Peran Pendidikan Islam dalam Menghadapi Krisis Moral dan Etika Sosial

  • Ahmad Syukri Institut Agama Islam Negeri Curup
  • Sri Wahyuni Sihombing IAIN Curup
  • Budiman Budiman IAIN Curup
  • Ifnaldi Ifnaldi IAIN Curup

Abstract

This research aims to study the role of Islamic Education in facing the moral and social ethical crisis. The method used is a literature review, which analyzes sources or data from scientific journals on topics relevant to the research. The research results show that Islamic education can provide an example for someone to speak and behave according to religious demands (Al-Qur'an and Sunnah) to prevent a moral and social-ethical crisis. In conclusion, Islamic education can solve the moral, social, and ethical crises. In conclusion, implementing and strengthening Islamic Education can solve the problem of moral, social, and ethical crises. Islamic education can play a role in controlling attitudes, reminding oneself, and preventing oneself from detrimental actions

Keywords:  Islamic Education, Morals, Social Ethics

References

Agisyaputri, E., Nadhirah, N. A., & Saripah, I. (2023). Identifikasi Fenomena Perilaku Bullying pada Remaja. Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 3(1), 19–30. https://jurnal.stkipmb.ac.id/index.php/jubikops/article/view/201/152

Ardiansyah, F., Muqorona, M. W., Nurahma, F. Y., & Prasityo, M. D. (2023). Strategi Penanganan Pelecehan Seksual di Kalangan Remaja: Tinjauan Literatur. Jurnal Keperawatan Klinis Dan Komunitas (Clinical and Community Nursing Journal), 7(2), 81–90. https://doi.org/10.22146/jkkk.78215

Astuti, M., Febriani, R., & Oktarina, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Generasi Muda. Jurnal Faidatuna, 4(3), 140–149. https://doi.org/10.53958/ft.v4i3.302

Ciciria, D. (2019). Analisis Faktor-Faktor Pencegah Tawuran Pelajar di SMK 2 Bandar Lampung. Tapis : Jurnal Penelitian Ilmiah, 3(1), 130–142. http://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/tapis/article/view/1582

Dao, T. Z., Hulu, F., & Sarumaha, S. (2022). Perilaku Remaja dalam Mengkonsumsi Minuman Keras di Desa Hilindrasoraya, Kecamatan Toma Kabupaten Nias Selatan Tahun 2021. Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(1), 1–11. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/JPKn

Dekawati, G., & Marbun, W. (2022). Pendekatan Teori Criminal Thinking pada Kasus Pembunuhan Anak oleh Anak. Krisna Law : Jurnal Mahasiswa Fakultas Hukum Universitas Krisnadwipayana, 4(1), 59–67. https://doi.org/10.37893/krisnalaw.v4i1.15

Effendi, M. N., & Fitriani, F. (2023). Sex Education dalam Perspektif Pendidikan Islam. ADDABANA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 31–49. https://doi.org/10.47732/adb.v6i1.236

Elisabet, A., Rosmaida, A., Pratama, A., Jonatan, J., Kristiana, K., Teresia, S., & Yunita, S. (2022). Penyalahgunaan Narkoba Dikalangan Remaja: Bahaya, Penyebab, dan Pencegahannya. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 1(3), 877–886. https://doi.org/10.58344/jmi.v1i3.80

Fahdini, A. M., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Urgensi Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Kalangan Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9390–9394. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2485

Jermias, E. O., & Rahman, A. (2023). Etika Sosial pada Masyarakat Bugis di Desa Bola Bulu Kabupaten Sidenreng Rappang. Jurnal Penelitian Multidisiplin Ilmu, 2(1), 1157–1166.mhttps://melatijournal.com/index.php/Metta/article/view/340%0Ahttps://melatijournal.com/index.php/Metta/article/download/340/314

Kasenda, R. Y., Chotimah, K. K., Timban, M. C. M., Wurangian, B. P., & Salindeho, A. C. C. (2023). Dampak Ketidakstabilan Emosi terhadap Pengambilan Keputusan Seorang Remaja terhadap Kasus Pembunuhan di Kota Bitung. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(4), 4512–4515.
https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/23912/16891

Leuwol, N. V., & Gaspersz, S. (2022). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Mengatasi Krisis Moral di Kalangan Mahasiswa Universitas Victory Sorong. Intelektiva, 4(4), 133–140. https://www.jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/925
Mewar, M. R. A. (2021). Krisis Moralitas pada Remaja di Tengah Pandemi COVID-19. Perspektif, 1(2), 132–142. https://doi.org/10.53947/perspekt.v1i2.47
Rahimi, R. (2022). Pendidikan Agama Islam Bagi Remaja Korban Penyalahgunaan NAPZA (Narkotika, Alkohol, Psikotropika, dan Zat Adiktif). Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 185–207. https://doi.org/10.19105/rjpai.v3i2.6204
Ramadhani, N. J., Samad, S., & Latif, S. (2023). Perilaku Seks Bebas pada Remaja dan Penanganannya (Studi Kasus Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Kabupaten Pinrang). Pinisi Journal of Art, Humanity & Social Studies, 3(4), 74–86. https://ojs.unm.ac.id/PJAHSS/article/download/47395/22411
Riza, J. K., & Maidefvi, R. (2022). Konsepsi Pendidikan Islam terhadap Kekerasan Kepada Anak. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 11(1), 62–80. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v11i1.388
Rosdiana, A., Darwis, D., & Irfan, I. (2023). Analisis Penyimpangan Sosial Remaja (Studi Kasus Aksi Teror Panah di Kelurahan Mande Kota Bima). Edusociata Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6(2), 625–629. https://doi.org/https://doi.org/10.33627/es.v6i2.1312
Zalsabella, D., Ulfatul, E., & Kamal, M. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Nilai Karakter dan Moral Anak di Masa Pandemi. JIE : Journal of Islamic Education, 9(1), 43–63. https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/jie/article/viewFile/22808/10519
Zebua, R., Gulo, M. J., Gulo, V. E., Harefa, J., & Siahaan, T. (2023). Pengaruh Etika Moral dalam Pembentukan Karakter Mahasiswa Prodi Manajemen Informasi Kesehatan STIKes Santa Elisabeth Medan. SEHATMAS: Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat, 2(1), 73–86. https://doi.org/10.55123/sehatmas.v2i1.1035
Published
2024-06-08
Abstract viewed = 6 times
pdf downloaded = 10 times