Relationship of Social Interactions to Learning Outcomes English
Abstract
This study aims to describe the relationship between social interaction and students' English learning outcomes. This study uses the correlation method. The population in this study amounted to 204 people. The sample is 32 people. Sampling was taken by random cluster sampling. The results showed that the average value of students' social interaction was 64, with sufficient qualifications. The average result of learning English is 79 with suitable qualifications. Therefore, there is a good relationship between student social interaction and Indonesian students' learning outcomes at SMA N 1 Akabiluru District. The test results prove that thitung>t table (3,268>1,697). In conclusion, there is a significant relationship between social interaction and the English learning outcomes of students at SMA N 1 Akabiluru District.
Keywords: Learning Outcomes, Relationship, Social Interaction
References
Febriani, P. S., & Sarino, A. (2017). Dampak Cara Belajar dan Fasilitas Belajar dalam Meningkatan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal MANAJERIAL, 16(1), 163. https://doi.org/10.17509/manajerial.v16i1.10584
Gunawan, G., Kustiani, L., & Hariani, L. S. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI), 12(1), 14–22. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI/article/view/4840/2786
Herawati, H. (2018). Memahami Proses Belajar Anak. Jurnal UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 4(1), 27–48. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bunayya/article/download/4515/2974
Hendrisman, H. (2020). Latar Belakang Keluarga terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran), 3(1), 308–319. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kibasp.v3i2.1099
Irfan, I. (2018). Hubungan Interaksi Sosial Keluarga dengan Hasil Belajar Sosiologi di SMA Negeri 1 Kota Bima Tahun Pembelajaran 2010/2011. EduSociata Jurnal Pendidikan Sosiologi, 2(1), 8–16. https://doi.org/10.33627/es.v2i1.61
Nita, O. (2019). Hubungan Kreativitas dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran), 3(1), 92–103. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kibasp.v3i1.903
Nurmiati, N. (2017). Hubungan Antara Cara Belajar dan Motivasi Belajar Siswa dengan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA di Kota Makassar. Saintifik, 3(1), 91–97. https://doi.org/10.31605/saintifik.v3i1.115
Pahenra,P., Arfin, A., & Reni, R. (2017). Hubungan Pola Interaksi Sosial dengan Motivasi Belajar Siswa. Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 64–80. http://dx.doi.org/10.30651/didaktis.v17i1.1557
Rahmawati, V. E., & Yani, D. P. (2014). Hubungan Interaksi Sosial dengan Hasil Prestasi Belajar Mahasiswa Semester IV Program Studi Diploma III Kebidanan UNIPDU Jombang. Jurnal Edu Health, 4(2), 104-111. https://media.neliti.com/media/publications/245770-none-96bf74f7.pdf
Ruswanto, R. (2017). Pengaruh Cara Belajar Siswa dan Sikap Siswa terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Kelas XI SMK Negeri di Kabupaten Subang. Journal of Chemical Information and Modeling, 3(2), 2461–3961. http://ejournal.unsub.ac.id/index.php/FKIP/article/view/113
Sulastri, S., Imran, I., & Firmansyah, A. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Tadulako, 3(1), 90-103. https://media.neliti.com/media/publications/113571-ID-meningkatkan-hasil-belajar-siswa-melalui.pdf
Tasilah, T., Imran, I., & Salim, I. (2016). Pengaruh Interaksi Sosial dalam Keluarga terhadap Hasil Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI IPS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(11), 1-11. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/17413/14840
Wahyuni, S. (2018). Pengaruh Kebugaran Jasmani dan Interaksi Sosial terhadap Prestasi Belajar Penjasorkes Siswa Kelas Tinggi SD I Donotirto Kretek Bantul. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 3(1), 73-84. https://jurnal-dikpora.jogjaprov.go.id/index.php/jurnalideguru/article/view/45