Efektivitas Model Think Talk Write (TTW) terhadap Kemampuan Menulis Teks Anekdot Siswa Madrasah Aliyah

  • Ayu Siti Aisyah Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Lubuklinggau
  • Tri Astuti Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Lubuklinggau
  • Indah Puspita Sari Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Lubuklinggau
  • Agung Nugroho Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan PGRI Lubuklinggau

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the Think Talk Write (TTW) model on the ability to write anecdotal texts for class X MA Negeri 1 (Model) Lubuklinggau students. The research method used was quasi-experimental. Test data analysis techniques with steps to determine the average value and standard deviation, normality test, t test and non-test data techniques (Questionnaire). The results showed that the results of hypothesis testing and data analysis obtained tcount = 26,325 and Sig (2-tailed) that is 0.000.0 <0.05. Meanwhile, the non-test data (questionnaire) obtained from the recapitulation of the positive response data from students showed that the answers strongly agreed and agreed with 54.8%, in the good category. In conclusion, the use of the Think Talk Write (TTW) model is effective on the ability to write anecdotal texts for class X MA Negeri 1 (Model) Lubuklinggau students.

Keywords: Effectiveness of Think Talk Write (TTW) Model, Ability to Write Anecdo Text

References

Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Kusuma, J. K. (2016). Pengaruh Pembelajaran Think Talk Write (TTW) terhadap Hasil Belajar Mahasiswa STIE Bina Bangsa pada Mata Kuliah Matematika Ekonomi. Matematika Jurnal, 3(2), 36-47. https://media.neliti.com/media/publications/269952-pengaruh-pembelajaran-think-talk-write-t-5ee40e2b.pdf

Manshur, R., Suwandi, S., & Suyitno, S. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi 2016 pada Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Indonesian Language Education and Literature, 4(1), 22–35. http://dx.doi.org/10.24235/ileal.v4i1.1982

Puspitasari, P. D., Suwandi, S., & Suhita, R. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write dalam Pembelajaran Menceritakan Kembali Isi Teks Biografi dengan Media Cetak. BASASTRA Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 6(1), 232-244 https://doi.org/10.20961/basastra.v6i1.37717

Putri, H. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Pendekatan Kontekstual untuk Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 17(2), 241-252. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v17i2.9662

Shoimin, A. (2016). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sibuea, M. F. L. (2017). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (Ttw) Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2(2), 44-51. https://doi.org/10.30743/mes.v2i2.130

Suseli, S. (2010). Perbandingan Hasil Belajar Matematika Siswa yang menggunakan Think Talk Write (TTW) dengan Metode Ekspositori (Studi Eksperimen Siswa Kelas VII SMP Negeri I Balongan Indramayu). Skripsi. IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Cirebon

Uliana, I., Dananjaya, H. F., & Primandhika, R. B. (2019). Penerapan Metode Think Talk Write dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerpen pada Siswa Menengah Atas. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 2(4), 495-500. http://dx.doi.org/10.22460/p.v2i4p%25p.2896
Published
2021-12-20
Abstract viewed = 2 times
pdf downloaded = 2 times