Eksistensi Sejarah, Nilai Pendidikan dan Makna Lawas Unru Karya Lalu Manca

  • Hary Murcahyanto Universitas Hamzanwadi
  • Lalu Mas’ud Universitas Hamzanwadi
  • Bambang Eka Saputra Universitas Hamzanwadi
  • Mochamad Triyanto Universitas Hamzanwadi
  • Agus Riswanto Universitas Hamzanwadi

Abstract

The purpose of this research is to describe the existence of history, educational value, and semiotic meaning of Lawas Unru by Lalu Manca. This study used descriptive qualitative method. Sampling using purposive sampling technique. The results of the study, namely the existence of history and educational values in Lawas Unru are: 1) The contents and message events in Lawas Unru contain resistance and contain messages to always hold on to honesty and trust, because in the end fate will show the truth. 2) The description of the contents of Lawas Unru explains the intended message so that the reader can empathize, 3) The choice of words contains educational values, namely wisdom, honesty, empathy, courage, and humility. The conclusion of the research is that the existence of Lawas Unru still maintains the use of words used in the imperial environment. while its educational value is to help readers gain knowledge and understand the world better, also being able to develop analysis and empathy in life. The real meaning in Lawas Unru is a picture of injustice, resulting in oppression which eventually gave birth to a resistance from the Sumbawa kingdom against the Dutch colonizers.

 

Keywords: Educational Values, Existence, Lawas Unru, Meaning



References

Armawati, D. (2014). Analisis Nilai Moral dalam Kumpulan Lawas Sumbawa" Kukokat Lawas Siya" Karya Usman Amin. University of Muhammadiyah Malang. https://eprints.umm.ac.id/25213/

Bahri, S. (2019). Distribusi dan Pemetaan Bentuk/Jenis Karya Sastra yang Tumbuh dan Berkembang pada Masyarakat Tutur Bahasa Bugis di Kabupaten Sumbawa. Mabasan, 2(2), 287-913. 10.26499/mab.v2i2.138

Haryanti, E. (2016). Lawas samawa dalam prosesi perkawinan tradisional etnik samawa. Jurnal Tambora, 1(3). 1-10 10.36761/jt.v1i3.141

Haryati, H., & Esabella, S. (2019). Rancang Bangun Aplikasi Sastra Lisan (Lawas) Khas Sumbawa Berbasis Android. MATRIK : Jurnal Manajemen, Teknik Informatika dan Rekayasa Komputer, 18(2), 313-320. https://doi.org/https://doi.org/10.30812/matrik.v18i2.400

Kalimati, W. W. S. (2015). Pilar-pilar budaya Sumbawa. Dinas Kebudayaan dan Pariwisata, Kabupaten Sumbawa Barat. Mataram

Manca, L. (2011). Sumbawa Pada Masa Dulu (suatu tinjaun sejarah) CV. Samratulangi. Surabaya
Massi, G. (2014). Analisis Unsur-unsur Stuktur Batin Beberapa Puisi Dalam Antologi Puisi “Jakarta-berlin.” Jurnal Elektronik Fakultas Sastra Universitas Sam Ratulangi, 3(1). 1-17 https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/jefs/article/view/5748

Moleong, L. J. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya. Bandung
Muslimin, M. F. (2017). Resepsi Sastra: Literasi Berbasis Horison Harapan. Publikasi Ilmiah. Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://hdl.handle.net/11617/8937

Muthoharoh, M. (2020). Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Karya Sastra Modern. Akademika, 13(01). 31-38 https://doi.org/10.30736/adk.v13i01.134

Nurgiantoro, B. (2018). Stilistika. UGM Press. Yogyakarta

Pebriaty, A. E. (2013). Stilistika dalam Lawas Samawa. Universitas Mataram. http://eprints.unram.ac.id/3876/

Pudentia, M. (2015). Metodologi kajian tradisi lisan (edisi revisi). Yayasan Pustaka Obor Indonesia. Jakarta

Purba, A. (2010). Pengantar Ilmu Sastra. USU Press. Medan

Rahman, A. A., Andayani, A., Suwandi, S., & Setiawan, B. (2021). Pemanfaatan Studi Nilai-Nilai Profetik dalam Pembelajaran Sastra di Perguruan Tinggi. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2). , 215-230 https://doi.org/10.32528/bb.v6i2.5628

Ratna, N. K. (2019). Metodologi penelitian kajian budaya dan ilmu sosial humaniora pada umumnya. Pustaka Pelajar. Yogyakarta

Salaqi, G. D. (2013). Bentuk, Fungsi, dan Makna Lawas Etnik Samawa Di Kabupaten Sumbawa dan Relevansinya Dalam Pembelajaran Mulok di SMP. Universitas Mataram. http://eprints.unram.ac.id/7553/

Sari, I. D. (2006). “ Lawas” Puisi Tradisional Sumbawa (Sebuah Analisis Bentuk, Fungsi, dan Makna). University of Muhammadiyah Malang. https://eprints.umm.ac.id/13015/

Satoto, S., & Fananie, Z. (2015). Sastra: ideologi, politik dan kekuasaan. Muhammadiyah University Press bekerjasama dengan HISKI Komisariat Surakarta.

Selim, A. G. (1998). Seni Budaya Daerah Sumbawa. Sumbawa Besar: Griya Kreatif Sumbawa Besar.

Subriani, E. (2014). Penggunaan Lawas Pada Upacara Nyorong Di Kecamatan Jereweh Kabupaten Sumbawa Barat: Kajian Bentuk, Fungsi Dan Makna Serta Kaitannya Dengan Pembelajaran Sastra Di SMA. Universitas Mataram. http://eprints.unram.ac.id/9503/

Sugiono, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Penerbit Alfabeta. Bandung

Supriyono, S., Wardani, N., & Saddhono, K. (2018). Nilai Pendidikan Karakter Sajak “Bulan Ruwah” Karya Subagio Sastrowardoyo dalam Pembelajaran Sastra. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 120-131. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p120-131

Suyasa, M. (2019). Lawas Samawa dalam Konfigurasi Budaya Nusantara. Mabasan, 3(1), 86-106. 10.26499/mab.v3i1.103

Widiono, A. (2020). Pendidikan Sastra Anak Pada Dongeng Semut Yang Sombong dan Persahabatan Semut dan Merpati Karya Ihsan Fauzi. Kelasa, 14(1). 10.26499/kelasa.v14i1.82

Yudiono, K. S. (2009). Pengkajian kritik sastra Indonesia. Grasindo. Jakarta

Yudiono, K. S. (2010). Pengantar sejarah sastra Indonesia. Grasindo. Jakarat
Published
2023-06-29
Abstract viewed = 60 times
pdf downloaded = 93 times