Penerapan Manajemen Kegiatan Santri dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Pesantren di Pondok Pesantren Nurul Huda Pragaan Sumenep

Authors

  • Moh Rifki Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Rinta Ratnawati Institut Agama Islam Negeri Madura

DOI:

https://doi.org/10.31539/alignment.v8i2.14483

Abstract

This study aims to determine the implementation of santri activity management in improving the quality of graduates at the Nurul Huda Pragaan Sumenep Islamic Boarding School. The study used a descriptive qualitative approach with a field study method. Data collection techniques were carried out through observation, interviews, and documentation, with data analysis processes in the form of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study indicate that the implementation of educational quality management at the Nurul Huda Islamic Boarding School is carried out through four management functions, namely planning, organizing, implementing, and supervising (POAC). Planning is carried out collaboratively through working meetings with the caretakers and management. Organizing involves the division of tasks and responsibilities based on fields. The implementation of the work program is carried out with the principles of cooperation, continuous evaluation, and determination of quality standards. Meanwhile, supervision is carried out routinely to ensure the sustainability of the program. Supporting factors for the success of implementing quality management include active leadership, community participation, and adequate facilities and infrastructure.

 Keywords: Graduate Quality, Islamic Boarding School, POAC, Islamic Education

References

Chairudin, M. (2017). Organisasi Pondok Pesantren dalam Mengantarkan Kemajuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 215-228.

Elhaq, Z. R. (2021). Strategi Pengasuh Mahasantri Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an Fatimah Azzahra Magetan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 45-59. https://doi.org/10.31539/jmpi.v4i1.1904

Hasan, A. (2015). Inovasi Pendidikan di Pondok Pesantren: Menghadapi Era 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(2), 112-127.

Hermanto, A., Nasir, R., & Firdaus, I. (2012). Faktor Pendukung dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pondok Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 98-110. https://doi.org/10.31539/jpi.v3i2.1204

Herliana, A., Azizah, M., & Afdal, R. (2021). Perencanaan Strategis untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Pondok Pesantren. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 78-85.

Khusmuridlo, A. (2003). Manajemen Pondok Pesantren: Perspektif Islam. Jurnal Pengelolaan Pendidikan, 4(1), 123-136.

Kurniadin, R., & Muchali, Z. (2012). Perencanaan dan Pengorganisasian dalam Manajemen Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 45-55.

Kuntoro, P. (2019). Prinsip Utama Manajemen Mutu Terpadu dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Manajemen, 5(2), 120-133.

Mashar, A. (2021). Perencanaan dan Pengorganisasian Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(3), 150-163. https://doi.org/10.31539/jmpi.v8i3.2021

Maujud, D. (2018). Pengendalian dalam Manajemen Pendidikan di Pondok Pesantren. Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 80-92.

Mulyadi, S., Abdullah, M., & Indra, H. (2023). Pendidikan di Era 5.0: Menghadapi Perubahan dan Tantangan Global. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 10(1), 76-90.

Niswah, S. (2021). Fungsi Actuating dalam Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(4), 210-221. https://doi.org/10.31539/jmpi.v2i4.2101

Purnomo, D. (2017). Kepemimpinan dalam Pendidikan Islam: Teori dan Praktik. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 4(1), 1-12.

Sastrawan, K. B. (2019). Perencanaan Mutu Pendidikan di Pondok Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 142-156. https://doi.org/10.31539/jpi.v5i3.1759

Setia Winata, A. (2023). Sarana dan Prasarana Pendidikan di Pondok Pesantren: Peranannya dalam Meningkatkan Mutu. Jurnal Pendidikan dan Sarana Prasarana, 6(2), 50-63.

Tanjung, H., & Siregar, R. (2022). Manajemen Pendidikan Islam dalam Perspektif George R. Terry. Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 87-101.

Winata, S. (2023). Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan dan Infrastruktur, 8(1), 37-47.

Zainur Rochim Elhaq, Z. R. (2021). Strategi Pengasuh Mahasantri Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an Fatimah Azzahra Magetan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 45-59.

Downloads

Published

2025-04-19