Kesalahan Penggunaan EYD terhadap Paragraf Eksposisi

  • Poni Ernis Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Yayasan Abdi Pendidikan

Abstract

The purpose of this study is to analyze the use of EYD in the exposition paragraph. This type of research is qualitative research using descriptive methods. Based on the results of the study, the errors in using EYD for exposition paragraphs are grouped into three parts, namely capital letters, preposition and punctuation. Writing capital letters results in 279 cases of error, the use of prepositions of data results in 24 cases of errors, while the use of punctuation is further divided into the use of a period (.) And the use of a comma (,), the use of a period of data results in 26 cases of errors, while the use of commas obtained data results as many as 36 cases of errors. Thus it can be concluded that the misuse of EYD was caused by students' lack of understanding of the writing procedure according to the EYD system.

Keywords: Exposition Text, EYD Usage Error

References

Atmazaki, A. (2006). Kiat-Kiat Mengarang dan Menyunting. Padang: UNP Press

Kosasih, E. (2017). Bahasa Indonesia Kelas VIII. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, balitbatang, Kemendikbud

Lamuddin, F. (2007). Komposisi Bahasa Indonesia. Jakarta: Diksi Insan Mulia

Ningsih, S. (2007). Bahasa Indonesia untuk Mahasiswa. Yogyakarta: Andi Offset

Nurmawati, N., Barsandji, S., & Muhsin, M. (2014). Peningkatan Kemampuan Menggunakan Tanda Baca Titik, Koma dan Titik Dua dalam Kalimat dengan Menggunakan Metode Latihan Siswa Kelas IV SDN Atananga Kec. Bumi Raya Kab. Morowali. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(1), 134-146

Prima, N. (2014). Analisis Kesalahan Penggunaan Kata Depan dalam Karangan Deskripsi Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri 6 Tanjungpinang Tahun Pelajaran 2012/2013. Universitas Maritim Raja Ali Haji

Rahardi, K. (2009). Penyuntingan Bahasa Indonesia untuk Karang-Mengarang. Jakarta: Erlangga

Rahim, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Menggunakan Huruf Kapital Siswa Kelas V SD Inpres 2 Mepanga melalui Metode Pemberian Tugas. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(6), 204-218

Suparno, S., & Yunus, M. (2009). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka

Thahar, H. E. (2008). Menulis Kreatif. Padang: Universitas Negeri Padang
Published
2020-09-06
Abstract viewed = 26 times
pdf downloaded = 26 times