Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru SMP Negeri di Kota Banjarbaru Dimediasi oleh Iklim Kerja dan Komitmen Kerja
Abstract
This research aims to describe the principal's transformational leadership, work climate, work commitment, and teacher performance and then analyze their influence directly and indirectly. The research population was 390 teachers from 14 schools, and 198 respondents were taken as research samples using a proportionate random sampling technique. Data analysis uses descriptive analysis, classical assumption testing, hypothesis testing, and path analysis. The research results show there is a direct influence of the principal's transformational leadership on the work climate; There is no direct influence of the principal's transformational leadership on work commitment; There is a direct influence of the principal's transformational leadership on teacher performance; There is a direct influence of work climate on teacher performance; There is no direct effect of work commitment on teacher performance; There is an indirect influence of the principal's transformational leadership through work climate on teacher performance; There is no indirect influence of the principal's transformational leadership through work commitment on teacher performance. In conclusion, the principal's transformational leadership influences the current era of teachers.
Keywords: Principal Transformational Leadership, Teacher Performance, Work Climate, Work Commitment
References
Aminullah, D., Tripalupi, L. E., Dunia, I. K., & Erg, M. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah terhadap Iklim Sekolah pada SMP N 4 Negara. Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi, 4(1).
Aslamiah, (2016). Organizational Citizenship Behavior (OCB) Guru Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP Unlam 2. Banjarmasin: Universitas Lambung http://eprints.ulm.ac.id/5306/
Desian, A., Tripalupi, L. P., Dunia, I., K. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah pada SMP N 4 Negara, https://doi.org/10.23887/jjpe.v4i1.4117
Fitri, S. E., & Syamsir. (2011). Pengaruh Gaya Kepemimpinan terhadap Iklim Kerja Organisasi. Demokrasi, X(2), 159–174.
http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jd/article/viewFile/1010/850
Fitriansyah. (2019). Pengaruh Kinerja Manajemen Kepala Sekolah, Iklim Kerja Terhadap Kinerja Guru Melalui Motivasi Kerja di SMPN Wilayah Kota Banjarbaru. Tesis. Banjarmasin: Program Pascasarjana Manajemen Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.
Indriasari, H.P., Utari, W., & Mardi, W.N. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Komitmen Dan Komunikasi Terhadap Kinerja Pegawai Di Bappeda Kabupaten Bojonegoro. Jurnal Mitra Manajemen.
Manggara, G. C. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dan Karakteristik Pekerjaan Melalui Kepuasan Kerja dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan (Studi kasus di PT Dikala Terbit Berdua). Prosiding FRIMA (Festival Riset Ilmiah Manajemen Dan Akuntansi), 6681(3), 547–569. https://doi.org/10.55916/frima.v0i3.321
Murniasih, E. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Budaya Kerja dan Komitmen Kerja Guru terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Kota Banjarbaru. Tesis. Banjarmasin: Program Pascasarjana Manajemen Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.
Nekoukar, Zahra & Nekoukar, Shokoufeh. (2015). The Impact of Transformational Leadership On Organizational Climate of Elementary Schools in Tehran City. Journal of Educational And Management Studie s, 5(1), 98-104.
Sahrudin. (2019). Kontribusi Kepemimpinan Transformasional dan Supervisi Akademik Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri di Kecamatan Gambut Kabupaten Banjar. In Tesis. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.
Salena, K, M. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Motivasi Kerja Guru, dan Iklim Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri se-Kabupaten Tulungagung. Tesis, Universitas Negeri Malang.
Septianty, I (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Iklim Sekolah Terhadap Kinerja Sekolah pada Sekolah Menengah Kejuruan Negeri (SMKN) 2 Kota Bengkulu http://repository.iainbengkulu.ac.id/35/1/tesis%20indira%20septian ty.%20r.pdf
Suhaimi. (2015). Hubungan Perilaku Kepemimpinan Kepala Sekolah, Semangat Kerja, Komitmen Organisasi, dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kinerja Guru pada Sekolah Menengah Pertama Negeri di Kabupaten Hulu Sungai Selatan. Tesis. Banjarmasin: Program Pascasarjana Manajemen Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.
Suharsaputra, U. (2013).Administrasi Pendidikan. Bandung: PT.Refika Aditama.
Suhari, Y. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru yang Dimoderasi oleh Iklim Sekolah di MTS Se-Kecamatan Winong Kabupaten Pati.
Supardi. (2013). Kinerja Guru. Bandung: Raja Wali Press.
Suriansyah, A. (2013). Motivasi Berprestasi, Kepuasan Kerja, dan Kinerja Guru SD Kota Banjarmasin. Ilmu Pendidikan. Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan. http://eprints.ulm.ac.id/5211/.
Uno, H.B. (2015). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara
Usman, H. (2014). Manajemen, Teori, Praktek dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Wibowo, A. (2014). Manager & Leader Sekolah Masa Depan Profil Kepala Sekolah Profesional dan Berkarakter. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Widhi, S, N., & Erma, S. 2015. Pengaruh Independensi, Gaya Kepemimpinan, Komitmen Organisasi dan Pemahaman Good Governance Terhadap Kinerja Auditor Pemerintah. Jurnal Manajemen dan Bisnis.
Yukl, G. (2013). Leadership in Organization. 8th edition. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
Copyright (c) 2024 Lilis Apriyanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.