Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Mengajar Sekolah Dasar Negeri
Abstract
This research aims to analyze the influence of teacher pedagogical competence and work motivation on the teaching performance of state elementary school teachers in Bakongan Timur District, South Aceh Regency. The approach used in this research is a quantitative approach with an associative type of research. The results of the study prove that the Pedagogical Competence variable (X1) is 4.971 with a t table of 1.675, indicating that t count > t table (4.971 > 1.675), with a significant value (0.000 < 0.05) so that teacher pedagogical competence (X1) partially influences significant to teacher performance (Y) and the teacher work motivation variable (X2) of ) of 2.206 with a t table of 1.675 shows that t count > t table (2.206 > 1.675), with a significant value (0.002 < 0.05) so that teacher work motivation (X1) partially has a considerable influence on teacher performance (Y). With the calculated F value and F table or calculated F value of 19.109 > 2.786 and a significant probability of 0.000 < 0.05. The conclusion is that the variables of pedagogical competence and teacher work motivation have a simultaneous influence on teacher performance variables in state elementary schools in Bakongan Timur District, South Aceh Regency. South Aceh Regency.
Keywords: Pedagogical Competence, Teaching Performance, Work Motivation
References
Andayani, F. (2021). Meningkatkan Kinerja Guru Produk Kreatif Dan Kewirausahaan Melalui Program Sekolah Pencetak Wirausaha. MANAJERIAL : Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 1(2), 175–181. https://doi.org/10.51878/manajerial.v1i2.647
Darmawan, A. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Budaya Sekolah terhadap Kinerja Guru. Jurnal Mandiri : Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi. https://doi.org/10.33753/mandiri.v3i2.85
Fakoubun, H. (2022). Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Kerja Guru Dan Lingkungan Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru Pada Sekolah Usaha Perikanan Menengah (SUPM) Waiheru Ambon. HIPOTESA-Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 16(2), 75–90. https://e-jurnal.stiaalazka.ac.id/index.php/ojs-hipotesa/article/view/65
Gulo, S., Nadeak, B., & Tampubolon, H. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru Di Smp Se-Nias Barat. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(1), 1–12.
http://ejournal.uki.ac.id/index.php/jdp/article/view/2721
Hardaning, N. K., & Yahya, F. A. (2021). Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Kinerja Tenaga Pendidik dan Kependidikan di SMA Muhammadiyah 1 Ponorogo. JIE (Journal of Islamic Education), 6(1), 41. https://doi.org/10.52615/jie.v6i1.196
Hardipamungkas, N. E., & Purnama, L. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratik Dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru Dan Tenaga Kependidikan Di Smpn 283 Jakarta. Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara, 2(1), 52. https://doi.org/10.31599/jmu.v2i1.740
Husni, A., Akmaluddin, A., Syarfuni, S., & Sari, S. M. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Budaya Organisasi terhadap Kinerja Guru Gugus VI Sekolah Dasar Negeri Lampanah. Indo-MathEdu Intellectuals Journal. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i3.435
Husni, A., & Sari, S. M. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru Gugus Vi Sekolah Dasar Negeri Lampanah (Vol. 4, Issue 3, pp. 1843–1853). Indo-MathEdu Intellectuals Journal
Ideswal, I., Yahya, Y., & Alkadri, H. (2020). Kontribusi Iklim Sekolah dan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 460–466. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.381
Iswani, I., Akmaluddin, A., & Novita, R. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru Terhadap Kualifikasi Mutu Internal Gugus Sekolah Dasar Negeri Lampanah Aceh Besar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 203–211. https://ejournal.indo-intellectual.id/index.php/imeij/article/view/765
Komarudin, K. (2018). Pengaruh Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru Pada Sekolah Dasar Negeri 06 Ciputat. JURNAL SeMaRaK, 1(2), 78–86. https://doi.org/10.32493/smk.v1i2.1805
Lasino, L. (2022). Penerapan Supervisi Observasi Kelas untuk Meningkatkan Kinerja Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran yang Efektif di SMA Negeri 1 Toba Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Penelitian Inovatif, 2(1), 95–114. https://doi.org/10.54082/jupin.52
Novita, R., Amrullah, A., & Akmaluddin, A. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Supervisi Akademik Eksternal terhadap Kinerja Guru di Gugus Neuheun Kabupaten Aceh Besar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 892–899. https://ejournal.indo-intellectual.id/index.php/imeij/article/view/837
Romadhon, M., & MS, Z. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.711
Sadtyadi, H., & Kartowagiran, B. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Guru Di Smp Se - Nias Barat. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 18(2), 290–304. https://doi.org/10.21831/pep.v18i2.2867
Sintadewi, K. D., & Putra, M. (2021). Kontribusi Kompetensi Profesional Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 36. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i1.32067
Siregar, S. U., Milfayetti, S., Hajar, I., & Akmaluddin, A. (2020). Pengaruh Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Dosen Perguruan Tinggi Swasta Labuhan Batu. Visipena Journal, 11(1), 172–179. https://doi.org/10.46244/visipena.v11i1.1074
Supardi, S., & Anshari, A. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Tranformasional Dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan PTPN IX Batujamus. Jurnal Publikasi Manajemen Informatika, 1(1), 85–95. https://doi.org/10.55606/jupumi.v1i1.243
Waliulu, M., Lukman, S., & Kusworo, K. (2021). Efektivitas Penerapan E-Kinerja Dalam Meningkatkan Kinerja Aparatur Sipil Negara Pada Badan Kepegawaian Daerah Provinsi Maluku. VISIONER : Jurnal Pemerintahan Daerah Di Indonesia, 12(4), 817–826. https://doi.org/10.54783/jv.v12i4.342
Yusuf, N. (2018). Pengaruh Kepemimpinan, Tanggung Jawab, Kedisiplinan Dan Kerjasama Terhadap Kinerja Pegawai di Universitas Gorontalo. Gorontalo Development Review, 1(1), 15. https://doi.org/10.32662/golder.v1i1.111
Copyright (c) 2024 Aminan Aminan, Rahmatullah Rahmatullah, Akmaluddin Akmaluddin, Siti Mayang Sari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.