.org/10.31604/jips.v8i4.2021.850-858
Kriyantono, R. (2014). Teori-Teori Public Relations Perspektif Barat & Lokal: Aplikasi Penelitian dan Praktik. Kencana. Jakarta
Margono, S. (2004). Metodologi Penelitian Pendidikan. PT. Rineka Cipta. Jakarta
Nurudin, N. (2007). Pengantar Komunikasi Massa. PT. RajaGrafindo Persada. Jakarta
Purike, E. Baiti, A. (2021). Informasi Vaksin Di Media Sosial dan Program Vaksin Covid-19: Langkah Apa Yang Dapat Dilakukan Oleh Pemerintah Republik Indonesia? 4(2). 58- 69. https://journal.iaisambas.ac.id/index.php/Cross-Border/article/view/635
Renata, C. D. (2021). Pengaruh Terpaan Postingan di Instagram Dan Daya Tarik Pesan Iklan Di Youtube Kemenkes_Ri Terhadap Minat Vaksin Covid 19. Medialog: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1). 48-60. https://doi.org/10.35326/medialog.v4i1.851
Rochan, N. R., & Sensusiyati, S. (2021). Vaksin Covid 19 di Indonesia: Analisis Berita Hoax. JURNAL Ekonomi, Sosial & HUMANIORA, 2(07), 39-49. Retrieved from https://www.jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/422
Rohim, S. (2009). Teori Komunikasi. PT. Rineka Cipta. Jakarta
Rosini, S. N. (2018). Pemanfaatan Media Sosial Untuk Pencarian Dan Komunikasi Informasi Kesehatan. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 14, 226-237. https://doi.org/10.22146/bip.33844
Simamora, B. (2002). Panduan Riset Perilaku Konsumen. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta
Statistik, B. P. (2021). BPS - Statistics Indonesia. Dipetik 2 14, 2022, dari https://www.bps.go.id/indikator/indikator/view_data_pub/0000/api_pub/cmdTdG5vU0IwKzBFR20rQnpuZEYzdz09/da_04/1
Subarsono, S. (2005). Analisis Kebijakan Publik: Konsep, Teori dan Aplikasi. Pustaka Pelajar. Yogyakarta
Sugiarto. (2003). Teknik Sampling. PT. Gramedia Pustaka Utama
Sugiyono, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Jakarta
Tangkilisan, H. N. (2003). Evaluasi Kebijakan Publik. Balairung & Co. Yogyakarta
Widarmanto, T. (2017). Pengantar Jurnalistik: Panduan Awal Penulisan. Araska. Yogyakarta