Kepemimpinan Partisipatif dan Komunikasi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of participatory leadership and school principal communication on teacher performance. This research uses a quantitative approach with multiple regression methods. The results of the study, through regression calculations, obtained the calculated F price of 9,246 while the F price of 5% table in db (53-2) was 4.11 and the F price of 1% table in db (53-2) was 7.35. So the relationship between participative leadership and principal communication together with teacher performance, is significant. In conclusion, there is an influence of participatory leadership and school principal communication with teacher performance.
Keywords: Participatory Leadership, Communication, Teacher Performance
References
Ali, M. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Partisipatif Kepala Sekolah dan Iklim Kerja Organisasi terhadap Kinerja Guru SMP Negeri di Kota Mataram. Jurnal Praktisi Administrasi Pendidikan, 2 (1): 23-33
Arikunto. (2002). Prosedur Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Gramedia
Asikin, I. (2011). Hubungan Antara Iklim Organisasi dan Pengetahuan Komunikasi dengan Prestasi Kerja Pegawai Dinas Pendidikan Kota Depok. Jurnal Penelitian, 2(2)
Bertocci, D.I. (2009). Leadership in Organizations There is a Difference between Leaders and Managers. New York: University Press of America, INC
Bungin, B. (2009). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Jakarta: Penerbit Kencana
Carudin. (2011). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Iklim Kerja Sekolah terhadap Kinerja Guru. Invotec. 12 (2): 131-144
Dwiyani, D & Alit, S. (2018). Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru sebagai Determinan Kinerja Guru, Jurnal Manajerial 3 (4), 83-94
Gunawan, I & Gusti P. (2011). Kontribusi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Pelaksanaan Supervisi Pengajaran, Tingkat Kematangan Guru, Terhadap Kinerja Guru pada SMA Negeri di Kabupaten Gianyar. Jurnal Penelitian Pascasarjana Undiksha, 2(1)
Gusman, H., E. (2014). Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dengan Kinerja Guru Di SMP N Kecamatan Palembayan Kabupaten Agam. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2 (1), 293-831
Hamidi, H., Nuzuwar, N., & Nurmal, I. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Administrator dan Supervisor. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 39-47. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.743
Husri & Chalid, S. (2013). Analisis Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jurnal Administrasi Pembangunan 1 (3), 219-323
Jacom, (2013). Peran Smartphone Dalam Menunjang Kinerja Karyawan Bank Prismadana (Studi Pada Karyawan Bank Prismadana Cabang Airmadidi). Journal “Acta Diurnaâ€. 1 (1): 30-45
Juniawati, N. (2017). Kontribusi Kepemimpinan Partisipatif dan Supervisi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Mengajar Guru SD Negeri Se-Bandung Timur. Jurnal Administrasi Pendidikan. 24 (2): 121-130
Kadir. (2010). Statistika untuk Penelitian Ilmu-ilmu Sosial, Jakarta: Penerbit Rosemata Sampurna
Karweti, E. (2011). Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dan Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru SLB di Kabupaten Subang. 10(2)
Made R., D. (2011). Determinasi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja dan Kompensasi terhadap Kinerja Guru SMK Negeri 1 Denpasar. Jurnal Penelitian Pascasarjana Undiksha, 2(1)
Muhammad, C. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru di SMP Muhammadiyah NGAWI. Jurnal Ilmiah STKIP PGRI Ngawi. 13 (1): 92-101
Mulyasa. (2012). Metode Penelitian Adminitrasi Publik, Alfabeta, Bandung
Ningsih, N. (2018). Manajemen Pembaharuan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 1(2), 83-91. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v1i2.484
Northouse. (2013). Kepemimpinan.Western Michigan University. PT Indeks, Jakarta.
Nurhayati, (2012). Hubungan Kepemimpinan Transformasional dan Motivasi Kerja. Jurnal Edueksos. 1 (2): 50 – 60
Pestalozi, D., Erwandi, R., & Putra, M. R. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional terhadap Keinovatifan Guru SMA Negeri Kota Lubuklinggau. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 30-38. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.752
Prananosa, A., Putra, M. R., Yuneti, A., & Aliyyah, R. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Keterampilan Berkomunikasi Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 1(2), 63-74. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v1i2.405
Priatiningsih, S. (2018). Kepemimpinan Wanita Sebagai Kepala Sekolah Studi di SD Negeri Kecamatan Balung Kabupaten Jember. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 1(1), 1-10. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v1i1.220
Rachmawati, (2013). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang. 1 (1): 20-35
Robins. (2008). Prilaku Organisasi. Jakarta: Gramedia
Roslena S., & Ngadiman, E.,I. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Wonosari. Jupe UNS. 2 (1): 107-118
Susanto, (2012). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2 (2)
Suwarni, (2011). Pengaruh gaya kepemimpinan kepala sekolah terhadap kinerja guru Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP). 18 (2): 45-55
Syukri, A., Nuzuar, N., & Warsah, I. (2019). Peran Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Etos Kerja Guru. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 48-60. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.725
Tamrin, H., Nuzuar, N., & Dedi, S. (2019). Manajemen Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Islam. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 70-82. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.717
Tri, D., C, & Christina, A.,L. (2014). Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Pengaruhnya terhadap Kinerja Guru (Studi Kasus di SMA Notre Dame Jakarta Barat). Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial. 3 (1): 97-106
Wahab. (2008). Kepemimpinan dan Prilaku Organisasi. Bandung: Prenada Kencana
Wardana, (2013). Motivasi berprestasi dengan kinerja guru yang sudah
Widoyoko, E.P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Windu, S., Dwi. (2012). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Komunikasi Interpersonal terhadap Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah PPKN IKIP Veteran Semarang. 4 (2): 45-55
Yuneti, A., & Marianita, M. (2019). Determinan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 2(1), 11-29. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/alignment.v2i1.731